Gå til innhold

Fra anoreksia til fitness, min vei ut av å sulte meg til døde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere bloggere har blitt beskyldt for å gå fra anoreksia til ekstremt sunt kosthold og fitnesstrening. Samtlige har nektet for at det er slik.

Jeg kjenner til en av bloggerene privat, vi hadde anoreksia sammen, og led sammen i flere år. For en av oss endte det nesten med døden.

Maten kontrollerte livet den gang, og det gjør den nå også, bare at det er ikke meninga å sulte seg til døde denne gangen.

Å spise sunt, sørge for at alt er sunt, og hele tiden analysere mat for å se om det er sunt og hensiktsmessig bra for kroppen, er en forstyrrelse det også. Det er anoreksia, det er kontrollen, stålkontrollen på mat og kalorier.

På toppen av dette kommer heftig trening for å se mageruter, spretne rumper, definerte armer, det er like stort kontrollbehov der. Ulike treningsprogram fra dag til dag, planlegge programmer og måltider hele uka.

Min bloggvenninne klarer ikke å ta et sykke kake eller godteri, det må være hjemmelaget med ingredienser fra Iherb eller andre sider som selger supersunne ingredienser. Selv den usunne maten er 10 ganger sunnere enn det sunneste en gjennomsnittsperson lager seg for å spise.

Jeg er ikke der, men jeg er der hvor jeg må spise sunne måltider, trene 5-6 ganger i uka, planlegge alt.

Jeg er der hvor jeg blir superdeprimert om jeg ikke får trent en uke eller to, eller spist den maten jeg har sett for meg at jeg skal spise.

Veien tilbake til anoreksiaen er ikke lang, det kan selv jeg se, men hver dag kjemper jeg for at den forlenger seg.

Anoreksia til fitness er ikke uvanlig..

Håper jeg kommer ut av det til der hvor jeg kan ha en vanlig hverdag med trening for livsglede og gøy. Det er meget gøy nå også, men også nødvendig..

Anonym poster: 0204d86841515c55c6144969c0f1da08

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har merket meg denne trenden. Det er ikke lengre "thinspiration" som gjelder, men "fitspiration". Jeg synes det blir litt vel mye. Hvorfor kan man ikke bare gjøre en mellomting. Lettere sagt enn gjort, men en livsstil bør ikke være en trend-ting. Å spise sunt og trene er kjempesunt, men ikke når det går over i det ekstreme og blir en form for ortoreksi. "En dag uten proteiner og trening, er en dag uten mening."

Jeg tror IKKE de nye søtningsmidlene++++ som alle iHerb- og fitnesslivsstils-fans får i seg ekstreme mengder av er noe sunt. Ingen kan heller komme her og fortelle meg at en kake med kokosmel, sukrin, kakao og eggehvitter smaker godt, for det har jeg prøvd selv. Det er løgn, det smaker kunstig og har samme konsistens som papp. Jeg driter fullstendig i om enkelte prøver å gjøre usunne, tradisjonelle kaker til sunnere versjoner, det kan jo bare være fordelaktig. Men de prøver så innmari hardt at det er helt flaut å se på. Kaker er kaker. De spiser disse "kakene" og dessertene ofte hver eneste dag, og jeg tror sannheten er den at disse såkalte "sunne" utskeielsene er verre enn utskeielser med sukker og hvetemel en gang i uken.

Merker jeg blir veldig provosert.. :fnise: Jeg er også veldig nysgjerrig på hva som skjer om 20-30 år og enda lenger frem i tid, da man ser konsekvensene av et kosthold bestående av MYE proteinpulver(som er søtet med det kreftfremkallende sukralose) og alt annet kunstig dritt(!).

LCHF-nekene orker jeg nesten ikke begynne på engang. Jeg spiser selv litt lavkarbo, men ikke noe ekstremt. Skeier ut når jeg føler at det er på sin plass. Det er ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg føler meg bedre uten så mye kornprodukter, spesielt. Men å drikke fløte, spise egg og bacon med store mengder majones til frokost hver dag, DET ER IKKE SUNT. Det er bevist at det er en klar forbindelse mellom høyt inntak av mettet fett og hjerte/kar-sykdommer, men alle på LCHF og hysteriske fitness-tilhengere blånekter jo dette og glorifiserer fett til de grader. Som om mettet fett er løsningen på alle verdensproblemer. Fett er sunt, men det kommer helt an på hvilken type fett. Det bør vel strengt tatt si seg selv at fløte og majones til frokost ikke er...tja, kan jo sammenligne det med en bærsmoothie(uten tilsatt sukker eller andre usunne ting) og kyllingsalat til frokost. What to choose?...

Dette var sikkert litt OT, men jeg må bare få ut all frustrasjon relatert til denne nye livsstilstrenden.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har også lagt merke til denne "trenden". Det er neppe tilfeldig.

Når jeg leste innlegget ditt, TS, fikk jeg fort en anelse om hvem denne jenta kan være. Jeg har inntrykk av at de fortsatt vil holde på kontrollen. Den vil de nødig gi i fra seg, men ingen kan "ta" dem lenger, for de er ikke sykelig undervektige.

Veldig glad for at jeg ikke lever slik, med en bakgrunn som anorektiker.

Anonym poster: 722b08bb2723513d1a1d801a839a8222

Skrevet

Jeg har også lagt merke til denne "trenden". Det er neppe tilfeldig.

Når jeg leste innlegget ditt, TS, fikk jeg fort en anelse om hvem denne jenta kan være. Jeg har inntrykk av at de fortsatt vil holde på kontrollen. Den vil de nødig gi i fra seg, men ingen kan "ta" dem lenger, for de er ikke sykelig undervektige.

Veldig glad for at jeg ikke lever slik, med en bakgrunn som anorektiker.

Anonym poster: 722b08bb2723513d1a1d801a839a8222

Hvemhvemhvem

Anonym poster: 0f1bdb0682d22752c6863921d04f71bc

Skrevet
Det er bevist at det er en klar forbindelse mellom høyt inntak av mettet fett og hjerte/kar-sykdommer

Å, er det noe nytt de har funnet ut nå? Sist jeg sjekket så hadde de ikke klart å bevise hypotesen om at det er noen link mellom mettet fett og hjerte/kar-sykdommer. Til og med ernæringsrådet sier at mettet fett ikke gir hjertesykdom. Men de anbefaler magert likevel fordi de klamrer seg til troen om at hver kalori oppfører seg likt i kroppen vår med tanke på energibalansen. Her er en link: http://www.westonaprice.org/cardiovascular-disease/what-causes-heart-disease

Anonym poster: c0a6aef1716ab3b437af815a7b0c1b54

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har merket meg denne trenden. Det er ikke lengre "thinspiration" som gjelder, men "fitspiration". Jeg synes det blir litt vel mye. Hvorfor kan man ikke bare gjøre en mellomting. Lettere sagt enn gjort, men en livsstil bør ikke være en trend-ting. Å spise sunt og trene er kjempesunt, men ikke når det går over i det ekstreme og blir en form for ortoreksi. "En dag uten proteiner og trening, er en dag uten mening."

Jeg tror IKKE de nye søtningsmidlene++++ som alle iHerb- og fitnesslivsstils-fans får i seg ekstreme mengder av er noe sunt. Ingen kan heller komme her og fortelle meg at en kake med kokosmel, sukrin, kakao og eggehvitter smaker godt, for det har jeg prøvd selv. Det er løgn, det smaker kunstig og har samme konsistens som papp. Jeg driter fullstendig i om enkelte prøver å gjøre usunne, tradisjonelle kaker til sunnere versjoner, det kan jo bare være fordelaktig. Men de prøver så innmari hardt at det er helt flaut å se på. Kaker er kaker. De spiser disse "kakene" og dessertene ofte hver eneste dag, og jeg tror sannheten er den at disse såkalte "sunne" utskeielsene er verre enn utskeielser med sukker og hvetemel en gang i uken.

Merker jeg blir veldig provosert.. :fnise: Jeg er også veldig nysgjerrig på hva som skjer om 20-30 år og enda lenger frem i tid, da man ser konsekvensene av et kosthold bestående av MYE proteinpulver(som er søtet med det kreftfremkallende sukralose) og alt annet kunstig dritt(!).

LCHF-nekene orker jeg nesten ikke begynne på engang. Jeg spiser selv litt lavkarbo, men ikke noe ekstremt. Skeier ut når jeg føler at det er på sin plass. Det er ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg føler meg bedre uten så mye kornprodukter, spesielt. Men å drikke fløte, spise egg og bacon med store mengder majones til frokost hver dag, DET ER IKKE SUNT. Det er bevist at det er en klar forbindelse mellom høyt inntak av mettet fett og hjerte/kar-sykdommer, men alle på LCHF og hysteriske fitness-tilhengere blånekter jo dette og glorifiserer fett til de grader. Som om mettet fett er løsningen på alle verdensproblemer. Fett er sunt, men det kommer helt an på hvilken type fett. Det bør vel strengt tatt si seg selv at fløte og majones til frokost ikke er...tja, kan jo sammenligne det med en bærsmoothie(uten tilsatt sukker eller andre usunne ting) og kyllingsalat til frokost. What to choose?...

Dette var sikkert litt OT, men jeg må bare få ut all frustrasjon relatert til denne nye livsstilstrenden.

Du drar en del slutninger her jeg neppe tror du har full dekning for. Bl a er ikke et lavkarbo-kosthold det samme som et "low carb, high fat" kosthold.

Tror du virkelig at seriøse fitness og kostholdsfokuserte ikke vet hva de driver med? Selvsagt er det unntak, det finnes overalt, men jeg opplever at folk veldig ofte (krise)maksimerer. Jeg er helt overbevist om at en kan leve på lav karbo kosthold uten at det medfører noen som helst helserisiko.

Det virker som mange ikke har fått med seg at karbo er ikke det samme som Atkins diett!

• Liker 2
Skrevet

Du drar en del slutninger her jeg neppe tror du har full dekning for. Bl a er ikke et lavkarbo-kosthold det samme som et "low carb, high fat" kosthold.

Tror du virkelig at seriøse fitness og kostholdsfokuserte ikke vet hva de driver med? Selvsagt er det unntak, det finnes overalt, men jeg opplever at folk veldig ofte (krise)maksimerer. Jeg er helt overbevist om at en kan leve på lav karbo kosthold uten at det medfører noen som helst helserisiko.

Det virker som mange ikke har fått med seg at karbo er ikke det samme som Atkins diett!

Jeg mente selvfølgelig ikke at LCHF og generell lavkarbo er det samme, det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev jo selv at jeg spiser en form for lavkarbo, men at det er LCHF-kostholdet(som jo er en form for lavkarbo, og som jo er en ganske "ekstrem" versjon, spør du meg) jeg stiller meg skeptisk til. Det ekstreme høye inntaket av mettet fett.

Jeg synes 80% +/- av medlemmene på Fitnessbloggen.no virker rimelig hysteriske, og det er ikke få mennesker det er snakk om.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har troen på et godt, gammeldags og ikke minst variert kosthold. Man trenger ikke masse pulver og (syntetisk) spesialmat for å være sunn.

Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, og var på bristepunktet mentalt og fysisk sett. Det var så ille at jeg ønsket å ta mitt eget liv, og jeg klarte ikke å holde på venner eller få nye bekjentskaper. Heldigvis er det noen år siden nå, og fortiden er lagt bak meg, men ikke glemt. Jeg er frisk nå, og elsker livet. Det som er en del av å elske livet for meg, er å kunne gå ut sammen med venner og spise sammen med dem, å kunne være frigjort fra kaloritelling, å kunne spise helt vanlig mat i helt vanlige mengder. Rett og slett å føle meg som alle andre.

Når jeg ser fanatikere der ute (altså, FANATIKERE, ikke bare vanlige folk som spiser sunt) blir jeg bekymret. Det virker som det har blitt en trend; det er uendelig mange blogger der ute som dreier seg om dette, mange må-ha-produkter blir produserte og dette sprer seg, kanskje til yngre jenter som ikke vet nok om et balansert kosthold. For mange unge jenter er det å være tynn eller fit det samme som å være sunn - men det er jo helt feil.

Det er greit å være opptatt av kosthold. Men når jeg ser at de må ha spesialmat, eller kaker laget av pulver - som spises flere ganger i uka (men som liksom skal være sunn pga. pulveret) osv. tenker jeg at det blir en slags spiseforstyrrelse.

Det virker som at mange av disse ekstreme diettfolkene ikke kan spise ute, ikke kan spise vanlig mat med venner - og at de isåfall må spise den spesialmaten. Det blir på samme viset som med meg og min anoreksi; dersom jeg skulle spise med mine venninner, måtte jeg ta med egen mat, eller forsikre meg med kaféen at de bare ville bruke enkelte av ingrediensene for å spare på kalorier.

Anonym poster: 2b18eb6ad50d278f46c074eb0fa5131a

• Liker 4
Skrevet

Forresten, en lege sa noe i et debattinnlegg i avisa som jeg likte veldig godt, det var vel noe ala dette: "Det har blitt en trend blant det norske folk å spise sunt - så lenge de bestemmer hva som er sunt."

Anonym poster: 2b18eb6ad50d278f46c074eb0fa5131a

• Liker 4
Skrevet

Å, er det noe nytt de har funnet ut nå? Sist jeg sjekket så hadde de ikke klart å bevise hypotesen om at det er noen link mellom mettet fett og hjerte/kar-sykdommer. Til og med ernæringsrådet sier at mettet fett ikke gir hjertesykdom. Men de anbefaler magert likevel fordi de klamrer seg til troen om at hver kalori oppfører seg likt i kroppen vår med tanke på energibalansen. Her er en link: http://www.westonapr...s-heart-disease

Det er alltid morsomt at folk som roper ut at fett er usunt og er koblet med hjerte/karsykdommer blablabla, de ignorerer fullstendig all forskning som tilsier det motsatte. Bare merker meg at frøkna som så iltert svarte at FETT ER IKKE SUNT, ignorerte denne posten glatt gitt. Ignorance is bliss.

Anonym poster: b5bff3cfd74c4f45dc29030841a829f9

• Liker 3
Skrevet

Det er alltid morsomt at folk som roper ut at fett er usunt og er koblet med hjerte/karsykdommer blablabla, de ignorerer fullstendig all forskning som tilsier det motsatte. Bare merker meg at frøkna som så iltert svarte at FETT ER IKKE SUNT, ignorerte denne posten glatt gitt. Ignorance is bliss.

Jeg skrev aldri at fett er usunt. Jeg skrev faktisk at fett er sunt. Derimot stiller jeg meg meget kritisk til å spise store mengder bacon, egg(kolesterol), rømme, fløte, smør, majones, fete oster o.l. Jeg spiser selv alt dette, men i MODERATE mengder. Mange på LCHF spiser dette til frokost/kvelds hver eneste dag.

Og nei, jeg er ikke ignorant. Jeg er veldig åpen for nye ting, og sier ikke at jeg har fasiten eller at alle andres meninger er feil, men de aller fleste leger/ernæringsfysiologer/forskere/professorer sier jo at det er en klar forbindelse mellom høyt inntak av mettet fett og sykdommer i hjerte/kar. Vel, om det ikke stemmer - så flott! Men jeg må nesten få ta mine "forhåndsregler" hva passelig inntak av mettet fett angår.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev aldri at fett er usunt. Jeg skrev faktisk at fett er sunt. Derimot stiller jeg meg meget kritisk til å spise store mengder bacon, egg(kolesterol), rømme, fløte, smør, majones, fete oster o.l. Jeg spiser selv alt dette, men i MODERATE mengder. Mange på LCHF spiser dette til frokost/kvelds hver eneste dag.

Og nei, jeg er ikke ignorant. Jeg er veldig åpen for nye ting, og sier ikke at jeg har fasiten eller at alle andres meninger er feil, men de aller fleste leger/ernæringsfysiologer/forskere/professorer sier jo at det er en klar forbindelse mellom høyt inntak av mettet fett og sykdommer i hjerte/kar. Vel, om det ikke stemmer - så flott! Men jeg må nesten få ta mine "forhåndsregler" hva passelig inntak av mettet fett angår.

Eggmyten ble tilbakevist for ca 10 år siden, så jeg forstår det vil ta lang tid før du tar til deg ny forskning ang mettet fett. Men det er jo forsåvidt greit det, alle kan ikke være like imøtekommende for ny forskning. Får være opp til hver enkelt.

• Liker 2
Skrevet

Eggmyten ble tilbakevist for ca 10 år siden, så jeg forstår det vil ta lang tid før du tar til deg ny forskning ang mettet fett. Men det er jo forsåvidt greit det, alle kan ikke være like imøtekommende for ny forskning. Får være opp til hver enkelt.

http://www.forskning.no/artikler/2012/august/330250

Anonym poster: d6580037f1f1b56adb6740310e67f672

• Liker 2
Skrevet

http://www.forskning...2/august/330250

Anonym poster: d6580037f1f1b56adb6740310e67f672

Studien kan leses her hvis noen er interessert.

- Og det er en klar svakhet ved studien at det å spise mye egg kan være forbundet med et annerledes kosthold på andre måter, som man ikke har kontroll over her.

Dette er en observasjonsstudie. Den beviser ingenting. Den kan antyde sammenhenger som man forsker videre på i en klinisk intervensjonsstudie. Men å si at egg gir økt åreforkalkning på grunnlag av denne studien er bullshit. Forskerne burde blitt fradratt sine stipender umiddelbart for å komme med sånne bastante utsagn.

Det som er morsomt er at ut fra samme studien kan man si at å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for åreforkalkning. Mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet LDL. Konvensjonell legevitenskap sier at forhøyet LDL er en stor årsak til åreforkalkning. Så prøv å følge med nå. Så i følge studien gir egg økt åreforkalkning på grunn av alt kolesterolet egget inneholder og det "farlige" mettede fettet som øker LDL. Men spiser du mye egg, så har du lavere LDL enn de som spiser mindre egg. Men mer åreforkalkning? Forvirret?

En god gjennomgang av studien finnes for eksempel her og her.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...