Gå til innhold

Finnes d hormonell prevansjon som ikke ødelegger sexlysten?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting, er det sånn med hormonell prevensjon at jo mindre doser av hormonene, jo mindre bivirkninger?

(humørsvingninger, minsket sexlyst etc.)

Er det betraktelig mindre doser hormoner i P-ring, P-plaster eller denne nye P-staven (som legges under huden) enn i vanlige p-piller (yasmin, trionetta etc) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på Diane før og de er veldig fine for huden' date=' men de er visst ikke så bra for leveren. [/quote']

Det fine med p-plasteret er at det ikke går gjennom leveren, som p-piller gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Northstar_ ikke pålogget

Jeg har ganske god erfaring med p ring. Og jeg mistet ikke totalt sexlysten, men kroppen min (det at man blir våt osv) reagerte på den. Jeg kunne ha så mye lyst jeg bare ønsket, men ble ikke for bare livet våt!!! og nå noen uker etter at jeg har sluttet med p ring så blir jeg fortsatt ikke våt... håper at dette kommer tilbake. - litt lei av å bruke glidekrem - Jeg fikk også hormonelle problemer med p ringen. Jeg føk opp og ned som en JoJo på følse skalaen og drev meg selv til vannvidd. I tilegg så mistet jeg p ring'en et par ganger (selv om dette ikke skal skje) så nå driter jeg i hele p ringen!!!!

Vi skal nå prøve å ikke bruke hormoner i det hele tatt for å se om dette bedrer seg på humøret mitt. Det blir litt risky business da han hopper av i svingen, men det får stå sin prøve. Er det forresten flere som har hatt problemer med humørsvingninger i forbindelse med p piller, p ring eller p sprøyte? Noen gode tips for å få bukt med det?

Northy :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun som vil bli kåt

Nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal gjøre:

Yasmin gir meg fin hud, stabilt (men kanskje litt dårligere) humør, men nedsatt sexlyst. Diane det samme...

Trionetta gav meg fet hud, men gikk ikke utover humør og sexlyst så vidt jeg kan huske...

P-plaster har jeg ikke prøvd, men det høres veldig interessant ut!

Så hva gjør jeg?

Hvor mye koster det egentlig for for eksempel 3 månders"dose" med p-plasteret?????

Og er det noen som vet om det egentlig er skadelig å ha perioder hvor man ikke går på p-piller/hormoner og deretter starter igjen? Jeg har hørt at dette kan gi langvarige "skader" og øke faren for kreft??? Er det sant??? (Ei venninne av meg hadde fått høre dette av legen sin... lurer på om hun overdriver.) Jeg leker nemlig med tanken å ikke bruke hormoner en periode og se hvordan dette påvirker meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet til Trionetta og synes allerede det hjelper! Har hatt sex to netter på rad! Ikke verst, sier jeg bare... Jeg er i strålende humør og alt er så fint, så ;)... Regner ikke at alle dager blir like solfylte, men jeg håper at lysten skal holde seg... Det murrer liksom litt der nede, og det er det lenge siden det har gjort. Deilig! Jippi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på Felleskatalogen og der var ikke fet hud listet opp som bivirkning av Trionetta. Mulig at det bare var det at Yasmin var så bra for huden, at den gjorde huden min fin. Forhåpentligvis har huden min blitt fin slik at den holder seg sånn som den er nå selv om jeg ikke går på Yasmin lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Benedicte 30

Jeg har forsøkt nesten alt av hormoner unntatt p-ring: p-piller(mange merker), p-plaster og hormonspiral (men ikke kobber-spiralen)..

Min erfaring er at alt dette dreper sex-lysten. Verst av dem alle var "Yasmin"..Den kvinnelige gynekologen jeg var hos ved Ullevål sykehus skrøt Yasmin uhemmet opp i været og mente dette var noe for meg. Virker som de er salgsagenter for medisinindustrien...Ingen av mine leger har nevnt mindre sex-lyst: alt er fryd og gammen ifølge de jeg har vært hos.

NÅ ER DET NOK!! Hormonene har ødelagt masse i forholdet mitt- både humørsvingninger og sexlyst!! Heretter blir det kondomer og event. kobberspiral!

PS! Ladycomp gidder jeg ikke å prøve fordi man må måle i munnen med et instrument hver morgen: det blir for tungvint og uspontant for meg..da må man jo alltid huske på apparatet. Kjedelige greier dette hormon-vrøvlet... :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mistet sexlysten og ble grusomt sur av Trinordiol. Nå har jeg brukt hormonspiral i 1,5 år. De første mnd hadde jeg kviser og blødning. Men da det ga seg forsvant både mens og hudproblemet. Merker ingenting til den nå. Bortsett fra at jeg aldri har mensen. Kjemepedeilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-plaster har jeg ikke prøvd, men det høres veldig interessant ut!

Hvor mye koster det egentlig for for eksempel 3 månders"dose" med p-plasteret?????

P-plasteret koster 298 kroner for 3 mnd.

ETT godt råd: SETT DET PÅ SLIK BRUKSANVISNINGEN TILSIER!!

Ikke gjør som meg, ikke sett det på ETTER første menstruasjonsdag fordi du ikke gidder vente til neste med å starte på plasteret...... sett det på innen 24 timer din første menstruasjonsdag!

Jeg har satt det på feil og nå får jeg svi i form av kraftige blødninger som jeg må ha mannlige hormoner og blødnings-hemmende piller for å få stoppet.... noe drit!

Jeg kan risikere å blø i 3 mnd....

MEN! Jeg har MYE MYE bedre hud!!! Og ikke noe oppblåst mage lenger! Og jeg har faktisk litt mer lyst!!!

Men jeg har funnet ut at jeg skal sette det på armen i fremtiden.. jeg har satt det på magen nå og det sitter ikke så godt som det påstås... når man bøyer seg så bøyer man jo også plasteret og derfor løsner det litt i kantene... og når man dusjer vasker man jo magen litt mer enn man vasker yttersiden av overarmene, så jeg tror det vil sitte bedre på armen....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjenner meg veldig i gjen med deg som startet tråden. Opp gjennom årene har jeg prøvd veldig mange forskjellige slag p-piller og minipiller. Av alle de forskjellige pilletypene har jeg hatt veldig mye bivirkninger, som kviser og vektøkning, og veldig temperemang og humørsvingninger (har ikke kjent meg selv igjen til tider, så jeg beundrer virkelig min samboer som har holdt ut med meg i alle disse årene) i tillegg til lite/ingen sexlyst. De siste 2-3 årene har jeg brukt Yasmin og har forsåvidt vært fornøyd med de fordi jeg har hatt mindre bivirkninger med de. Eneste bivirkning nå er null sexlyst... Det begyner vi begge to å bli dritt lei, og samboeren min sier han er villig til å sterilisere seg.

Det er ikke aktuelt å droppe hormonell prevansjon, føler at de andre metodene (les:kondom) ikke er sikre nok. Kunne i tilfelle ha prøvd kobber-spiral, men det er noen som har skikkelig problemer med å få satt den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun som startet tråden

Hei alle sammen!

Jeg begynte jo på Trionetta og går fortsatt på det første brettet, men er ikke heeeeelt komfortabel. Jeg har plutselig lagt på meg 1-2 kg og nå går jeg og studerer huden min hele tiden for å sjekke om den har blitt fetere eller noe sånt. Har egentlig ikke merket så stor forskjell i verken lyst eller humør heller. Jeg har gode dager hvis jeg har trent, men det har jo ikke noe med de p-pillene å gjøre.

Derfor vurderer vi å gå over til kondom. Sambo er helt super der og synes kondom er bra saker for da slipper jeg alle de stoffene i p-piller etc. og tilhørende bivirkninger. Jeg synes kondom er litt pes, da, så jeg har tenkt på LadyComp. Eneste er at det er så inni granskauen dyrt for en stakkars student...

Jeg synes det ser ut som at vi kjemper en ganske håpløs kamp mot de hormonelle perv.midlene... Men det er jo naturlig at man kan ikke stappe i seg hormoner uten å få bivirkninger. Merkelig at man ikke har kommet lenger i det moderne samfunn, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...