AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Jeg jobber foran pc'n hele dagen i min jobb. Da jeg tidilgere jobbet "ut på gulvet", har jeg siden jeg begynte, for ca. 6 mnd siden, hatt problemer med å fokusere, fått vondt i hodet o.l. Etter en samtale med min sjef ble vi enig om at jeg skulle ta en synstest hos en optiker, og hvis det var behov for databrille, ville jobben dekke dette (inkl. testen). Jeg har denne uken vært å tatt en test og bestilt briller. Jeg var visst langsynt (!) med en styrke på 1,5 +. Jeg ble fortalt at de nye brillene (glass o.l) og inkl synsprøven ville dette koste ca. 5000 kr. Optikeren har skrevet i bestillingen at dette er lesebriller, men nå er jeg redd for at min sjef vil syntes dette er for dyrt. Jeg gruer meg til å ta det opp med henne... Når min sjef ikke har sagt noen maks pris de dekker/ikke dekker, burde jeg da "regne med" at jobben dekker alle utgiftene? Hvordan er regelen rundt dette? Anonym poster: 689e56c3c44580b9711da4751a0146c4
Gjest Katee Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 5000,- for lesebriller er dyrt, ihvertfall med den styrken du har. Har du fått en bekreftelse fra optiker om at du har behov for arbeidsbriller? Arbeidsgiver er ikke pliktig til å dekke noe av en lesebrille om det ikke er spesifisert fra optiker.
Berentsens Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Du kan jo kjøpe lesebriller med den styrken til ca. 50 kr. på Nille.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 En lesebrille er ikke det samme som en databrille. Jeg har vanlige briller med progressive glass. Jeg har lesebriller. Jeg må faktisk ha en helt annen styrke på glassene dersom jeg skal kunne bruke de på jobb. Altså så er ikke de vanlige brillene eller lesebrillene riktige til jobbing foran skjermen. Forøvrig så synes jeg 5000 kr var mye. Tipper du har valgt en dyr innfatning. Anonym poster: c17edc947d5e6e2d47cbdba483ea0d41
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 De burde i alle fall dekke glass + undersøkelse, men det kan godt hende at de har en makspris på hva de dekker av innfatning. Anonym poster: 9326c6427c264d1ec66adc8fdcdbd474
Spent... Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 En lesebrille er ikke det samme som en databrille. Jeg har vanlige briller med progressive glass. Jeg har lesebriller. Jeg må faktisk ha en helt annen styrke på glassene dersom jeg skal kunne bruke de på jobb. Altså så er ikke de vanlige brillene eller lesebrillene riktige til jobbing foran skjermen. Forøvrig så synes jeg 5000 kr var mye. Tipper du har valgt en dyr innfatning. Anonym poster: c17edc947d5e6e2d47cbdba483ea0d41 Ts her: Jeg mente databrille og ikke lese brille. Ja, optiker har skrevet det ned (fått en bekreftelse) at jeg må ha databrille. Jeg fikk vite at jeg måtte ha lik styrke på begge glassene, og at jeg måtte ha prismeglass. Jeg vet ikke hva prisme innebærer? Jeg prøvde også flere typer briller, og jeg tok ikke de dyreste (noen kostet jo 4500 kr!!) Min sjef har ikke satt noe makspris, og heller ikke sagt noe mer rundt dette. Derfor er jeg spent på hva hun vil si. Jeg har ikke råd til å betale alt selv. Hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har nå, så hadde jeg heller ikke trengt databriller.....
snusmumriken Skrevet 28. september 2012 #7 Skrevet 28. september 2012 Ts her: Jeg mente databrille og ikke lese brille. Ja, optiker har skrevet det ned (fått en bekreftelse) at jeg må ha databrille. Jeg fikk vite at jeg måtte ha lik styrke på begge glassene, og at jeg måtte ha prismeglass. Jeg vet ikke hva prisme innebærer? Jeg prøvde også flere typer briller, og jeg tok ikke de dyreste (noen kostet jo 4500 kr!!) Min sjef har ikke satt noe makspris, og heller ikke sagt noe mer rundt dette. Derfor er jeg spent på hva hun vil si. Jeg har ikke råd til å betale alt selv. Hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har nå, så hadde jeg heller ikke trengt databriller..... Jeg mener å huske at min mor har prismeglass, og at disse er dyre. Kan være grunnen?
Catnip Skrevet 28. september 2012 #8 Skrevet 28. september 2012 Jeg fikk vite at jeg måtte ha lik styrke på begge glassene, og at jeg måtte ha prismeglass. Jeg vet ikke hva prisme innebærer? Jeg prøvde også flere typer briller, og jeg tok ikke de dyreste (noen kostet jo 4500 kr!!) Min sjef har ikke satt noe makspris, og heller ikke sagt noe mer rundt dette. Derfor er jeg spent på hva hun vil si. Jeg har ikke råd til å betale alt selv. Hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har nå, så hadde jeg heller ikke trengt databriller..... Prismer vil si at du har en slags "indre skjeling" (veldig banalt forklart) og dette betyr at du ikke kan ha de billigste dataglassene, for disse ligger ferdige på en hylle hos leverandøren og kan bare skippes direkte til butikken. Hvis man skal legge prismer i glassene, må dette spesiallages og man må ha dyrere glass. Det koster dessverre å se dårlig Hos optikeren jeg jobbet, hendte det at optikeren skrev en slags attest til arbeidsgiver der hun forklarte hvorfor kunden trengte de glassene hun hadde anbefalt. Kanskje du kan be om å få en sånn?
Spent... Skrevet 28. september 2012 #9 Skrevet 28. september 2012 Prismer vil si at du har en slags "indre skjeling" (veldig banalt forklart) og dette betyr at du ikke kan ha de billigste dataglassene, for disse ligger ferdige på en hylle hos leverandøren og kan bare skippes direkte til butikken. Hvis man skal legge prismer i glassene, må dette spesiallages og man må ha dyrere glass. Det koster dessverre å se dårlig Hos optikeren jeg jobbet, hendte det at optikeren skrev en slags attest til arbeidsgiver der hun forklarte hvorfor kunden trengte de glassene hun hadde anbefalt. Kanskje du kan be om å få en sånn? Ja, mine glass totalt kostet 2500 kr. Veldig dyrt, men jeg oppfattet det slik at det var det jeg måtte ha. Det er riktig det med skjeling, hun optikeren nevnte dette. Jeg kan helst sikkert få en attest på at jeg måtte ha litt dyrere glass. Det er ikke billig å ha et "dårlig" syn nei...
SmallTalk Skrevet 28. september 2012 #10 Skrevet 28. september 2012 Hos oss så er det sånn at nødvendige glass dekkes, men det er en makspris på hva de dekker av innfatningen. Ikke bli overrasket om det er slik hos deg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå