Gå til innhold

Foreldre tar barn ut av skolen for å få billigere ferie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit i utgangspunktet, selv om det kan finnes unntak.

Norske elever har nesten like mange fridager som skoledager i året, da er det problematisk at flere foreldre tar ut barna oftere, rett og slett for å få billig ferie. Det er ingen menneskerett å reise til sydlige strøk hvert år.

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit i utgangspunktet, selv om det kan finnes unntak.

Norske elever har nesten like mange fridager som skoledager i året, da er det problematisk at flere foreldre tar ut barna oftere, rett og slett for å få billig ferie. Det er ingen menneskerett å reise til sydlige strøk hvert år.

Hvorfor skjer det da at så mange allikevel tar ut barna til feriedager? :vetikke::klo:

Skrevet (endret)

Hvorfor skjer det da at så mange allikevel tar ut barna til feriedager? :vetikke::klo:

"Det er ikke så farlig"

"Datteren min er så flink at det ikke gjør noe"

"De lærer ingenting den uka allikevel"

"Ellers får vi ikke reist på ferie i år"

"Det er absolutt 300% umulig for meg å ta ferie noen annen gang enn når barna ikke har ferie"

"Vi lever nesten på sultegrensen og kan ikke feriere i Norge. Eller om sommeren."

"Er'e så nøye a'?"

"Alle andre gjør det jo..."

"Herregud, pass dine egne saker!"

Your choice :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 35
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet.. At barna går glipp av to uker på skolen er ikke krise, er ikke akkurat som om de går glipp av sinnsykt mye liksom.

• Liker 16
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet.. At barna går glipp av to uker på skolen er ikke krise, er ikke akkurat som om de går glipp av sinnsykt mye liksom.

Men hvorfor kan man ikke legge feriedagene til de 175 feriedagene, og ikke av de 190 skoledagene?

• Liker 12
Skrevet

Dama i artikkelen kan nok svare på dette spørsmålet.

Marianne Baklund har for første gang fritatt barna fra Grindbakken skole for en ferie i Spania med storfamilien. Egentlig er hun motstander av ekstra skolefri, særlig når det blir en vane: – Vi skal lære barna våre at skole er viktig, og at man ikke skal ta så lett på det, sier hun.

Altså, hun er motstander av at alle andre gjør det, men hun er selvsagt så spesiell at hun ikke trenger følge sine egne prinsipper.

Anonym poster: 8f89be2e3e859707b6468fe5a2929e53

• Liker 12
Skrevet

Men hvorfor kan man ikke legge feriedagene til de 175 feriedagene, og ikke av de 190 skoledagene?

Fordi det er mye billigere å reise utenom feriene selvfølgelig:)

• Liker 4
Skrevet

Who cares. To uker? Man trenger ikke mer enn tre dager for at sommerferien blir ti k billigere. Vis meg den skolen som lærer noe til ungene de dagene så skal jeg revurdere standpunktet mitt om at det er helt ok.

• Liker 7
Skrevet

Som oftest tar man jo da ungene ut noen dager før feriestart, og da er det stort sett bare "kosedager", "utedager" - og i alle fall ikke noe vesentlig faglig kunnskap disse barna går glipp av. Ser ikke problemet.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er en litt skremmende holdning av foreldre her jeg. Skal ikke ungene lære at man skal følge skolen og det som er satt opp. Man kan ikke ta ferie når man vil i arbeidslivet så synes det er en feil ting å lære ungene i det store og hele jeg. Skulle dette blitt en godkjent praksis så vil jo snart skoleferien bli unødvendig den da.

Anonym poster: 841c90a4369c1bb2b67c794e305f68c7

• Liker 9
Skrevet

Jeg syns det er flott at folk prioriterer å reise på ferie med ungene sine fremfor å pusse opp huset eller kjøpe ny bil feks. Ferie er sunt!

Dersom man ser seg nødt til å ta barnet ut av skolen noen dager for å kunne gjennomføre ferien syns jeg også det er helt greit. Jeg er sikker på at man kan lære barna sine god arbeidsmoral til tross for noen dager ekstra fri fra skolen.

Man lever bare en gang, og ferie med familen er en av de tingene man virkelig husker og som gjør gjengen med sammensveisa. Reis på ferie med god samvittighet sier jeg!

Skrevet

Joda, stort sett kan man ta ferie når man vil i arbeidslivet også. Det pleier være fint mulig å få seg 2-3 dager fri der også.

• Liker 4
Skrevet

Morsomt at Mafaldas grunner tikker inn i fleng. Vi lever vel i et overskuddsamfunn der den største bekymringa er at folk vil til syden. Og så er det jo SÅ bra for barna at de får oppleve andre kulturer. På chartertur med all inclusive...

Det er jo noe å tenke over at det skolen tilbyr av læring vurderes som så lite viktig av solhungrige foreldre, at det ikke koster noe å ta de ut av skolen..

• Liker 13
Skrevet

Før høst-, vinter- og påskeferie er det vel smått med kosedager og utedager, og i hvert fall hos oss så er det ikke snakk om mange dagene før sommerferien. At elevene selv sliter med motivasjonen og mer enn gjerne går glipp av ryddedagen synes jeg ikke holder som argument for å ta dem tidlig ut, spesielt ikke på regelmessig basis.

For øvrig lurer jeg på om foreldrene som bruker dette mest har et like nonchalant forhold til sitt eget fravær på jobben. "Det er ikke noe å gjøre på kontoret allikevel, så da tar jeg meg like gjerne fri før jeg har ferie".

Nydelig holdning å lære ungene...

• Liker 7
Skrevet

Mine foreldre har alltid vært i mot det, men veldig, veldig mange av mine klassekamerater pleide/pleier å gjøre det. En venninne av meg dro 3 uker til USA i fjor høst, én uke før høstferien, i høstferien og én uke etter høstferien. Det synes jeg bare blir tullete, egentlig. Det er mange som drar en-to dager før sommerferien, det ser jeg ikke på som noe problem. På skolene mine har halve mai-måned og hele juni-måned vært kosemåneder uten særlig undervisning, spesielt ikke i juni, så man går ikke glipp av noe. Jeg synes det kommer litt an på, men å "ta seg en avstikker" midt i året fordi det er billig, synes jeg kanskje er litt unødvendig, ja.

Når det er sagt, går man ikke glipp av sååå mye, men to uker på VGS tilsvarer ganske mye undervisning, faktisk.. Så om man skal bort i hele to uker utenom den offisielle ferien, og gjør leksene for de neste to ukene, ser jeg ikke noe problem med å reise bort.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo noe å tenke over at det skolen tilbyr av læring vurderes som så lite viktig av solhungrige foreldre, at det ikke koster noe å ta de ut av skolen..

Har du unger i skolen? De går ikke glipp av noen verdens ting av lærdom dagene før en skoleferie!
  • Liker 2
Skrevet

Reis på ferie med god samvittighet sier jeg!

Enkleste måten å gjøre det på er vel strengt tatt å reise i ferien.

Anonym poster: 465efb3825cba2043432bceec44224b6

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner dere som sier at man ikke går glipp av noe de siste dagene før ferien. Den er grei. Men å ta to uker fri utenom ferier eller noe blir bare tullete. Man gjør faktisk veldig mye på to uker. Det beste når man da sender arbeidsplaner og pensumlitteratur med barna på to uker ferie er at de blir helt sjokkerte for "mamma sa jeg slapp å gjøre lekser". Men når man får innvilget to ukers permisjon står det at man skal likevel følge klassens progresjon :sjenert: Hvor mange er det egentlig som gjør det?

Anonym poster: 8804dbd9c43eae1f52d89329b7763878

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...