Gå til innhold

Tilleggsfor til hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VIl at hesten min skal få litt mer enn 0,5 l Eggersman 2 ganger om dagen så lurer på om noen har noen forslag? Tenkte først på betfor, men det er det jo sykt mye sukker i og er sikkert feitende. Så nå heller jeg mot betfiber, men tenkte jeg skulle høre om noen andre har gode forslag til namnam-mat hesten min kan få i vinter =)

Helst ikke altfor feitende... Har liksom god peil på å feite opp hester etter å ha foret opp en del, men litt stuck på hva som er best for en hest som ikke trenger altfor fet mat, men litt ekstra munnfyll og litt energi!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig Champion kraftfor kanskje? Eventuelt Champion gull?

Anonym poster: ed081d88204c4fbe56e50fd3156375d8

• Liker 1
Skrevet

Betfiber inneholder mye mindre sukker enn betfôr, og det er også klassifisert som et grovfôr på grunn av det høye fiberinnholdet. Siden du ikke har ønske om å feite opp hesten kan det være et godt alternativ til kraftfôr.

Anonym poster: e28dee9196752311d8d92325ea48165a

Skrevet

Vanlig Champion kraftfor kanskje? Eventuelt Champion gull?

Anonym poster: ed081d88204c4fbe56e50fd3156375d8

Har jo kraftfor, bruker ikke Komplett og sånt. Gjorde det før, men ser klare forbedringer med Eggersmann =)

Skrevet

Betfiber inneholder mye mindre sukker enn betfôr, og det er også klassifisert som et grovfôr på grunn av det høye fiberinnholdet. Siden du ikke har ønske om å feite opp hesten kan det være et godt alternativ til kraftfôr.

Anonym poster: e28dee9196752311d8d92325ea48165a

Ja, heller litt mot betfiber... Eneste jeg leste var at det funka best på hester som fikk mye kraftfor ved siden av, men sto jo også at alle kunne få =)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har brukt chaff til liten rund ponni, som gjerne ville spise krybbegodt like lenge som de andre hestene på stallen. Chaff er opphakket havrehalm tilsatt litt urter mm. Ikke fetende. Bare mye fiber og masse godt å tygge på. Kan få ganske mye av dette. Og det er ingen fare for forfangenhet.

Skrevet

Jeg har brukt chaff til liten rund ponni, som gjerne ville spise krybbegodt like lenge som de andre hestene på stallen. Chaff er opphakket havrehalm tilsatt litt urter mm. Ikke fetende. Bare mye fiber og masse godt å tygge på. Kan få ganske mye av dette. Og det er ingen fare for forfangenhet.

Aldri hørt om en gang... Hvor får man tak i det? =)

Har ikke tilfeldigvis prøvd Hilton Herbs vel? Virker som om du kan litt så spør deg før jeg oppretter egen tråd =P Ser at headshakinga til hesten min kan komme av luftveiene, så tenkte å prøve, men er jaggu dyrt så greit å vite at det kan funke!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har aldri brukt Hilton Herbs fordi jeg ikke har trengt. Heldigvis. Men vet at enkelte med problemer hos hestene, har hatt effekt av dette. Urter er bra for hestene. I vill tilstand, så lever de på mye urter. Vet at HH har noe for moody mares. Altså overhormonelle hopper. Og de har hatt kjempegod effekt av dette. Så jeg har trua på HH.

Om hesten din har problemer med luftveiene, så er vel inneklima og grovforet det første man bør ta tak i. Kan du ha hesten din på utegang? Du kan vanne høyet også. Og vanner du høyet, så skiller du ut en del sukker av høyet også. Når jeg har vanna høy til hester med forfangenhet, så har jeg latt det ligge i vann ca 12 timer. Stapper det i et høynett og legger det i en bøtte med vann. Men om hesten din ikke er i fare for forfangenhet, så holdet det bare å spyle det for å få bort støvet.

Jeg har kjøpt Chaff av Gjesti. De forhandler Spillers. Jeg har for det meste brukt Spillers og er kjempefornøyd med dette. Spillers har en del forhandlere spredd rundt i landet. Chaff er billig også. Og veldig drøyt. Og så lukter det så godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...