Gå til innhold

Sosialstønad og student

Anbefalte innlegg

Gjest hellokitty
Skrevet

Jeg finner ikke noe ordentlig svar noen steder så jeg håper jeg kanskje kan få et svar her.

Nå er det sånn at jeg bor for meg selv og ikke har noe inntekt bortsett fra bostøtte på 2500,- fra husbanken. Jeg er også student. Tar opp tredjeårsfag fra vgs 2 dager i uken og pga.at det bare er 2 fag er det ikke nok timer til at jeg får støtte fra lånekassen. Men jeg har veldig snille foreldre som betaler dette for meg. Men jeg har forsatt andre utgifter. Husleie, telefon, mat, buss, tog, studielån fra jeg gikk på folkehøyskole, mastercard lån osv. Og jeg ble ganske frustret når jeg leste at studenter ikke kan få sosialstønad. Jeg er registret som arbeidssøkende og sender meldekort som jeg skal hver 14.dag.

Noen som vet noe om dette? Er det faktisk sånn at jeg ikke kan få siden jeg er student?

Og på skjemaet så kan man jo faktisk krysse av om man er skoleelev/student. Er jo litt rart at det står der også får man ikke fordi man har krysset der?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke sosialstønad når du er student nei, for de mener du skal søke stipend/lån.

Men nå stiller jo saken din seg litt annerledes, i og med at du ikke har krav på stipend/lån. Ville tatt et møte med NAV og hørt hva de sier jeg, beste måten å få et fornuftig svar på :)

Endret av irrlys
  • Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet

Men studielån skal jo dekke studiene og ikke livsopphold. Men da skal jeg legge ved dokumentasjon på det at jeg ikke har rett til studielån siden jeg ikke har nok timer.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke få deg en jobb en av de 5 andre dagene i uka når du ikke er på skolen??

• Liker 10
Skrevet

Har vært sosialkurator, og en er rimelig svart/hvit på at studenter ikke skal ha sosialhjelp.

Skrevet

Naturligvis skal studielån dekke livsopphold når man studerer. Man bruker da ikke 90.000 i året på studierelaterte aktiviteter!

Du må enten slutte på de to fagene, så kan du få sosialstønad, eller du må skaffe deg jobb ved siden av. Valget er ditt.

Anonym poster: db4405f29d618ee7466c8a365f16e938

• Liker 9
Skrevet

først: du er ikke student

og nei, du har ikke rett på sosialstøtnad når du er tar opp fag fra videregående heller. det har vært masse tråder om det her inne, og tar du ikke nok fag til å få støtte hos lånekassen, så har du tid til en deltidsjobb.

Anonym poster: b1f9bce1fac6b446650d75f6b561ff31

• Liker 11
Skrevet

Du er ikke student når du tar opp fag fra vgs. Men når du bare tar opp 2 fag, så har du da masse tid til å jobbe ved siden av? Jeg har en studieprogresjon (universitet) på 170%, og jeg har jobbet 40% ++ ved siden av. Ikke noe problem :wink: Også så deilig å gjøre noe annet enn å bare lese + ha penger til å gå på byen, på teater osv. Hurra!

• Liker 1
Skrevet

Men studielån skal jo dekke studiene og ikke livsopphold. Men da skal jeg legge ved dokumentasjon på det at jeg ikke har rett til studielån siden jeg ikke har nok timer.

Feil. Studielånet er ment for livsopphold også. Om du bare tar opp igjen to fag så klarer du vel å jobbe ved siden av?

Anonym poster: 9d64e7197d7e0f3a18bc0c2f93c9045e

• Liker 1
Skrevet

Så du skal gå fra foreldre som betaler alt, til staten betaler alt? Du har 5 dager uten skole, skaff deg en jobb! Herrefred.

Anonym poster: 69709db36767fb88a5f2376afdbaca57

• Liker 8
Skrevet

Så du skal gå fra foreldre som betaler alt, til staten betaler alt? Du har 5 dager uten skole, skaff deg en jobb! Herrefred.

Alle dere som hakker på henne for hun ikke har jobb. I HI står det jo at hun er arbeidssøkende.

Anonym poster: c03f49abd12de4a8509e0f4719289e8b

• Liker 1
Skrevet

Alle dere som hakker på henne for hun ikke har jobb. I HI står det jo at hun er arbeidssøkende.

Anonym poster: c03f49abd12de4a8509e0f4719289e8b

Jobbene kommer ikke flyvende i hånden på en. Å være registrert og sende meldekort er jo ikke nok, her må man være mer aktiv, melde seg inn i vikarbyråer og levere søknader.

• Liker 7
Skrevet

Jobbene kommer ikke flyvende i hånden på en. Å være registrert og sende meldekort er jo ikke nok, her må man være mer aktiv, melde seg inn i vikarbyråer og levere søknader.

Du vet jo ikke om hun er aktiv eller ei. Trenger ikke å gå ut i fra at hun ikke er det, vel?

• Liker 2
Gjest babyfirefly91
Skrevet

hvorfor svarer folk som ikke vet hva de snakker om? JO MAN KAN FÅ PENGER AV NAV når man er student eller tar opp fag på vgs ! det fikk min samboer rett før sommer og noen venner av meg har også fått det. men er du ikke 100% student kan de forvente at du skal ut i jobb eller er jobbsøker.

• Liker 1
Skrevet

hvorfor svarer folk som ikke vet hva de snakker om? JO MAN KAN FÅ PENGER AV NAV når man er student eller tar opp fag på vgs ! det fikk min samboer rett før sommer og noen venner av meg har også fått det. men er du ikke 100% student kan de forvente at du skal ut i jobb eller er jobbsøker.

Og hva slags støtte er det da du?

Man kan studere mens man går på f.eks AAP, men man kan ikke få AAP fordi man studerer.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner til et par tilfeller der noen som gikk på vgs (fulltid med borteboerstipend) fikk sosialstødnad. Dette var bare engangsutbetalinger med formaning om at de ikke kunne forvente noe neste måned.

Dog er dette flere år siden.

• Liker 1
Gjest hellokitty
Skrevet

Naturligvis skal studielån dekke livsopphold når man studerer. Man bruker da ikke 90.000 i året på studierelaterte aktiviteter!

Du må enten slutte på de to fagene, så kan du få sosialstønad, eller du må skaffe deg jobb ved siden av. Valget er ditt.

Så du mener det er bedere å slutte på skolen, gå hjemme 7 dager i uken og få sosialstønad? Og at det også er større sjanse for å få da?

Gjest hellokitty
Skrevet

Det er faktisk noen skoler som er dyre. NKF f.eks. den koster mer enn det man får i studielån på ett år!!!!!!

Skrevet

Det er faktisk noen skoler som er dyre. NKF f.eks. den koster mer enn det man får i studielån på ett år!!!!!!

Tja, da får du rett og slett slutte der og begynne på en skole du har råd til da...

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så grusomt vanskelig å få seg en liten jobb som du kan tjene noen kroner på, vaskejobber er ganske enkle å få tak i.

Anonym poster: 467455bc4bcb4e7245b30db5eb0bd79b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...