Luremegpå Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Hei Jeg kan legge opp masker strikke rett og vrang,hva kan jeg strikke med følgende tilbehør? Ville strikke babyteppe, men smarte meg har jo kjøpt enkle pinner.... Har så lysst til å begynne i kveld... Ladies?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 Genser til et barn? Bolen kan strikkes i to deler. Anonym poster: 99fa2b85e6ca2dab752eb28195dbdb77
Luremegpå Skrevet 28. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2012 Ja, du tenker at jeg kan klare det? Har du troen, har jeg..hehehe Har du oppskrift?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 Sjekk ut garnstudio.no, jeg vet ikke hvilken strikkefasthet det blir med ditt garn/dine pinner/hvor stramt du strikker. Står det i oppskriften at en genser skal strikkes på rundpinne, kan du dele masketallet i to og legge opp på to pinner i stedet. Husk at når du strikker frem og tilbake får arbeid en rett og en vrang side, noe som vil si at du må strikke rett fra rettsiden og vrang fra vrangsiden for å få glattstrikk. Anonym poster: 99fa2b85e6ca2dab752eb28195dbdb77
Gjest Lille-pus Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Hei Jeg kan legge opp masker strikke rett og vrang,hva kan jeg strikke med følgende tilbehør? Ville strikke babyteppe, men smarte meg har jo kjøpt enkle pinner.... Har så lysst til å begynne i kveld... Ladies? Første jeg fant: Her Det eneste spørsmålet er hvorvidt 35 cm pinner blir litt korte.
Luremegpå Skrevet 28. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2012 Nerden her...hva betyr dette : Strikkefasthet: 15 m x 22 p på p 6 med 1 tråd Alaska og 1 tråd Cotton Viscose = 10 x 10 cm Husk pinnenr er kun veiledende!
Rødvinspiken Skrevet 28. september 2012 #7 Skrevet 28. september 2012 Nerden her...hva betyr dette : Strikkefasthet: 15 m x 22 p på p 6 med 1 tråd Alaska og 1 tråd Cotton Viscose = 10 x 10 cm Husk pinnenr er kun veiledende! Det betyr at 15 masker og 22 pinner (rader) skal bli størrelse 10x10 cm. Du bør alltid strikke en prøvelapp før du begynner å strikke. Det er lurt å strikke litt flere masker enn det som står oppgitt fordi de ytterste maskene ofte blir litt løsere enn de andre. I dette tilfellet ville jeg strikket en prøvelapp på minst 19 masker (2 masker mer på hver side enn det strikkefastheten opplyser). Strikk rett to pinner før du strikker glattstrikk i 24 pinner. Mål så at 15 masker blir 10 cm og at 22 pinner (rader) blir 10 cm. Dersom prøvelappen blir for stor må du bytte til mindre pinner - altså 5,5. Dersom den blir for liten må du bytte til pinne 7. Om du må bytte pinner må du gjenta prøvelappstrikkingen for å sjekke at den blir i riktig størrelser. Skal du strikke et pledd er det ikke SÅ nøye at størrelsen stemmer, men dersom du strikker f.eks. en genser så kan du risikere at den blir alt for stor eller alt for liten om ikke strikkefastheten stemmer. Jeg har selv brent meg skikkelig på dette, så nå strikker jeg alltid prøvelapp før jeg begynner på et strikkearbeid... Du skal forøvrig strikke med to nøster på en gang - strikke med dobbelt tråd. 1 tråd Alaska og 1 tråd Cotton Viscose i hver maske når du strikker. Dette gjelder også prøvelappen. Håper dette var forståelig - om ikke bare spør
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #8 Skrevet 28. september 2012 Man strikker ikke babyteppe med superwash. Dessuten er pinnene dine alt for korte. Hva med firkanttøfler? Anonym poster: 384762e5355d268a5ef6c03dbee30f9b
Gjest inox Skrevet 28. september 2012 #9 Skrevet 28. september 2012 (endret) Hei Jeg kan legge opp masker strikke rett og vrang,hva kan jeg strikke med følgende tilbehør? Ville strikke babyteppe, men smarte meg har jo kjøpt enkle pinner.... Har så lysst til å begynne i kveld... Ladies? Hva slags garn har du å strikke med? Og er du åpen for å lære å øke masker? Det er egentlig ikke noe vanskelig. Video her - http://www.garnstudi...2&thumbnails=on Jeg pleier å strikke rillestrikka babytepper, og på dem begynner jeg bede i det ene hjørnet med bare 3-5 masker. Jeg øker ei maske i den ene kanten på hver pinne, da vil det bli en trekant. Når jeg har langt at teppe er halvparten så stort av det jeg vil ha, så begynner jeg å felle ei maske i den ene kanten på hver pinne. Da blir det en firkant Felle er heller ikke vanskelig - du bare strikker to masker sammen. Video her - http://www.garnstudi...2&thumbnails=on Med den måten å strikke teppe på kan du begynne på de pinnene du har, og så kjøpe rundpinne når det begynner å bli for mange masker. Edit: Ei oppskrift til teppe strikka på den måten som jeg prøvde å beskrive (det teppet som er en rute) - http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=133&d_id=25&lang=no Endret 28. september 2012 av inox
Wildy Skrevet 28. september 2012 #10 Skrevet 28. september 2012 Man strikker ikke babyteppe med superwash. Dessuten er pinnene dine alt for korte. Hva med firkanttøfler? Anonym poster: 384762e5355d268a5ef6c03dbee30f9b Kan helt fint strikke teppe på rette, korte pinner....;-) http://1.bp.blogspot.com/-fMsWNnEjxwo/T0oAQ7Yd9UI/AAAAAAAAGzA/R47e3R-p_6E/s400/24.02.12%2BLappeteppe%2Bi%2Bdominostrikk%2B4.jpg
Gjest inox Skrevet 28. september 2012 #11 Skrevet 28. september 2012 Man strikker ikke babyteppe med superwash. Dessuten er pinnene dine alt for korte. Hva med firkanttøfler? Anonym poster: 384762e5355d268a5ef6c03dbee30f9b Uenig og uenig Det er mange som fortrekker superwash til baby og barn, så slipper de å være så redde for å ødelegge tøyet i vask. Ikke noe galt i det. Og det går helt fint å begynne på et teppe med de pinnene hun har, det handler bare om å velge rette teppet å strikke Det er endatil flere måter å strikke babytepper på hvor en kun bruker strømpepinner.
Gjest inox Skrevet 28. september 2012 #12 Skrevet 28. september 2012 Kan helt fint strikke teppe på rette, korte pinner....;-) http://1.bp.blogspot...inostrikk+4.jpg Jupp, det var en av variantene jeg tenkte på Ten Stitch Blanket blir så flotte i flerfarga garn, og som navnet hinter om så er det bare ti masker på pinnene av gangen
Luremegpå Skrevet 29. september 2012 Forfatter #13 Skrevet 29. september 2012 For en gjeng! Herlig at så mange bidrar til en fersking Da går jeg og handler litt mer strrikkepinner og garn snart. Vil veldig gjerne kunne strikke noe til baby som kommer,,men anbefal meg et annet garn da? Baby merino?
Wildy Skrevet 29. september 2012 #14 Skrevet 29. september 2012 Jupp, det var en av variantene jeg tenkte på Ten Stitch Blanket blir så flotte i flerfarga garn, og som navnet hinter om så er det bare ti masker på pinnene av gangen Åh, den er kjempefin! Og genial til restegarn!
Gjest inox Skrevet 29. september 2012 #15 Skrevet 29. september 2012 For en gjeng! Herlig at så mange bidrar til en fersking Da går jeg og handler litt mer strrikkepinner og garn snart. Vil veldig gjerne kunne strikke noe til baby som kommer,,men anbefal meg et annet garn da? Baby merino? Det er ikke noe galt i å strikke teppe i superwash Det garnet som oftes brukes til baby er babyull/babymerino ja, alle de forskjellige merkene har sin egen variant - men de er tynne garn. Drops Merino Extra Fine er et mykt merinogarn som brukes mye til baby, og som er tykkere - på tykkelse med 'vanlig ullgarn'. Men det er dyrere.
Gjest inox Skrevet 29. september 2012 #16 Skrevet 29. september 2012 Åh, den er kjempefin! Og genial til restegarn! Jupp, og det får ekstrabonus for å være strikka fra midten og ut! Har strikka et annet teppe fra midten og ut og det er supersmart, når en er skitalei så er det bare å felle av.
Rødvinspiken Skrevet 29. september 2012 #17 Skrevet 29. september 2012 Jupp, og det får ekstrabonus for å være strikka fra midten og ut! Har strikka et annet teppe fra midten og ut og det er supersmart, når en er skitalei så er det bare å felle av. Det andre du har strikket er det firkantet? Eller er det rundt det også? Om det er firkantet kunne du linket til oppskriften?
Gjest inox Skrevet 29. september 2012 #18 Skrevet 29. september 2012 Det andre du har strikket er det firkantet? Eller er det rundt det også? Om det er firkantet kunne du linket til oppskriften? Ja, det var faktisk firkanta Regner med du er på ravelry? Undercover - og klikk deg inn på prosjektene å se, det blir veldig fint i ensfarga. To andre jeg veit av som er firkanta er Quadrature for Korrigan og Alpaca Baby Shawl, men disse to er kjøpeoppskrifter da. Om du er kjent med å søke der inne så finner du sikkert flere ved å søke på 'worked-in-the-round' En annen super fordel med å strikke tepper fra midten og ut er at det blir bare rette masker!
Rødvinspiken Skrevet 29. september 2012 #19 Skrevet 29. september 2012 Ja, det var faktisk firkanta Regner med du er på ravelry? Undercover - og klikk deg inn på prosjektene å se, det blir veldig fint i ensfarga. To andre jeg veit av som er firkanta er Quadrature for Korrigan og Alpaca Baby Shawl, men disse to er kjøpeoppskrifter da. Om du er kjent med å søke der inne så finner du sikkert flere ved å søke på 'worked-in-the-round' En annen super fordel med å strikke tepper fra midten og ut er at det blir bare rette masker! Er på Ravelry ja. Er faktisk avhengig Det første du linket til var kjempefint! Er lagt til i favoritter Tusen takk inox!
Gjest inox Skrevet 29. september 2012 #20 Skrevet 29. september 2012 Er på Ravelry ja. Er faktisk avhengig Det første du linket til var kjempefint! Er lagt til i favoritter Tusen takk inox! Bare hyggelig og da er vi to gitt! Kan ikke forestille meg strikking uten ravelry lengre, hvordan i all verden klarte vi oss uten!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå