AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Vi har en gammel ukastrert hannkatt (som har kommet til oss av seg selv i voksen alder) som vi vurderer å kastrere. Den aller største fordelen som veier veldig tungt er selvfølgelig: - Forhindrer uønskede kattunger. Men jeg vet ikke om en såpass gammel katt tåler narkose for eksempel. Og vil han forandre personlighet? Vil han bli rar / trist? Slutter han med slåsskamper, markering, lange vandringer og annet som er typisk for hannkatter, eller er dette såpass inngrodde rutiner at dette vil fortsette? Noen andre fordeler/ulemper jeg ikke har tenkt på? Anonym poster: d9cf61225cffb658057ae81d37ec151a
Gjest Lille-pus Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 (endret) Vi har en gammel ukastrert hannkatt (som har kommet til oss av seg selv i voksen alder) som vi vurderer å kastrere. Den aller største fordelen som veier veldig tungt er selvfølgelig: - Forhindrer uønskede kattunger. Veldig viktig poeng. Noen formening om hvor gammel han kan være ? Vetrinæren vil kunne gi en grov antagelse bl.a. ved å undersøke tennene for tannsten og generell 'slitasje'. Men jeg vet ikke om en såpass gammel katt tåler narkose for eksempel. Og vil han forandre personlighet? Vil han bli rar / trist? Han vi ikke bli trist eller 'rar'. En tanke om at han våkner og oppdager at 'kronjuvelene' er bort og tenker: "Å nei ! Nå kan jeg aldri bli far til flere kattunger eller 'leke' med damene mer", den tanken kan du kassere med umiddelbar virkning. Testosteronnivået i kroppen hans vil reduseres siden det ikke 'fylles på' lenger, men effekten vil komme over litt tid. Ikke så veldig lang tid, men heller ikke over natten. Slutter han med slåsskamper, markering, lange vandringer og annet som er typisk for hannkatter, eller er dette såpass inngrodde rutiner at dette vil fortsette? Ja og nei. Han vil fremdeles sloss for å forsvare sitt eget revir fordi reviret er knyttet til hans tilgang til mat for å leve. Mendu kan anta at han vil sloss i mindre grad enn tidligere. Markeringen vil normal avta, men noen katter har så fastgrodde vaner at dette ikke opphører helt. Du vil nok kunne se at markeringen finner sted i situasjoner hvor han føler seg som mest presset. Da vil han kunne markere i 'ytterste nød' for å merke sitt revir. Lukten av markeringen blir nada i forhold til markeringen fra en fertil hankatt. Vandringene vil avta i meget stor grad. Det er som oftest søken etter hunner med løpetid som genererer vandringene, og hunner med løpetid blir ikke interessante lenger. Dermed reduseres også vandringene. Noen andre fordeler/ulemper jeg ikke har tenkt på? Anonym poster: d9cf61225cffb658057ae81d37ec151a Smittesannsynligheten vil generelt gå drastisk ned når både samkvemet med hunkatter og mengden slosskamper reduseres. Du kan regne med at leveutsiktene hans med tanke på antall leveår vil øke. Han kan antas å bli en mer hjemmekjær og rolig fyr. Han vil ha en større sannsynlighet for å bli litt 'smålubben' som resultat av redusert vandring og hormonjag. Edit: Og så; Takk for at du/dere har åpent døren for en eldre kar uten fast bosted. Disse kattene er det nærmest umulig å skaffe nye hjem til. Han har helt tydelig valgt deg/dere. Når jeg leser innlegget ditt så tror jeg han har gjort et godt valg. Han ønsker seg et 'for hele resten av livet'-hjem, et sted han kan kalle sitt. Mennesker som er glade i ham, også når han blir så gammel at han ikke klarer å hoppe opp i sofaen. Han trenger noen som godtar ham som den han er, og finner han det så blir han hos dere og han vil elske dere som bare en lenge hjemløs katt kan. Endret 28. september 2012 av Lille-pus 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Tusen takk for langt og konstruktivt svar. Jeg skal til dyrlegen med han i morgen, så jeg skal snakke litt med henne. Det eneste som gjør at jeg i det hele tatt har betenkeligheter med å gjøre det er narkose og ev. at han på en eller annen måte endrer personlighet og blir en nedfor og trist katt. Katten er mer enn kosete og trives helst på fanget. Aldersmessig så tipper jeg han kan være rundt 12-15 år. Anonym poster: d9cf61225cffb658057ae81d37ec151a
Gjest Lille-pus Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 Tusen takk for langt og konstruktivt svar. Jeg skal til dyrlegen med han i morgen, så jeg skal snakke litt med henne. Det eneste som gjør at jeg i det hele tatt har betenkeligheter med å gjøre det er narkose og ev. at han på en eller annen måte endrer personlighet og blir en nedfor og trist katt. Katten er mer enn kosete og trives helst på fanget. Aldersmessig så tipper jeg han kan være rundt 12-15 år. Anonym poster: d9cf61225cffb658057ae81d37ec151a Du kan komme til å bli overrasket over vetrinærens aldersanslag på ham. Dersom han har gått hjemløs lenge så vil kropen hans være merket av det, og han kan fort virke mye eldre enn han er. Han er 'fang-katt' ja. Ja, de er ofte det når de endelig har blitt tatt inn av noen. Hør med vetrinæren om den generelle helsetilstanden hans. Mulig han trenger en periode med skikkelig mat og ro i sjelen før han er klar for narkose, men med mindre han er syk eller svært svekket nå så burde det etter alle solemerker gå helt greit. Dog har jeg jo ikke hendene på katten din/deres akkurat nå, så jeg overlater pent akkurat den vurderingen til vetrinæren med lørdagasåpenh praksis (en slik kunne jeg jammen ønske meg jeg også, og jeg har et ti-talls vetrinærkontorer innenfor en kjøretur på 35 minutter). En nedfor og trist katt grunnet kastrering har jeg ikke sett ennå, og jeg har vel sett fler enn bare et-par-tre stykker. Tvertimot. Om vi antar han er så gammel som du tror så vil han med kastrering få et mer behagelig liv. Han vil ikke være 'en slave av herjende hormoner i en gammel skrott'. Det blir en roligere, med stabil og avslappet fyr. Råtips: Vetrinæren er enig med meg Gi oss en status i morgen da er du snill - jeg føler for denne antatt eldre herremannen som har være så heldig å finne noen som liker ham og har tatt ham inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå