Gå til innhold

Lese av strøm hver måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har til min overraskelse oppdaget at Hafslund har begynt å be om avlesning av strømmen hver eneste måned. Hva er vitsen med å lese av tre ganger for hver regning man mottar? Kan jeg ignorere disse varslene og bare lese av en gang i året som før? Beregner de da forbruket og justerer ved nyttår? Eller må jeg faktisk lese av hver eneste måned nå for å få riktige regninger totalt?

Anonym poster: 30573a4cee0c2ffe97cb61dac3aebfbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være en fordel å lese av strømmen hver måned? Da betaler du for riktig forbruk i forhold til riktig pris. Strømmen pleier f.eks. å være billigere på sommeren enn på vinteren.

Jeg har automatisk avlesning og her leses strømmen av 2-3 ganger i måneden.

Anonym poster: ce61fdd2a4546fcea4002f023d6ea658

• Liker 1
Skrevet

Strømpriser varierer fra dag til dag, så det blir enklere for dem å finne ut hvor mye du skal betale. Man bruker jo mindre strøm i august enn i oktober. Hvis du leser av bare i oktober, så skal Hafslund bare fordele forbruket likt over antall dager (ca 92). Hvis du leser av hver mnd så registrerer Hafslund at du bruker mer i oktober og med tanke på at strømmen er ofte dyrere i høst enn i sommer, så tjener Hafslund mer på det.

Det er sånn jeg tenker i hvert fall.

Skrevet

Strømpriser varierer fra dag til dag, så det blir enklere for dem å finne ut hvor mye du skal betale. Man bruker jo mindre strøm i august enn i oktober. Hvis du leser av bare i oktober, så skal Hafslund bare fordele forbruket likt over antall dager (ca 92). Hvis du leser av hver mnd så registrerer Hafslund at du bruker mer i oktober og med tanke på at strømmen er ofte dyrere i høst enn i sommer, så tjener Hafslund mer på det.

Det er sånn jeg tenker i hvert fall.

Men man betaler vel uansett for totalt forbruk? Hvis man leser av i desember og har brukt mindre enn beregnet så skal de vel justere det. Og jeg skjønner uansett ikke vitsen med å leser av tre ganger i kvartalet, de fakturerer vel etter det totale forbruket uansett.

Skrevet

Jeg leser av strømmen hver eneste måned. Da jeg ikke gjorde det på tre måneder en gang, fikk jeg en kjemperegning fordi jeg hadde betalt for lite de månedene. Jeg syns ikke det er noe stress med det. Da er jeg jo sikker på at jeg blir fakturert riktig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser av strømmen hver eneste måned. Da jeg ikke gjorde det på tre måneder en gang, fikk jeg en kjemperegning fordi jeg hadde betalt for lite de månedene. Jeg syns ikke det er noe stress med det. Da er jeg jo sikker på at jeg blir fakturert riktig.

Betaler du hver måned? Jeg betaler bare hver tredje måned. Så derfor skjønner jeg ikke hva de skal med avlesning tre ganger for hver regning. Jeg får uansett veldig små regninger, så om jeg betaler litt for mye gjør det jo ingenting så lenge jeg får det igjen på årsavregningen.

Skrevet

Betaler du hver måned? Jeg betaler bare hver tredje måned. Så derfor skjønner jeg ikke hva de skal med avlesning tre ganger for hver regning. Jeg får uansett veldig små regninger, så om jeg betaler litt for mye gjør det jo ingenting så lenge jeg får det igjen på årsavregningen.

Ja, jeg gjør det, så da blir det kanskje ikke helt det samme... Kanskje du kunne tatt kontakt med Hafslund og spurt dem?

Skrevet

Men man betaler vel uansett for totalt forbruk? Hvis man leser av i desember og har brukt mindre enn beregnet så skal de vel justere det. Og jeg skjønner uansett ikke vitsen med å leser av tre ganger i kvartalet, de fakturerer vel etter det totale forbruket uansett.

Du selv taper vanligvis ikke på å lese av en gang per 3 mnd, men selskapet kan tape penger. Se her.

La oss si du bruker 100 kWt i august, 200 kWt i september og 300 kWt i oktober. Prisen er ofte dyrere i oktober enn i september. Så du betaler for bare 100 kWt til lavere pris i august.

Hvis du ikke leser av og tallene blir fordelt automatisk, så beregner selskapet at du brukte 200 kWt hver mnd. Dermed betaler du for 200 kWt til lavere pris og bare for 200 kWt til høyere pris i oktober (ikke 300 kWt). Så, strømleverandør tjener mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...