AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Jobber for tiden som lærer uten godkjent utdanning i grunnskolen. Har en bachelor i sosiologi,har et årstudium i engelsk og tar et årstudium i norsk, og skal begynne på ppu til neste år. I dag går jeg som timebetalt lærer, noe som betyr at jeg har god timelønn og kan jobbe ca 100 timer i mnd uten at jeg trenger bekymre meg for økonomien. Nå vet jeg at det kommer opp et vikariat (80%) som jeg kan få. Tidligere var det en stillingskode som het 7960 lærer uten godkjent utdanning. Det ser ut som om denne er borte nå, og det heter at en skal lønnes som fagarbeider. Mener å ha lest at det er slik at om en har kompetanse i et av undervisningsfagene i grunnskolen skal en plasseres i stillingskode 7961 lærer, men klarer ikke finne det akkurat nå...... er det noen som kan fortelle meg hvilken kode jeg vil havne i? Anonym poster: a8e78e2850389afe2413ac121b2a64e9
Stinja Skrevet 29. september 2012 #2 Skrevet 29. september 2012 Du vil få stillingskode 7960 som lærer uten godkjent utdanning, da denne fortsatt finnes. Lærere uten godkjent utdanning får lønn som fagarbeider. Husker ikke helt unntaksbestemmelsen i hodet, men du må ha full faglig kompetanse for å få annen avlønning, samt undervise i fag hvor du har kompetanse.
Porcelain Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Jeg tror du skal få høyere lønn dersom du underviser i norsk, engelsk og samfunnsfag enn i feks musikk og matte.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #4 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg tror du skal få høyere lønn dersom du underviser i norsk, engelsk og samfunnsfag enn i feks musikk og matte. Norge utdanner alt for få realister, og altfor mange innenfor humanistiske- og språkfag. Hvorfor får da lærere i f.eks engelsk bedre betalt enn lærere i matte? Det kan nok ikke stemme. Men så er det læreryrket da, lav lønn og status. Anonym poster: 9992dcdd75e591b77f7230993eb32555 1
Porcelain Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Kjære deg anonymbruker, det er fordi hun har utdannelse i de fagene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Hei, ts her. Ja det er fordi jeg har utdannelse i de fagene , og det er det en grunn til. Interesse og FORSTÅELSE for fagene en skal ha er ganske viktig. Over til betaling: En lærer som underviser i realfag på ungdomsskole har akkurat samme lønn som en som underviser i feks norsk eller engelsk. Det som skiller her er hvilken stillingsbetegnelse en har, lærer, adjunkt, adjunkt med opprykk eller lektor. De som merker noe til lønn er de timebetalte vikarene i ungdomsskole og vgs. Det er fordi de lønnes ut fra årsrammer i fag de underviser i. Dette gjelder ikke 1. -7. trinn, her er det ei fastsatt timeslønn (iallefall i min kommune). Anonym poster: a8e78e2850389afe2413ac121b2a64e9 1
Gjest Wei Wei Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg tror du skal få høyere lønn dersom du underviser i norsk, engelsk og samfunnsfag enn i feks musikk og matte. Det stemmer ikke. Forskjellen er at lærerne med fagene som krever mye retting og etterarbeid har færre undervisningstimer i uka enn f.eks. gymlærere selv om de har samme stillingsstørrelse. Det er viktig å nevne at de fleste lærere kombinerer flere fag, så det blir i praksis nesten likt.
Porcelain Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg er lærer, så jeg vet dette altså;-) det jeg tydeligvis var utydelig på er at når ts, som har utdanning u norsk, samfunnsfag og engelsk har disse fagene skal hun plasseres i en annen stillingskode. I musikk og matte er hun ufaglært (frem til hun får ped), mens i fagene hun har utdanning i er hun ikke helt ufaglært. 1
Lilleba Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Når man er lærer uten godkjent utdanning, så er det helt riktig at man plasseres i stillingskode 7960. (Gjelder ikke Oslo, som har eget, men lignende system). Hvis man fyller de faglige kravene til utdanning og har fag som er med i læreplanen i vedkommende skoleslag, skal man ha minstelønn som om man har fullført utdanningen i sin helhet. Alle andre skal ha minimum fagarbeiderlønn. Dette finner du i vedlegg 6 til Hovedtariffavtalen KS. Du er bachelor og har i tillegg engelsk som fag. Du fyller da de faglige kravene i alle skoleslag, og skal ha lønn som adjunkt. Det har ingen betydning om det er andre fag enn engelsk du skal undervise i. Du kan aldri få fast stilling før du har fullført PPU. Det er forskjellen mellom deg og ferdige adjunkter. Når det gjelder lønn, som noen snakket om lenger oppe, så er det utdanningen som bestemmer årslønnen til en lærer, ikke hvilket skoleslag man jobber i. En lektor på barnetrinnet får derved samme årslønn som en lektor på videregående. Forskjellen er at lektoren på vgs har færre undervisningstimer. Det betyr at når en student kommer inn og tar vikartimer på vgs, så blir timelønnen høyere enn om han gjør det samme på barnetrinnet. Men så må man forvente at studenten bruker mer tid på både for-og etterarbeid på timene på vgs enn på barnetrinnet! Det er jo derfor man har færre undervisningstimer jo høyere opp i klassetrinn man kommer. 1.-7. klasse har samme undervisningstid i alle fag. U.trinnet har fire forskjellige årsrammer for undervisning, mens vgs har en haug.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Takk for svar Lilleba :-D. Var meg som hadde skrevet om lønn og utdanning lenger opp, disse tingene står helt klart for meg. Grunnen til at jeg spurte om lønnsplassering var ganske enkelt den at jeg stusset over at jeg skulle lønnes som fagarbeider når jeg tidligere har vært lønnet som adjunkt......Vet at jeg ikke får fast stilling før ppu er tatt, men øyner en sjanse for ei stilling der jeg kan ta ppu og deretter bli fast ansatt. TS Anonym poster: a8e78e2850389afe2413ac121b2a64e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå