AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #1 Skrevet 29. september 2012 Hei Jeg skriver dette for å få bekreftelse på at jeg gjør det som er riktig, og ikke for å få kjeft, for jeg er fullt klar over at jeg har gjort mye feil angående dette og at det absolutt ikke var riktig overfor hunden. Jeg kjøpte meg hund for omtrent to og en halv måned siden. Har alltid vært veldig, veldig glad i hunder, men har aldri hatt selv, så jeg tenkte hvorfor ikke? Var 100% innstillt på at dette skulle jeg klare og det skulle gå kjempebra til tross for at jeg har en fysisk sykdom i føttene der muskler og sener er for korte, så jeg klarte ikke å gå tur med han lengre enn kanskje 100 m.. Han er italiensk mynde og er kjempeaktiv og har mye energi. For mye energi til at jeg kunne ta vare på han, dessverre. Jeg klarer ikke å gå tur med han, og dermed er han ikke husren riktig ennå. Som sagt har jeg innsett nå at dette ikke blir det riktige med tanke på hundens velvære, så jeg bestemte meg derfor for å selge ham. Selvfølgelig er det vondt for meg for man blir jo superknyttet til disse dyrene veldig fort, men jeg tenkte at det var bedre for ham at han kom til nye eiere som kunne gi ham det han trengte og som hadde tid og tålmodighet til å ta vare på ham. Har hatt mange som kom for å se på denne hunden, både i nærheten og opptil 4 timer unna, men med en gang de så hvor mye energi han har og det at han ikke er stueren dro de uten ham. Fant endelig noen som ville ha ham og som kjøpte ham for ca. en uke siden, men de vil nå levere ham tilbake på grunn av at han bjeffer når de er borte, og fordi han ikke er stueren. En uke. Jeg skjønner det veldig godt om man ikke har tid eller synes at det blir vanskelig, men han har det ikke bra hos meg og jeg var veldig klar på disse tingene når de kom for å treffe ham. Han har det jo heller ikke bra hos meg, og når han i tillegg sendes fram og tilbake... Så jeg får ham tilbake mest sannsynlig i løpet av helgen, og jeg blir nødt til å levere ham til dyrebeskyttelsen for omplassering. Pengene har ingenting å si for meg. Det er velværen til denne lille valpen som er viktig. Er det riktig av meg å gi ham fra meg, gjør jeg det rette? Får så mye kritikk for at jeg i det hele tatt tenkte på å skaffe meg hund, og derfor får jeg en veldig dårlig følelse. Jeg er jo glad i dyr og var innstilt på at jeg var NØDT til å gå tur med ham, men det medfører så mye fysisk smerte for meg, som jeg dessverre ikke innså før jeg fikk ham. Sikkert et unødvendig og veldig langt innlegg, men jeg ville bare ha forskjellige synspunkter. Anonym poster: 4ebc221bc35b07673d875dbe57e0fee3
Sulosi Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Jeg forstår at du føler deg som en dårlig person, det gjorde jeg og når vi måtte omplassere den første hunden vår. Kan du tenke deg å kontakte dyrebeskyttelsen og la hunden bo hos deg mens de hjelper deg å finne et nytt hjem? Hvis du uansett ikke kan ha hunden så tenker jeg det beste er at den bor hos deg i mellomtiden så den slipper å komme til flere hjem enn nødvendig. Kan skje du kan få noen til å gå turer for deg i mellomtiden slik at hunden får ut energi samtidig som den venner seg til å knytte bånd til andre enn kun en person. Samtidig må jeg si at det virker ganske korttenkt av disse menneskene å ombestemme seg så fort. Hunder som flytter til ukjente kan tisse inne selv om de i utgangspunktet var tørre. At hunden bjeffer når den er alene er heller ikke så rart, den er på nytt og ukjent sted med mennesker den ikke kjenner. Klart den føler seg utrygg når den blir alene. Nå skal ikke jeg kritisere deg for å ha valgt helt feil rase, du kjenner nok på det som det er nå men disse menneskene som tok hunden til seg burde tenkt litt lengre de og. De fleste setter jo av tid til å være hjemme med en valp på 8 uker og det samme burde man gjøre når man tar inn en omplasseringshund. 1
Gjest Fairydust Skrevet 29. september 2012 #3 Skrevet 29. september 2012 Jeg klarer ikke la være: Jeg skjønner godt hvorfor du får kritikk for at du skaffet deg hund i utgangspunktet. Når du ikke kan gi den det den trenger av mosjon. Og at du da skaffer deg en mynde er helt ubegripelig for meg. Vel vel, gjort er gjort. Du gjør ingenting galt i å omplassere denne hunden. Faktisk gjør du det riktige. Fordi som du ser selv, trenger mynder sykt mye mosjon! Som du ikke kan gi den. Noen må gi den mosjonen. Og på samme måte må noen lære den å bli dotrent. Og noen må lære den til å ikke bjeffe når den er alene. Dette har ikke du lært mynden, og mynden lærer ikke dette av seg selv. Ingen hunder lærer dette av seg selv. Det er derfor vi hundeeiere skal på kurs, og tilegne oss kunnskap om hundeholdet _før_ vi kjøper hund, slik at vi vet hvordan vi skal lære hunden dette. Nå må du finne et nytt hjem til hunden, og du må bare prøve til det går. Jeg lurer litt på hva de som har vært og sett på valpen tenker med. En valp kommer sjeldent ferdig dressert. Noe det er tåpelig å forvente. Det varierer hvor tidlig/sent en hund blir dotrent. Akkurat som at noen tar det som en selvfølge at hunden skal komme ferdig dotrent, ferdig dressert, og alt. Sånn fungerer det bare ikke! 3
Gjest Skrevet 29. september 2012 #4 Skrevet 29. september 2012 (endret) Men har du tatt kontakt med oppdretter? I de aller fleste tilfeller sier kontrakten at hund skal tilbake til oppdretter hvis eier ikke lengre kan ha hunden! Men om du fikk hunden som valp må jeg si jeg er meget oppgitt over de "nye" eierne, hunder kan bruke opp til et år på å være hustrente, og å bruke ei uke på å lære den å være alene hjemme på et nytt sted er veldig kort mener nå jeg da! Endret 29. september 2012 av Gjest
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. september 2012 #5 Skrevet 29. september 2012 Skjønner du føler deg crap nå. Det var ikke feil av deg å få deg hund, men du burde tenkt mer igjennom hva slags hund du kunne ha. Du burde heller hatt en mindre hund, som ikke trenger å rasløpe for å få ut energi, men heller en hund du kan trene f.eks spor med og lydighet med. Og du burde ikke hatt valp, men heller en voksen hund. Valper krever veldig mye jobb. Synes forresten de folka som henta hunden, burde tatt seg en bolle. Så klart hunden bjeffer når den blir forlatt hjemme alene på et nytt sted. De trenger tid og læring. Det er jo en selvfølge. Bli trygg og lære seg det nye livet sitt. Skulle sååå gjerne tatt til meg denne hunden. Men per dags dato har jeg ikke råd til å ha hund Tid og erfaring har jeg mer en nok av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå