Gå til innhold

Hva skjer med barna om foreldrene dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at vi ble foreldre har vi begynt å tenke på hva som skjer med gutten om vi foreldrene blir borte. Vi har begge søsken, men de er ikke våre førstevalg når det gjelder fosterforeldre til sønnen vår. Vi har et par vennepar vi heller kunne sett for oss, men det er jo heller ingen selvfølge at noen vil ta rollen.

Hva har dere tenkt/ gjort i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller lureste dere kan gjøre er å skrive et "testamente" hvor dere skriver hvem dere ønsker at skal "overta" barna hvis dere blir borte.

Dette kan være en trygghet også i forhold til hvis dere i fremtiden skulle gå fra hverandre og en av dere bli borte. Da er det nemlig ikke gitt at den andre forelderen får omsorgen for barna! (dette er da ekstremtilfeller)

Dere må selvfølgelig snakke med de dere ønsker skal stå som "overtakere" først. Så skriver dere under alle sammen. Problem solved!

Men ta det opp med jevne mellomrom med de det gjelder, for over år kan jo ting endre seg, både for dere og de som dere ønsker skal "overta"

Skrevet

Har tenkt litt det samme, men vi forandrer oss jo, og de andre familiene også. God kontakt og tillit kan jo svekkes.Sikkert lurt å oppdatere det jevnlig som du sier, men det kan kanskje være vanskelig å "bryte kontrakten", fra begges side...?

Er dette noe som er vanlig, eller er det bare vi som tenker på dette?

*Må lage en ny tråd om hva folk tenker om å få et slik spørsmål*

Skrevet

Humre....jammen fikk du svar i den andre tråden! :laugh:

Jeg tror nok veldig mange tenker på det, men får aldri gjort noe med det! Jeg tror også at for å omgjøre det og si at man ikke ønsker det likevel, så skal man ha ganske mye ryggrad (eller bli veldig uvenner)

Personlig ville jeg nok tatt utgangspunkt i familie hvis det var mulig.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har tenkt på å skrive viljeserklæring nå i to år. Der skal det stå at vi ønsker at mine foreldre skal overta daglig omsorg om noe skulle skje. *må få ut fingen*

Skrevet

Vi har tenkt på å skrive viljeserklæring nå i to år. Der skal det stå at vi ønsker at mine foreldre skal overta daglig omsorg om noe skulle skje. *må få ut fingen*

Samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...