Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en grei oppskrift på hvitløkskrutonger. De er så utrolig gode men så skrekkelig dyre å kjøpe. Vet det går an å lage de selv. Noen som kan hjelpe?? :)

Skrevet

Tror det bare er å varme masse olje i pannen. Skjære loffeskiver i terninger uten skorpe. Hakke hvitløk. Stek terningene til de er sprøe. Husk at brent hvitløk ikke er godt så kanskje du bør vente med den til de er nesten ferdige.

Dette funket for meg iallfall, men på internett finner du sikkert masse oppskrifter. Dette er bare gjetting.

Skrevet

Du kan jo gni inn loffskiver med litt hvitløk og dryppe over litt olje.

Så skjærer du skivene i terninger og legger dem i stekeovenen i en langpanne en stund, til de er sprø og gyldenbrune.

Evt. kan du smøre skivene med litt hvitløksmør og bruke samme tørke/stekemetode.

Skrevet

Jeg synes smør smaker bedre enn olje til krutonger, og jeg presser hvitløken i panna istedet for å hakke den og bruker toppen middels varme (blir ikke så fort brent da).

Skrevet

Jeg pleier å helle olivenolje oppi et glass med lokk. Jeg presser en mengde hvitløksfedd som puttes oppi glasset, sammen med hakket basilikum og kverner litt pepper oppi til slutt. Så rister jeg glasset, slik at det blander seg godt.

Loffen er skjært i biter, og lagt på en bakepapir-kledt langpanne. Den nyristede oljeblandingen helles forsiktig over loffbitene. Du ser an hvor mye olje du synes er passe. Noen liker de skikkelig dynket, andre vil bare ha et streif av smak på krutongene.

Sett langpannen i varm stekeovn, ca 225 - 250 grader. Så steker du til de begynner å bli ganske harde. Du kan godt snu de også, for å få de gyldne på alle sider. (Jeg liker de harde, så hos meg står de gjerne så lenge som 25 minutter.)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...