Gå til innhold

Sparer du? Trodde alle sparte.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde faktisk at alle sparte et og annet i løpet av en måned. Trodde at alle hadde noe de la vekk, men slik er det visst ikke. må nevne at jeg helt siden barndommen har blitt oppfordret og nesten tvunget til å spare når jeg hadde noe til overs, det har resultert i at jeg i dag velger sparing framfor en del aktiviteter.. Sosiale aktiviteter med venner og sånn, altså.

Finnes dere som ikke sparer av og til? Jeg sparer hver måned, har aldri opplevd å bruke hele lønna av eget valg.

Anonym poster: 01f3cd702057dea51e11a04ada84868f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer kun dersom jeg har noe jeg ønsker meg i nær fremtid, som f.eks. bryllup. Jeg har aldri hatt en sparekonto, men sparer på vanlig konto. Må nevnes at jeg ennå ikke er i fast arbeid og jeg kommer garangtert til å sette opp en sparekonto etter at jeg får meg jobb, til f.eks. bolig og uforutsette utgifter.

Skrevet

Jeg sparer ikke. Iallfall ikke penger.

Jeg sparer på mat og på klær og I hvertfall fornøyelser, det sosiale og ferier.

Sånn er det å ha en lav inntekt.

Har formue da, med det er knyttet opp mot bolig.

Anonym poster: 6be0939392a189a10e5383fde4dbe8b3

• Liker 7
Skrevet

Jeg trodde faktisk at alle sparte et og annet i løpet av en måned. Trodde at alle hadde noe de la vekk, men slik er det visst ikke. må nevne at jeg helt siden barndommen har blitt oppfordret og nesten tvunget til å spare når jeg hadde noe til overs, det har resultert i at jeg i dag velger sparing framfor en del aktiviteter.. Sosiale aktiviteter med venner og sånn, altså.

Finnes dere som ikke sparer av og til? Jeg sparer hver måned, har aldri opplevd å bruke hele lønna av eget valg.

Du skriver det selv, man sparer når man har noe til overs, noe slett ikke alle har, så svaret på spørsmålet ditt er: JA, det finnes mange som ikke sparer av og til, fordi de har ikke noe å spare.

Jeg sparer ikke. Iallfall ikke penger.

Jeg sparer på mat og på klær og I hvertfall fornøyelser, det sosiale og ferier.

Sånn er det å ha en lav inntekt.

Har formue da, med det er knyttet opp mot bolig.

Slik var det for oss også i mange år.

Vi sparte på utgiftene, ingenting annet.

Anonym poster: dcb3774cbd91ec69319b0139f4cefb4e

• Liker 8
Skrevet

Jeg sparer hver måned. Må nesten bare ha en bufferkonto når man har et gammelt hus. Før sparte jeg bare når jeg ønsket meg noe, men fikk en lærepenge da varmtvannstanken røk.

Setter over en bestemt sum på sparekonto hver måned, og i tillegg setter jeg inn det overskytende jeg ikke har brukt i løpet av måneden.

Men jeg tror ikke jeg hadde latt sparingen gå utover sosiale aktiviteter og reising.

Var ikke flink til å spare da jeg var student. Det er vel i grunnen få som er det? Jeg gikk heller i minus enn pluss da jeg var student i alle fall, og BSU ble aldri fylt opp. Var jo litt dumt, men jeg tror fortsatt jeg ville valgt fornøyelser fremfor sparing om jeg skulle valgt igjen. Voksen blir man tidsnok likevel. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg putter noe på sparekonto om det er noe til overs etter at jeg har betalt alle regninger.

Skrevet

Jeg har lyst til å spare, men foreløbig har jeg ikke hatt noe å spare. Kommer fra en fattig familie som ikke har hatt noe å sette av til meg, og bursdagspenger osv har alltid gått til nødvendigheter som vi ikke hadde råd til ellers. Jobbet meg gjennom videregående og ungdomsskolen, men de pengene gikk til skoleutgifter, klær, regninger.

Nå er jeg student, og har vel som de fleste andre studenter ikke så mye til overs. Leter etter deltidsjobb, men har så umulige skoletider, så har ennå ikke funnet noe som passer.

Anonym poster: e95bf0bd3ec1b084829d8c57a7eff762

• Liker 3
Skrevet

Når jeg får penger, pleier jeg å føre over slik at jeg har ca 5000-7000 igjen på brukskonto, resten på sparekonto, så fører jeg over etterhvert om jeg bruker det opp, men prøver å unngå det:) Har bare gjort dette det siste året, men fungerer ganske greit. Hadde det ikke vært for at noe av pengene ble brukt på bil og lappen, hadde jeg hatt nesten 100 000 på konto allerede, og da begynte jeg å spare ifjor høst.

Skrevet

Jeg har alltid spart, og sparer fortsatt selv om vi har alt vi en gang sparte til (hus, hytte, biler). Sparer ved å betale ekstra på boliglån, fleksilån, hver måned. Selv om vi har god råd sparer jeg alltid gjennom å tenke "er det verdt det?". Slik som kaffe-to-go hver dag, det å handle på Meny når Rema er billigere, vurdere om jeg virkelig trenger det nye klesplagget... Det er en tankegang jeg har fått med meg hjemmefra.

Nå sparer vi vel mest til pensjonsalder, og i tilfelle sykdom/uføre. Men jeg kunne aldri tenkt meg å la det gå utover aktiviteter med venner, jeg reduserer heller forbruk på andre måter.

• Liker 4
Gjest Fairydust
Skrevet

Sparer et fast beløp hver måned, men ikke så mye at jeg ikke har anledning til å bruke penger på ting jeg har lyst å gjøre. Penger er nyttige greier å ha, men jeg syns ikke man skal gå helt bananas og nekte seg fritdsaktiviteter og sosiale happenings fordi man må spare halvparten av lønnen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer mye, mellom 6-12000 kr pr måned. Hadde jeg eid leilighet ville jeg nok ha spart mindre og prioritert å betale ned på huslån eller lignende. Det er jo en slags sparing det også.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nå sparer jeg hver måned, men tidligere har jeg ikke gjort det. Jeg har hatt en dyr hobby, som jeg brukte mye penger på, og valgte heller å bruke penger på det enn å spare dem. Jeg kunne finne på å spare før, men bare dersom det var noe konkret jeg visste at jeg kom til å trenge penger til i nær fremtid.

Anonym poster: ece20f89fd18d83b53ca27be98298879

Skrevet

Jeg sparer, men har ikke alltid vært like flink til det. Nå jobber jeg ganske mye i tillegg til studier, og tar opp studielån. Leier også ganske rimelig, så har endel penger til overs om jeg vil.

Målet er å spare minimum 5000 i mnd. Dette skal i hovesak gå til egentkapital til bolig om forhåpentligvis få år. Jeg har også bufferkonto, men med leid leilighet så er det minimalt jeg trenger en buffer til (men grei å ha etter innbrudd, og man trenger mye nytt med engang, og forsikringssaken tar noen uker...)

Skrevet

Finnes dere som ikke sparer av og til?

Se noen episoder av Luksusfellen, så skjønner du at det finnes en hel del folk som ikke sparer noe selv om de kan.

Anonym poster: 28a0ddb5d722d26b59a9129bd38c0e4c

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Sparer cirka 10 tusen i mnd. Har utbetalt 20 i en dårlig måned og 30 i en god. Noe står i banken, noe bruker jeg til daytrading, noe investerer jeg i gull og sølv. Det har blitt noen mill gjennom årene!

Skrevet

Jeg sparer i egen bolig, og ellers på sparekontoen 4000 - 5000 hver mnd nå, men det er bare det siste halvannet år eller så. Før det sparte jeg når jeg hadde noe til overs, noe som ikke var så ofte,og når det skjedde, så varte de sparepengene bare til neste feb-mar når alle regningene faller inn.

Hvis du trodde alt alle sparte TS, så kommer du ifra en mer velbestått familie som har gitt deg muligheten forutsetningene til å selv komme i situasjon der det er mulighet for å spare. Det gjorde ikke jeg, og mange med meg. Måtte vært fint å leve i en verden der man ikke har annen virkelig enn at man tar det som en selvfølge at alle har muligheten til å spare.

Anonym poster: 7dee1f4abad1f494cea4178187d8a9c4

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg hatt råd hadde jeg spart hver mnd.

Jeg sparer når jeg har noe til overs, og det varierer fra mnd til mnd.

Skrevet

Jeg sparte da jeg hadde dårlig råd, og sparer mer nå som jeg har god råd. En ting er de som ikke har råd til å spare noe, men jeg forundres litt over de som bruker opp alt de tjener uansett hvor mye det er. Bare fordi de kan.

Anonym poster: 653f25d1931c97af73ce4de78c139571

Skrevet

Prøver virkelig og spare, men ender som regel opp med at jeg må overføre det jeg har spart tilbake til brukskontoen -.- Er nyutdannet innen helsesektoren, og er i fast jobb. Jeg leier til en ganske grei penge så det buurde jo ikke være noe problem men men.. målet mitt er jo å få kjøpt seg noe eget en gang i tiden :) Tror jeg skal begynne å spare fastbeløpet på BSU nå framover, for da _må_ jeg jo bare la de pengene være :) Tror jeg må innstille meg på å endre forbruket mitt hvis jeg skal spare mer. Noe jeg burde. Man vet jo aldri når vaskemaskinen ryker, eller dyret skal til vetrinæren og så videre.. :) Hadde jo en ganske grei sum på sparekontoen en gang i tiden, men den gikk til bil og sertifikat.

Skrevet

Nei, jeg er ikke fra en velstående familie, min familie består kun av mamma på ufør pensjon, noe hun har vært på i mange år. Kanskje hun prester det så hardt inn fordi jeg skulle ha penger i fremtiden, siden hun ikke kan bidra med noe selv, vet ikke jeg.

Hr tenkt litt og bestemt meg for å bruke noe penger på sosiale ting, reiser og gleder, kan ikke bare spare meg i hel.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...