Gå til innhold

Erstatning for brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt, men synes det går dårlig. Er 163cm høy og veier 65kg, og dette er noen kilo over trivselsvekta mi. Jeg er veldig glad i brød (ferskt grovbrød er skikkelig snadder for meg! :) og kunne gjerne ha spist brød til alle måltider. Jeg bor alene og synes det er litt pes å lage skikkelig middag hver dag, så ofte (kanskje to-tre ganger pr uke) består 'middagen' av omelett med brød til, brødskiver med kalkunpålegg, e.l. Jeg har etterhvert skjønt at brød er på ingen måte slankende, selvom brødtypen jeg velger er aldri så grov og fiberrik.

Jeg er også veldig glad i ris og poteter, og dette er jo også fy-fy hvis man skal tenke i lavkarbo-baner. Hva skal jeg erstatte disse matvarene med slik at jeg føler meg mett? Jeg har aldri klart å spise mye kjøtt eller fisk hvis jeg ikke har rikelig med brød eller poteter ved siden av. Må jeg bare venne meg til å spise kjøtt med kun salat ved siden av, eller har dere noen andre tips? (jeg er veldig glad i salater, frukt og grønt, men blir ikke mett av det - MÅ liksom ha brød/poteter/ris/pasta i tillegg)

Anonym poster: 14240a9f9d4d6f14a5b1c4a4a2559dc5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Hvorfor må du absolutt tenke i lavkarbo-baner da? Jeg gidder ikke ta noe karbo-debatt nå, men la oss bare si det sånn: Skal du kutte ut alt du liker, alle karbohydrater, tror jeg mest sannsynlig du vil mistet motet ganske kjapt. Å spise poteter til middag, eller noen brødskiver til frokost eller til omeletten vil ikke hindre deg fra å gå ned i vekt. Da må du heller se på det andre du spiser, mengden du spiser, det du drikker, og aktivitetsnivået ditt. Og se om du kan legge inn noen justeringer der i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Det går fint ann å spise kalorifattig og slankende uten å tenke lavkarbo. Grovbrød er bare bra. Det samme er grove knekkebrød (bak selv), havregrøt og så videre.

Jeg liker ikke poteter eller ris, og er også forsiktig med mengden kjøtt (får lett vondt i magen av mye). For å holde meg mett etter et måltid lager jeg ofte store mengder grønnsaker (brokkoli, gulrøtter, rotgrønnsaker etc. er mye mer mettende enn grønn salat og tomater), og bønner eller linser.

Jeg spiser også veldig mye egg, det er mettende.

Jeg er også opptatt av sunt fett, så får i meg mye olje, avocado, nøtter etc. Rent kalorimessig er det ikke slankemat, men kroppen har veldig godt av det, og det er mettende.

Skrevet

Det går fint ann å spise kalorifattig og slankende uten å tenke lavkarbo. Grovbrød er bare bra. Det samme er grove knekkebrød (bak selv), havregrøt og så videre.

Jeg liker ikke poteter eller ris, og er også forsiktig med mengden kjøtt (får lett vondt i magen av mye). For å holde meg mett etter et måltid lager jeg ofte store mengder grønnsaker (brokkoli, gulrøtter, rotgrønnsaker etc. er mye mer mettende enn grønn salat og tomater), og bønner eller linser.

Jeg spiser også veldig mye egg, det er mettende.

Jeg er også opptatt av sunt fett, så får i meg mye olje, avocado, nøtter etc. Rent kalorimessig er det ikke slankemat, men kroppen har veldig godt av det, og det er mettende.

Takk for tips! Jeg ønsker egentlig ikke å gå inn på noe lavkarbo-opplegg, men innså plutselig at kostholdet mitt er veldig 'høykarbo'...hehe...så da tenkte jeg at det var dér jeg måtte foreta de viktigste endringene. Leste tidligere i kveld en uttalelse fra en lege som var veldig bestemt på at det er vanskelig å å ned i vekt hvis man spiser mye brød. Følte meg veldig truffet! Men cluet er vel egentlig å finne matvarer som virker mettende (og som samtidig er bra for kroppen), og ikke på død og liv kutte ut det gode brødet :)

Skrevet

Egg og frukt er grei frokost.

Så bra! Jeg liker begge deler veldig godt, men pleier da å spise f.eks tre brødskiver med to egg til. Der kan jeg fint gjøre en endring. Er sånne tips som dette jeg er ute etter. Virker sikkert banalt enkelt for mange, men ikke for en brød-addict som meg ;o)

Skrevet

Du trenger jo ikke kutte ned brødet helt, hjelper mye å bare redusere mengden? I stedet for å spise tre brødskiver med lite pålegg til frokost, kan du heller ta en brødskive med masse pålegg og gjerne noe ekstra ved siden av (feks til frokost). :) Så slipper du å kutte det ut helt :)

Skrevet

Jeg begynte å legge om spisevanenen litt for litt siden, og det har gått overraskende greit. Jeg spiser fortsatt en del brød, men i stedet for opptil tre brødmåltider om dagen har jeg byttet frokosten til havregrøt(som jeg har blitt helt hekta på :D), og minst ett brødmåltid med grove knekkebrød.

Til middagene spiser jeg mye fullkornsris i stedet for vanlig ris. Metter i tillegg mere slik at jeg trenger mindre.

Når jeg først spiser brødmåltider gjør jeg som noen andre her sa. Tar heller ei tynn brødskive med masse sunt pålegg i stedet for to-tre med lite pålegg =)

Skrevet

Ryvita knekkebrød er god frokost. Starter dagen med 2 kokte egg på 2 Ryvita med 4 skinkebiter :)

Frukt og nøtter er supert som mellommåltider.

Skrevet

Jeg spiser mye brød, ris, pasta osv, men kommer likevel sjelden over den anbefalte mengen karbohydrater (60%). Prøvde å spise ekstra mye karbohydrater før en konkurranse og fikk det ikke til! Tror vi innbiller oss at vi spiser mer enn vi gjør pga alt lavkarbosnakket. Tell kalorier og vei brødskivene dine! Det hjelper virkelig å få litt oversikt for det finnes mange skjulte kalorier.

Anonym poster: 3af86fda2d89fa94457428713899766d

Gjest Vena Cava
Skrevet

Lag salat i litt større mengder enn til bare en porsjon, så du kan ha i en dag eller to, som frokost f.eks? Pastasalat er jo dødsgodt!

Fetaost og litt balsamicodressing på toppen.........mmmmmmmm :)

Skrevet

Hvis du vil ned i vekt - trener du?

Skrevet

Hvis du vil ned i vekt - trener du?

Ja, jeg trener jevnlig, så det er ikke dér problemet ligger. Eller dvs. hadde jeg trent mye, mye mer og mye, mye hardere, kunne jeg jo stappet i meg hva som helst (for å sette det på spissen). Men jeg er fornøyd med dagens treningsopplegg, så ønsker egentlig først og fremst å gjøre noen små justeringer på kostholdet. Takker forøvrig for alle tips jeg har fått så langt :o)

Gjest blah blah
Skrevet

Du kan jo lage omelett til frokost og ha knekkebröd til lunch, så får du byttet ut noen karbohydrater.

Jeg er ikke opphengt i lavkarbo, men er opptatt av å spise variert, og jeg er som deg at det blir mye karb i löpet av en dag når man elsker poteter, ris, pasta, bröd m.m :)

Så siden jeg var lite villig til å kutte ut karbene til middag, så byttet jeg heller ut det jeg spiser til frokost og lunch.

Også koser jeg meg heller med nybakt grovbröd til helgefrokostene :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg trener jevnlig, så det er ikke dér problemet ligger. Eller dvs. hadde jeg trent mye, mye mer og mye, mye hardere, kunne jeg jo stappet i meg hva som helst (for å sette det på spissen). Men jeg er fornøyd med dagens treningsopplegg, så ønsker egentlig først og fremst å gjøre noen små justeringer på kostholdet. Takker forøvrig for alle tips jeg har fått så langt :o)

Ok, jeg skjønner :) For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd. Har du kontroll på hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag?

Jeg er også svært glad i brød, men spiser det bare til et måltid om dagen som regel. Kanskje kan havregrøt erstatte litt av brødspisingen, dette er både sunt, og det kan dempe litt av "brødsuget" fordi det er korn. Ellers kan man jo bake sunnere brød selv, av mandelmel, kokosmel, fiberhusk osv. For en som er så glad i brød som deg selv, er det ganske vanskelig å kutte ut brød totalt. Dermed ville jeg heller satset på å kutte i antall brødmåltider om dagen. Du kan også forsøke å kjøpe/lage mest mulig grovt brød. Et annet tips er å ha proteinrikt pålegg på brødet, for eksempel egg, skinke osv. Ikke vær gjerrig med pålegget her. :)

Skrevet

Ok, jeg skjønner :) For å gå ned i vekt må man ha kaloriunderskudd. Har du kontroll på hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag?

Jeg er også svært glad i brød, men spiser det bare til et måltid om dagen som regel. Kanskje kan havregrøt erstatte litt av brødspisingen, dette er både sunt, og det kan dempe litt av "brødsuget" fordi det er korn. Ellers kan man jo bake sunnere brød selv, av mandelmel, kokosmel, fiberhusk osv. For en som er så glad i brød som deg selv, er det ganske vanskelig å kutte ut brød totalt. Dermed ville jeg heller satset på å kutte i antall brødmåltider om dagen. Du kan også forsøke å kjøpe/lage mest mulig grovt brød. Et annet tips er å ha proteinrikt pålegg på brødet, for eksempel egg, skinke osv. Ikke vær gjerrig med pålegget her. :)

Jeg har nå tatt til meg de siste dagenes tips her inne :o) Takk til dere alle! :o) Spiser mindre brød (har kuttet ned på antall brødskiver, samt skjærer mye tynnere skiver) og er rausere med pålegget, spesielt egg og kjøttpålegg. Spiser også rugsprø istedenfor brødskiver.

Jeg prøver å notere ned hvor mye kalorier jeg får i meg pr dag, men problemet er at jeg ikke har en egnet vekt, så da blir det litt gjetting. MÅ få kjøpt meg en skikkelig vekt. Da blir ting mye enklere, og riktigere.

• Liker 1
Skrevet

Ja, en god vekt er lurt :) Jeg synes alt ble mye enklere når jeg bare kunne slenge maten på den for å finne ut hvor mye jeg faktisk fikk i meg.. :)

Skrevet

Tortillas - laget av mais! :) Kikerter, stek det og det smaker som poteter :)

Skrevet

Tortillas - laget av mais! :) Kikerter, stek det og det smaker som poteter :)

Takk for tipset, kaloritrollet :danse: Det skal prøves! Hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...