Gjest Krykke Skrevet 28. september 2012 #1 Skrevet 28. september 2012 Inviterer vi dem når årsaken til lite kontakt er en kjempekonflikt mellom dem og mine foreldre? Litt rart å utelate dem også når vi skal be alle andre tanter og onkler og søskenbarn. Noen som har erfaring eller meninger om dette? Jeg må nok ta en alvorlig prat med mine foreldre først, og høre hva dem sier. Men jeg syns dette er litt vanskelig ja!
Gjest lisha Skrevet 28. september 2012 #2 Skrevet 28. september 2012 Hvis det er en kjempekonflikt mellom foreldrene dine og de, så ville jeg ikke invitert de.. Da er det viktigere at foreldrene dine kommer enn de Vi kommer ikke til å invitere ene onkelen og kona til samboeren min, nettopp fordi de ikke klarer å gå overens - og sambo har heller ikke hatt noen kontakt med de 4
Pingting Skrevet 28. september 2012 #3 Skrevet 28. september 2012 Jeg er i en situasjon som ligner på din, og har bestemt meg for å ikke invitere. Jeg har tre "sett" med tanter og onkler, og det var en konflikt mellom to av disse og foreldrene mine for rundt 10 år siden. Ting har roet seg litt siden da, det ble vel også skværet opp på sett og vis med ett av parene. Det andre går det an å snakke overfladisk høflig med om vi treffer på dem. Men jeg vil fortsatt ikke invitere dem i bryllupet vårt. Vi har ikke kontakt, vi har ingen ting til felles, det er en vond historie der. Jeg har snakket med foreldrene mine om det, og vi har kommet frem til at dette nok hverken blir noe stort tap eller savn hverken for meg, foreldrene mine eller tantene og onklene. Eller søskenbarna mine, som jeg faktisk ikke har snakket med på 10-12 år. Nå blir det ikke så rart her, siden vi da bare inviterer ett tante/onkel-par og min ene fetter på den siden. Dermed er det jo faktisk fler som ikke blir invitert enn som blir det. Det er litt vanskelig dette. Når foreldrene dine har vært i konflikt med andre slektninger havner man i en slags umulig situasjon hvor du ikke har noe direkte med konflikten å gjøre, men samtidig ofte har tatt dine foreldres side. Eller uansett er nærmest disse. Så det er naturlig å ville vise hensyn ovenfor disse. Jeg synes du først og fremst skal kjenne på hva du og foreldrene dine er komfortable med, og hva dere kan leve med. Er det fare for at det faktisk blir krangling, så er vel saken klar. Men ellers? Vanskelig. Jeg synes det blir for enkelt å si "deres dag, dere bestemmer" - litt sosialt gangsyn er det greit å beholde selv om man er brudepar. Samtidig så er jo faktisk dette deres feiring av av dere har funnet hverandre - og er det folk det er direkte ubehagelig for deg/dere eller foreldrene dine å ha der, så synes jeg det er god nok grunnt il å velge det vekk. Som lisha sa, så er jo foreldrene dine viktigst! 2
Gjest Adriane Skrevet 28. september 2012 #4 Skrevet 28. september 2012 For meg er det fullstendig unaturlig å invitere tanter, onkler, søskenbarn og annen familie som jeg overhodet ikke har noen kontakt med - kun hvis det er begravelser i familien egentlig (og knapt nok da). På bryllupet mitt vil jeg ha familie og venner som er nær meg i hverdagen; som jeg har et stabilt og godt forhold til, og som jeg faktisk har kontakt med jevnlig. Jeg tror at å ha de i bryllupet ikke ville være viktig verken for de eller meg. Det ville egentlig bare blitt veldig unaturlig. Så nei, jeg syns ikke du skal invitere de - heller ikke selv om andre tanter og onkler er invitert. 5
lalaB Skrevet 28. september 2012 #5 Skrevet 28. september 2012 Om dere ikke har hatt kontakt på 20 år så kan de ikke akkurat reagere på noe negativt vis dersom de ikke blir invitert.. Jeg syns også det virker litt unaturlig - som Adriane nevner - å be de, ettersom dere ikke har kontakt. Jeg ville ikke invitert dem. Fordi jeg hadde ønsket å ha nære og kjente gjester under mitt bryllup, ikke en "tante" jeg ikke kjenner. 1
Anglofil Skrevet 28. september 2012 #6 Skrevet 28. september 2012 For meg var det unaturlig å invitere familie jeg ikke hadde særlig kontakt med, derfor ble f.eks ikke fetterne mine invitert, men min ene tremenning. Har man ikke kontakt ser jeg ikke helt hvorfor man skal invitere dem, med mindre man vil gjenopprette kontakten. Mvh Yvonne
Gjest Krykke Skrevet 28. september 2012 #7 Skrevet 28. september 2012 Tusen takk for gode svar! Vi skal be mange som vi ikke har hatt kontakt med på mange år nettopp fordi vi syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes. Skal også be ungene (de er voksne) til tante og onkel. Skal ta en prat med foreldrene mine når det er "offesielt" at vi skal gifte oss!
Wonders Skrevet 1. oktober 2012 #8 Skrevet 1. oktober 2012 Nei man inviterer ikke. De spiller ingen rolle i livene deres. Og foreldrenes forhold.. Nei man vil ik ha de m. De vil sikkert ik komme. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #9 Skrevet 1. oktober 2012 Tusen takk for gode svar! Vi skal be mange som vi ikke har hatt kontakt med på mange år nettopp fordi vi syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes. Skal også be ungene (de er voksne) til tante og onkel. Skal ta en prat med foreldrene mine når det er "offesielt" at vi skal gifte oss! Nå skal jeg være litt ekkel her, og beklager på forhånd... Men altså: dere inviterer manger dere ikke har hatt kontakt med å mange år, fordi dere syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes? Vel, da kan jeg fortelle deg at bryllupet ditt mest sannsynlig ikke er riktig arena for å gjenoppta kontakten; for akkurat den dagen vil brudgommen og du være så travelt opptatt at dere antakelig knapt rekker å hilse på de engang... Så... er du sikker på at du ikke bare inviterer de for å få noen gaver ekstra? Anonym poster: a5d168e8d92461b6a756c2df062e84e1 1
Gjest Krykke Skrevet 1. oktober 2012 #10 Skrevet 1. oktober 2012 Vi skal ha en utradisjonell bryllupsfeiring. Skal også skrive i innbydelsen at vi ikke ønsker gaver, så JA! jeg er sikker på at jeg ikke inviterer for å få ekstra gaver!!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #11 Skrevet 1. oktober 2012 Nå skal jeg være litt ekkel her, og beklager på forhånd... Men altså: dere inviterer manger dere ikke har hatt kontakt med å mange år, fordi dere syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes? Vel, da kan jeg fortelle deg at bryllupet ditt mest sannsynlig ikke er riktig arena for å gjenoppta kontakten; for akkurat den dagen vil brudgommen og du være så travelt opptatt at dere antakelig knapt rekker å hilse på de engang... Så... er du sikker på at du ikke bare inviterer de for å få noen gaver ekstra? Anonym poster: a5d168e8d92461b6a756c2df062e84e1 Men mange kan føle at det å bli bedt er en utstragt hånd for å gjennoppta kontakt, selv om man ikke får snakket så mye i bryllupet. Anonym poster: 00ef44002d689251f2d8d02bcfd78810 1
lalaB Skrevet 1. oktober 2012 #12 Skrevet 1. oktober 2012 Om du vil ta opp kontakten, så gjerne gjør det, men jeg ville valgt en annen anledning. Jeg tror nok jeg hadde stussa en del om jeg hadde blitt invitert til et bryllup uten å ha hatt noe kontakt med brudeparet eller familien dems på over tjue år. Jeg ville tenkt "jøss, de her skal ha et stort og fantastisk bryllup for at det skal se veldig stort og flott ut". Spiller det noen rolle for DEG personlig, om de er der eller ikke?? For om det faktisk spiller en rolle, og du faktisk ønsker at de skal være der, så burde kanskje ha ønsket å tatt kontakt med dem tidligere..
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2012 #13 Skrevet 1. oktober 2012 Nå skal jeg være litt ekkel her, og beklager på forhånd... Men altså: dere inviterer manger dere ikke har hatt kontakt med å mange år, fordi dere syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes? Vel, da kan jeg fortelle deg at bryllupet ditt mest sannsynlig ikke er riktig arena for å gjenoppta kontakten; for akkurat den dagen vil brudgommen og du være så travelt opptatt at dere antakelig knapt rekker å hilse på de engang... Så... er du sikker på at du ikke bare inviterer de for å få noen gaver ekstra? Anonym poster: a5d168e8d92461b6a756c2df062e84e1 Kostnader for to gjester: Treretters middag: 1100,- Alkohol og annen drikke: 500,- (ofte mer) Kake og snacks: 200,- Alt annet (fra invitasjoner til bordkort): 200,- Sum: 2000,-. Minst. Sum de trolig har lagt i gaven: 1000,- mulig du tror det er gevinst på å inviterte et par gjester ekstra, men for de fleste av oss er det et ganske innlysende tapsprosjekt. Sånn økonomisk sett ihvertfall. Anonym poster: 86807ce242bee3db565288c941bb3284
Evie Skrevet 2. oktober 2012 #14 Skrevet 2. oktober 2012 Kostnader for to gjester: Treretters middag: 1100,- Alkohol og annen drikke: 500,- (ofte mer) Kake og snacks: 200,- Alt annet (fra invitasjoner til bordkort): 200,- Sum: 2000,-. Minst. Sum de trolig har lagt i gaven: 1000,- mulig du tror det er gevinst på å inviterte et par gjester ekstra, men for de fleste av oss er det et ganske innlysende tapsprosjekt. Sånn økonomisk sett ihvertfall. Anonym poster: 86807ce242bee3db565288c941bb3284 Det er en uting å ikke lese tidligere svar fra ts før man svarer. Hun har skrevet at hun ikke ønsker gave så da vet hun jo at det blir et "tapsprosjekt".
Amens Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 Vi inviterte ikke mange av min manns onkler og tanter fordi han aldri ser dem og er ikke veldig begeistret for dem. Inviter de dere ønsker skal dele dagen med dere, ikke bare fordi man har ett felles opphav. I mine øyne er det forskjell på slekt og familie.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 Det er en uting å ikke lese tidligere svar fra ts før man svarer. Hun har skrevet at hun ikke ønsker gave så da vet hun jo at det blir et "tapsprosjekt". Nå var jo svaret mitt rettet mot logikken i utsagnet til AB jeg siterte, hvordan i alle dager får du det til å bli noe annet? Poenget var at folk med evne til å tenke littegrann ser at folk flest inviterer folk fordi de har lyst, ikke fordi de vil ha gave. Og at det blir rimelig usaklig å anta noe annet når problemstillingen er slik den er i denne saken. Anonym poster: 86807ce242bee3db565288c941bb3284
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 Tusen takk for gode svar! Vi skal be mange som vi ikke har hatt kontakt med på mange år nettopp fordi vi syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes. Skal også be ungene (de er voksne) til tante og onkel. Skal ta en prat med foreldrene mine når det er "offesielt" at vi skal gifte oss! Kostnader for to gjester: Treretters middag: 1100,- Alkohol og annen drikke: 500,- (ofte mer) Kake og snacks: 200,- Alt annet (fra invitasjoner til bordkort): 200,- Sum: 2000,-. Minst. Sum de trolig har lagt i gaven: 1000,- mulig du tror det er gevinst på å inviterte et par gjester ekstra, men for de fleste av oss er det et ganske innlysende tapsprosjekt. Sånn økonomisk sett ihvertfall. Anonym poster: 86807ce242bee3db565288c941bb3284 Nå skriver ikke ts at det er 2 ekstra gjester, hun skriver at - og jeg siterer - "Vi skal be mange som vi ikke har hatt kontakt med på mange år nettopp fordi vi syns det er hyggelig å endelig få en "unnskyldning" for å møtes." Nå er det jeg som har uthevet ordet mange, men det ligger i ordet at det er langt fler enn 2 personer det er snakk om her. Og helt ærlig, hvis man genuint tror at det å invitere mange man ikke har hatt kontakt med på mange år til bryllupet sitt, er den rette anledningen til å gjenoppta kontakten - da er man i beste fall ganske naiv. I hvor mange store bryllup får brudeparet anledningen til å "catch up" med mennesker de ikke har snakket med på årevis? Da er det jo ikke sånn at det holder med en 5 minutters samtale, eller et hei i det man svanser forbi, eller hur? Dermed er det nok mange som vil tenke at man enten a) er litt "stormannsgal", og vil invitere haugevis av sine "nærmeste venner" slik som kjendisene driver med, eller b) man vil invitere flest mulig, for å få flest mulig gaver. Jeg sa ingenting om at jeg mente det var en gevinst for brudeparet, jeg nenvte bare muligheten for at motivasjonen lå i å få flere gaver (Forøvrig var det et voldsomt dyrt regnestykke du kom med der. De fleste kuvertpriser er inkl drikke til maten. Langt fra alle har fri bar etter maten. Kaker er ofte laget av familie og venner - bortsett fra bryllupskaken kanskje.) ma.B har forøvrig et veldig godt poeng: at hvis disse personene var så viktige for henne, ville hun kanskje forsøkt å oppta kontakten med de en eller annen gang i løpet av alle disse årene, i annen sammenheng enn eget bryllup? Personlig ville jeg føle det litt ubekvemt å bli invitert i bryllup til noen jeg ikke har hatt kontakt med på årevis. Jeg ville ikke forstått poenget med at jeg var invitert (annet enn mitt tidligere nevnte poeng), og jeg ville følt det veldig ubehagelig å svare både ja og nei. Anonym poster: a5d168e8d92461b6a756c2df062e84e1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 PS: Ja, jeg har oppfattet at TS påstår de ikke ønsker gaver. Men de fleste vet at bryllupsgjester gir gaver uansett. De fleste vil føle det uhøflig å møte opp uten gave. Anonym poster: a5d168e8d92461b6a756c2df062e84e1
Gjest Krykke Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg ønsket med denne tråden å høre andre sine erfaringer når det er konflikter i en familie. Merkelig at det utarter seg til å bli en analyse av andre ting her egentlig.. Når det gjelder det at jeg ber familie jeg ikke har hatt kontakt med på flere år, så tror jeg faktisk at de aller fleste vil syns det er hyggelig å kunne møtes i bryllup! Det er faktisk ikke slik at når man ikke har hatt kontakt på lenge så er det noe vondt som ligger bak! Det gjelder bare det som jeg skrev i hovedinnlegget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå