Gå til innhold

Datteren min lar andre bestemme alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gjentatte ganger sett at min datter på 5 lar seg overkjøre av andre barn. Det er sårt (og nesten litt irriterende) å se hvor "kuet" hun kan være. Tror det er for å ha flest mulig venner, hun er en sosial jente som elsker å leke! Eksempel; hun har med seg et kosedyr på skolen. Når jeg kommer og henter henne, er det et annet barn som bærer rundt på kosedyret, og i bilen hjem får jeg vite at datteren min "ikke har fått lov" til å kose med kosedyret sitt i det hele tatt gjennom hele dagen. Det er jo fint at hun låner ut, men hun bør jo ha myndighet nok til å kreve det tilbake når hun vil. Ser også at hun "dilter" i hælene på andre og lar dem bestemme form for lek - og gangen i leken.

Tenker at hun får veldig lav status og respekt med denne måten å være på. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe henne til bedre selvtilit? For det må vel være den det skorter på her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har det også sånn, og jeg skjønner det ikke, fordi han har alltid hatt mange venner rundt seg. MEN jeg har forklart han at han skal bestemme selv over egne ting og det han ikke vil må han si nei til. Han gjør det glatt når jeg er der og han vet jeg hører på, men ikke alene sier læreren. Så min er "redd" for å ikke få lov til å være venn.

Skrevet

har barna deres vokst opp med definerende foreldre? er det voksne som avgjør når det skal koses, og når ting skal skje?

Anonym poster: 8a9c60d008a9fa1ea8d6c2b2ec471f0f

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Har ingen gode råd, men jeg var en sånn unge, og jeg ble mobba da jeg ble eldre, helt til jeg sa ifra, og da ga det seg.

Jeg sier ikke at ungen din et fremtidig mobbeoffer, altså, alle sjebner er jo forskjellige :) Men det er kanskje en god ide å snakke masse med ungen om dette!

Skrevet

Takk for svar. Tror også min jente er redd for ikke å få lov til å være venn. Men syns det er rart, for hun er jo en jente med mange venner rundt seg, slik som gutten din. Hadde vært mer forståelig hvis det var slik at de slet med å få venner. Håper ting endrer seg etter hvert. Hvor gammel er gutten din? Har han generelt lav selvtillig? Hvordan er han hjemme, mot dere foreldre?

Skrevet

Jeg var sånn som barn. Det kom av at foreldrene mine var så dominerende at sa jeg så mye som et pip var det ramaskrik. Dermed skjønte jeg fort fattningen og at det var bedre å holde kjeft.

Anonym poster: 4b12b9bfff386d6cb76aeedb447ad013

Skrevet

har barna deres vokst opp med definerende foreldre? er det voksne som avgjør når det skal koses, og når ting skal skje?

Anonym poster: 8a9c60d008a9fa1ea8d6c2b2ec471f0f

nei, omvendt! han som bestemmer hjemme.

Skrevet

TS her. Vi er foreldre som setter grenser, likevel lar vi barnet ha en stemme her hjemme. Hun sier ifra om det er noe hun reagerer på, selv om hun ikke er den typen som raser i voldsomt sinne. Huff, nå kjenner jeg litt redsel for at det er vi foreldre som har gjort henne slik... kanskje vi var for strenge likevel:(

Skrevet

Noen sa til meg en gang at vår egen sans for selvverd er noe vi indirekte lærer barna. Altså om vi viser selvtillit og at vi viser vi er glad i oss selv som vi er, så smitter det over på barna og deres selvverd. Vet ikke om det er noe aktuelt akkurat i denne saken, men jeg synes det er bra å være sosial og selvstendig og glad i seg selv om man vil at barna skal ha disse verdiene. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sånn som barn, alle bestemte over meg og jeg fant meg i alt. Jeg tror eller vet at grunnen til dette var at faren min var ekstremt streng og ble fort sinna, jeg var veldig kuet av ham. Jeg er også den yngste ungen og var vant til at de eldre søskena bestemte fordi de var eldre, og så ble det vel alltid sånn på en måte. Husker jeg var redd for at noen skulle bli sinna på meg om jeg sa i fra, men husker godt at jeg hadde trangen i meg for å si i fra, men turte ikke. Har barna eldre søsken da? Tror helt klart at en selvtillit boost på barna deres vil hjelpe og å snakke ordentlig om det.

• Liker 1
Skrevet

Folk som ikke har skarpe personligheter er ofte sånn når de er barn/ungdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...