Gå til innhold

Sosialstønad og student

Anbefalte innlegg

Gjest hellokitty
Skrevet

Jeg finner ikke noe ordentlig svar noen steder så jeg håper jeg kanskje kan få et svar her.

Nå er det sånn at jeg bor for meg selv og ikke har noe inntekt bortsett fra bostøtte på 2500,- fra husbanken. Jeg er også student. Tar opp tredjeårsfag fra vgs 2 dager i uken og pga.at det bare er 2 fag er det ikke nok timer til at jeg får støtte fra lånekassen. Men jeg har veldig snille foreldre som betaler dette for meg. Men jeg har forsatt andre utgifter. Husleie, telefon, mat, buss, tog, studielån fra jeg gikk på folkehøyskole, mastercard lån osv. Og jeg ble ganske frustret når jeg leste at studenter ikke kan få sosialstønad. Jeg er registret som arbeidssøkende og sender meldekort som jeg skal hver 14.dag.

Noen som vet noe om dette? Er det faktisk sånn at jeg ikke kan få siden jeg er student?

Og på skjemaet så kan man jo faktisk krysse av om man er skoleelev/student. Er jo litt rart at det står der også får man ikke fordi man har krysset der?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke sosialstønad når du er student nei, for de mener du skal søke stipend/lån.

Men nå stiller jo saken din seg litt annerledes, i og med at du ikke har krav på stipend/lån. Ville tatt et møte med NAV og hørt hva de sier jeg, beste måten å få et fornuftig svar på :)

Endret av irrlys
  • Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet

Men studielån skal jo dekke studiene og ikke livsopphold. Men da skal jeg legge ved dokumentasjon på det at jeg ikke har rett til studielån siden jeg ikke har nok timer.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke få deg en jobb en av de 5 andre dagene i uka når du ikke er på skolen??

• Liker 10
Skrevet

Har vært sosialkurator, og en er rimelig svart/hvit på at studenter ikke skal ha sosialhjelp.

Skrevet

Naturligvis skal studielån dekke livsopphold når man studerer. Man bruker da ikke 90.000 i året på studierelaterte aktiviteter!