Gå til innhold

Plassere marsvin sammen før de dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to marsvin som begynner å bli ganske gamle nå. De er 6 og 5 år. Den eldste av dem har de siste månedene også blitt skrekkelig tynn. Han var god og rund før, slik han yngste fortsatt er. Har vel skjemt dem litt vel bort:) Han eldste spiser greit, litt mindre enn han yngste kanskje, men han har likevel blitt veldig veldig tynn.

I det siste har jeg tenkt mye på at det snart er tiden for at de skal dra. Det er forferdelig å tenke på, mine to gullgutter som har vært bestevennene mine så lenge. Jeg fikk han eldste som "plaster på såret" da foreldrene mine skilte seg da jeg var 12. Nøyaktig ett år senere fikk jeg han andre og jeg plasserte dem sammen. De ble fort gode venner og de var i samme bur en god stund, jeg husker ikke nøyaktig, men vil tippe rundt to år før de plutselig begynte å slåss og bite hverandre. Det ble så voldsomt at jeg måtte separere dem i frykt for at den ene ville drepe den andre. De har siden da vært i hver sine bur, men i samme rom, så de driver fortsatt og piper på hverandre:)

Jeg er en god del borte. Jeg går på skole og har fritidsaktiviteter. Og jeg er så redd for at de må dø alene... Det har vært tre anledninger nå hvor jeg har våknet og funnet han eldste liggende helt stille, også noen sekunder etter at jeg har rørt på ham. Jeg har blitt så redd og gråter hver gang. Jeg vil ikke at han skal måtte dø helt alene... Derfor har jeg i det siste lurt på om jeg burde plassere dem sammen igjen. Det som hindrer meg, er at det vil være en lang og vanskelig prosess og tilvende dem å måtte dele bur igjen. Og jeg tenker også at det vil være forferdelig for det ene marsvinet å være i nærheten mens det andre dør. Og siden jeg er borte store deler av dagen, kan det gå mange timer før jeg kommer hjem og finner det ut. Jeg veier for og imot, men jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg synes jo også det er så fælt å tenke på å måtte dø helt alene.

Hvordan kan jeg forberede meg selv på å en dag komme hjem og finne en av dem døde? Jeg tåler ikke tanken. De to guttene mine som har vært med meg gjennom svært tunge tider. Jeg har hatt noen dårlige år og forferdelige dager på skolen. Men så kommer jeg hjem, og de klatrer oppover buret og piper (helt sikkert etter å få snacks, men likevel:)) og bare lyser opp dagen min. Værhårene dems som kiler meg når de lukter på ansiktet mitt. Han ene som bare biter mildt mens han andre som bare slikker fingeren min. Han ene som er så nysgjerrig og glad og han andre som er sky og tilbaketrukken. Jeg er så glad i dem. Jeg tåler ikke tanken på at de skal dø en dag.

Det var ikke meningen at dette skulle bli så langt... Har bare tenkt så mye på dette de siste ukene. Hovedspørsmålet mitt var egentlig, som tittelen sier, burde jeg plassere dem i samme bur? Og så lurer jeg også på om noen har råd til hvordan jeg skal kunne forberede meg på at de, mest sannsynlig først han eldste, som har blitt så tynn, skal dø. Hvordan skal jeg takle døden?

Anonym poster: 7ebe686baafd3f3925116ef025a4d6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo risikere at yngstemann tar kål på han elsdte.

Anonym poster: a035556545baac9ca7e9572154b87bcf

• Liker 1
Skrevet

Når du ser at et dyr skranter og nærmer seg døden, tar du ansvar og får det avlivet hos veterinær før de får plager og etterhvert dør selv. Om du er glad i dem er det den største tjenesten du kan gjøre, da har du også kontroll på situasjonen, og vet at de dør smertefritt og rolig.

Vet at det er vanskelig, men likevel.

Hadde forresten ikke ville satt dem i samme bur, det blir mest sannsynlig utrolig stressende for dem, spesielt for den som er lavest i rang.

Skrevet

5 og 6 år er ikke gammelt, de er bare halveis i livet.

Ville tatt de med til veterinær. Og evt avlivet de(n)

Anonym poster: 0349682e6b70b6f4cad4a854370d7c78

Skrevet

Uansett om det er ventet eller ei er det aldri lett å miste et kjæledyr man er glad i. Slik som du beskriver ditt forhold til marsvinene dine forteller det meg at du er veldig knyttet til dem, og vant til deres nærvær.

Jeg tror det eneste du kan forberede deg på er at det vil være et stort savn du må forholde deg til følelsesmessig. Det er vanskelig, og min egen erfaring er at det er en sorg som aldri helt forsvinner, men som forsvinner mer og mer fra tankene dine etterhvert som tiden går.

Jeg tror uten noen bakgrunnskunnskap om marsvin at det ikke vil utgjøre noen forskjell om marsvinet er alene i ett bur når den dør. Og da burene står ved siden av hverandre, er han jo klar over nærværet til det andre marsvinet. Marsvin har nok ikke de samme følelsesmessige-egenskapene som mennesker har, selv om mange dyreeiere gjerne vil tro det om kjæledyrene sine, uansett hvor stort eller lite det kjæledyret er.

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Ikke utsett den for stress fordi du syns det er litt trist å tenke på at den er alene i hvertfall, dyr gjemmer seg jo ofte vekk når de er døende, så den vil sikkert heller ha ro i et vant bur enn å bli satt sammen med en annen hamster den muligens havner i slagsmål med. En hamster reflekterer også neppe over at det er trist å dø alene.

Forøvrig hør på brukeren over her!

Skrevet

Tusen takk for svar. Da vet jeg hvertfall at jeg ikke skal plassere dem sammen, som dere sier, er ikke det det beste for marsvinene.

Jeg har faktisk ikke tenkt på avliving før... Har tenkt litt på det nå, men hvordan kan man vite når det er riktig? Han virker ikke å være plaget annet enn at han har blitt veldig tynn. Han ligger stort sett i hjørnet og sover, men han har alltid vært en sovegris. Kan jeg ta han med til veterinær, så vedkommende kan si hva som er best for dyret?

Anonym poster: 7ebe686baafd3f3925116ef025a4d6e9

Skrevet

For meg er det en selvfølge å ta med et dyr til veterinær om det er sykt, eller ikke oppfører seg normalt. Jeg ville uten tvil tatt de med til veterinær, spesielt han tynne. Som sagt over så er ikke 5 og 6 år kjempegammelt, Marsvin blir ofte 10år, noen enda eldre. :)

Jeg syntes det høres ut som om eldste fyren er syk, og det er mulig han bør avlives. Men det vet veterinæren som ser, kjenner og undersøker han.

Skrevet

Fortell oss hvordan det går da. :) Håper på det beste.

Anonym poster: ba8160dfd5653189e80a1208a0048dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...