Gå til innhold

Bysser hunden i søvn i vann pga smerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sak i Dagbladet i dag: Hunden har så store smerter at den kun får smertelindring av å være i varmt vann, og sovner hver kveld av å bli bysset i vannet. Ser på facebook at folk lovpriser denne mannen og kommenterer hvor fantastisk han er, men er det bare meg som syns at hunden burde fått slippe når det har gått så langt...? Hadde den vært yngre og det var en sykdom den kunne blitt frisk av hadde jeg forstått det, men en 19 år gammel hund med alvorlig leddgikt... Nå har jo hunden fått dyr smertelindrende som følge av at folk har donert penger, men hvis ikke det hadde blitt en stor sak hadde nok ikke det skjedd. Artikkelen sier i hvert fall at eieren ikke har hatt råd til det tidligere.

Så hvor går grensen? Hvor lenge skal man holde dyrene i live for vår egen del?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hunden burde ha blitt avlivet. Men alikevel fikk jeg klump i halsen av bildet....

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg hadde nok forhåpentligvis avlivet den når den begynte å ha smerter og bevegelsesproblemer mere eller mindre hele tiden. Men jeg hadde nok latt det gå litt for lenge jeg også, det å avlive hunden sin sitter langt inne.

Skrevet

Jeg hadde definitivt avlivet. Jeg synes det er verre å se hunden ha det vondt, enn å sørge over den når den ikke er mer.

• Liker 6
Skrevet

Det hadde vært utroligt vanskelig men føler at det rette her hadde vart å la hunden slippe å lide.

Men så føler jeg det samme med mennesker som skall dø og som bare holdes i livet ved medesiner...

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også at bildet er fint, og det er jo tydelig at mannen elsker hunden sin! Men når det står i artikkelen at dyr smertelindrende terapi kun kan forlenge livet til hunden med noen måneder, da tenker jeg at det i hovedsak er menneskelig egoisme som gjør at hunden ikke blir avlivet.

Hvis det noensinne går så langt med kattene mine, håper jeg inderlig at jeg klarer å la dem slippe! Selv om tanken på å miste dem er ubeskrivelig vond...

Og jeg er enig med deg, Nusseli. Å avlive et sykt eller skadet dyr er ansett som humant, men mennesker skal leve så lenge som mulig, uavhengig av sykdom, smerter eller egne ønsker. Syns det er helt bakvendt!

Skrevet (endret)

Jeg begynte å gråte da jeg så dette bildet. Ikke fordi jeg ble rørt, men fordi jeg syntes så ufattelig synd på denne hunden som må gå og lide på grunn av eierens egoisme. Man kan jo lese lettelsen dens i hele ansiktet over å ligge i vannet og slippe å ha vondt. Denne hunden har levd med store smerter, sikkert i flere år, bare fordi det blir for vanskelig for eieren å miste den. Skjønner jo at det må være vanskelig å avlive sin beste venn, men noen ganger må man bare ta seg sammen.

Men nå som den har fått sterkere medisiner har den jo til og med begynt å logre igjen, så... Jeg har ikke ord.

Endret av Vendie
  • Liker 6
Skrevet

det der vil jeg faktisk kalle egoisme. Døde dyr lider ikke, så hadde det vært min hund hadde jeg avlivd før det kom til det stadiet.

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som tenkte "stakkars hund".

Det er et flott bilde, og jeg forstår at man er uendelig glad i dyrene man eier, men det går en grense for hva man bør utsette dem for av smerter.

Skrevet

Jeg ELSKER hundene mine, ingen tvil om det. Men om det går så langt som dit, vet jeg hva jeg måtte ha gjort. Du viser ikke at du elsker hunden din når du lar den pines i mange år etter at den får store smerter.

Skrevet

Han gjør jo mer for hunden sin enn hva vi gjør med døende mennesker som er på eldrehjem.

Anonym poster: 9682ea62e6bd296c6338d93c895a96e1

Skrevet

Han gjør jo mer for hunden sin enn hva vi gjør med døende mennesker som er på eldrehjem.

Anonym poster: 9682ea62e6bd296c6338d93c895a96e1

Veldig, veldig sant!!!!!!

(Jeg hulkegråt forresten da jeg leste om de første gangen.....)

Skrevet

Jeg har stort sett bare sett Facebook-reaksjoner der folk syns det er opprørende at han ikke har avliva hunden ennå, svært få positive reaksjoner. Er vel delvis enig selv, men selv om det er sant, HATER jeg virkelig uttrykket "død hund/hest/katt/whatever" lider ikke. Høres så brutalt ut.

Anonym poster: bb6e58380f0c8ea7da5d6281fda868c6

Skrevet

Om min hund hadde vært 19 år og hatt store leddgiktsmerter, så hadde jeg avlivet den.

Jeg er forøvlig for aktiv dødshjelp for mennesker også.

• Liker 1
Skrevet

Herlig bilde, men det hadde vært langt snillere av mannen om hunden hadde fått sovne inn. Man skal ikke beholde dyrene for enhver pris.

Skrevet

Om min hund hadde vært 19 år og hatt store leddgiktsmerter, så hadde jeg avlivet den.

Jeg er forøvlig for aktiv dødshjelp for mennesker også.

Jag med!

Skrevet

Som hundeeier ville jeg avlivd en hund med så store smerter. Nå stikker jeg fingeren inn i et vepsebol: men når hunden har store smerter, så er det en plikt at vi som hundeeiere gjør det humane istedenfor å bare tenke på hvor vondt det er for oss å avlive.

Anonym poster: ae5d5edf602d66bafff548b22d067f20

• Liker 1
Skrevet

Et bilde som gir meg en stor klump i halsen! Ingen tvil om at eieren elsker hunden sin. Men samtidig mener jeg at det er en eiers simple plikt å la dyret få slippe når alder, sykdom og smerter kommer, og selvsagt før de gar så langt at kjæledyret mister sin verdighet. En hund som hele livet trofast har lyst opp i eiers tilværelse fortjener et smertefritt og verdig farvel når den tiden kommer. Det er den beste måten en eier kan takke en gammel og trofast venn på. Det er selvsagt veldig tungt og vanskelig å ta en slik avgjørelse, det vet jeg alt om. Men husk at når du tar dette valget gjør du din firbente venn en siste -og den største tjenesten du kan gjøre. Sorgen må du ta etterpå. Etter hvert går sorgen over til gode minner. Og god samvittighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...