AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Noen her som plutselig har fått problem med og svelge mat? Følels som om jeg har en klump i halsen hele tia og maten setter seg i spiserøret. Legen tar dette ikke seriøst. har vært syk en stund og slitt med å få ned mat pga ekstrem kvalme. Da dette ble bedre så plutselig setter det seg i halsen. Vært hos fysio som sier jeg har stramme halsmuskler og jeg aner ikke om det er derfor. Kan kun spise suppe og brød som er bløta opp. Er så dyrt og bestille privat gastroskopi at jeg klikker snart. Har vært ganske anspent de siste månedene pga sykdommen men er jo blitt mye bedre. Har gått ned ca 15 kg pga sykdommen jeg fikk så det er ufrivillig vekttap. Må påpeke at jeg har ikke spiseforstyrrelser av noen slag eller er gravid. Anonym poster: c89dfd7556b3730eba0b368c69227e7e
Gjest inox Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Kjære vene da Uavhengig av hva du veide i utgangspunktet så er et vekttap på 15 kg pga sykdom alvorlig. Om legen din ikke tar på alvor at du fremdeles sliter med å få i deg annet enn suppe og oppbløtt brød så er det på tide å bytte lege. Mente fysioterpauten at det kunne være noen sammenheng med stramme halsmuskler? Kan det være en psykisk sperre? Tenker på at du har hatt problemer med å være kvalm så lenge. Jeg har selv et par nokså kraftige matintoleranser, og bare tanken på enkelte matvarer byr meg så imot at jeg blir kvalm og får litt sånn fornemmelse av klump i halsen faktisk. Du burde uansett undersøkes ordentlig! Og uansett hva problemet er så trenger du jo hjelp Nå vet jeg ikke hva slags sykdom du har/har hatt, men blant kronikere er det en kjent sak at mange leger kan gi opp litt når en kommer med diffuse plager som ikke er lette å finne årsak til og fikse. Konkrete sykdommer/skader er det ofte lettere å få hjelp til. Om legen ikke vil høre på deg så tror jeg det er på tide å bytte lege.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 Bestill time hos en annen lege. Anonym poster: e01fad2e41cb69bd0cfada3620d6e629 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #4 Skrevet 2. oktober 2012 Fysioen sa i dag at jeg må få tatt røntgen av nakken siden jeg har nå gått i over 5 uker med svelgeproblemer. Får kun ned suppe og brød og most postet. han synes ikke jeg er så stram i nakke og hals muskulaturen at det skulle ha noe og si. Jeg har krystallsyken men den er nesten borte nå, hatt det i 5 mnd nå. Under denne perioden har jeg vært fryktelig kvalm/svimmel og nesten ikke spist noen ting. Har mast hele tia på å få hjelp men fikk det ikke. Kvalme roa seg ned rundt de tidene jeg fikk problem. synes det er helt j**** at man ikke får hjelp av det offentlige når man trenger det. hadde vært så unødvendig at jeg må gå slik. En privat gastroskopi koster over 3000 kr!! Har og måttet ty til privat klinikk for å få hjelp for krystallsyken og betalt tusenvis av kroner. Er snart helt blakk pga denne sykdommen. Har i tillegg måttet kjøpe nye klær for jeg har gått ned 15-20 kg. Anonym poster: c89dfd7556b3730eba0b368c69227e7e
Gjest inox Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Krystallsyken - som i løse krystaller i mellomøret eller noe sånt? Det er jo sinnsvakt at du har måttet slite med i 5 mnd! Har fysioterapauten utført Epleys manøver på deg? Du burde vært sendt direkte til undersøkelse hos øre, nese, hals! Du har rett og slett en dårlig lege som ikke henviser deg videre, det finnes hjelp i det offentlige helsevesenet. Bytt lege! Har du prøvd anna flytende føde? Du får i deg alt for lite næring med bare suppe, brød og potet. Det sliter på kroppen og gjør alt tungt og vanskelig Klarer du melk, sjokolademelk, drikkeyoghurt, biola? Så du får i deg proteiner. Apoteket har næringsdrikk som kan være godt supplement når en får i seg for lite. Smoothies av frukt, litt juice og kanskje yoghurt? Masse næring Usikker på om du egentlig trenger gastroskopi når det er svelget du føler er problemet? Tenker de kanskje kan få sett nok ved bare å se i halsen? Når du har så store problemer med å svelge kan jeg ikke helt se for meg at du skal klare å svelge den slangen? Insister på henvisning til øre, nese, hals uansett! Der skal du kunne om både svelg og krystallsyke.
Gjest inox Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Og jeg ville sendt inn klage på fastlegen din!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Krystallsyken - som i løse krystaller i mellomøret eller noe sånt? Det er jo sinnsvakt at du har måttet slite med i 5 mnd! Har fysioterapauten utført Epleys manøver på deg? Du burde vært sendt direkte til undersøkelse hos øre, nese, hals! Du har rett og slett en dårlig lege som ikke henviser deg videre, det finnes hjelp i det offentlige helsevesenet. Bytt lege! Har du prøvd anna flytende føde? Du får i deg alt for lite næring med bare suppe, brød og potet. Det sliter på kroppen og gjør alt tungt og vanskelig Klarer du melk, sjokolademelk, drikkeyoghurt, biola? Så du får i deg proteiner. Apoteket har næringsdrikk som kan være godt supplement når en får i seg for lite. Smoothies av frukt, litt juice og kanskje yoghurt? Masse næring Usikker på om du egentlig trenger gastroskopi når det er svelget du føler er problemet? Tenker de kanskje kan få sett nok ved bare å se i halsen? Når du har så store problemer med å svelge kan jeg ikke helt se for meg at du skal klare å svelge den slangen? Insister på henvisning til øre, nese, hals uansett! Der skal du kunne om både svelg og krystallsyke. Ja har krystaller i bakre buegang. Har gått til spesialist for dette og tatt Epley øvelsen. Problemet er at jeg fikk det så kraftig samt at det var vanskelig å få de tilbake i posisjon. har vært hos ØNH på sykehuset og han fant ikke at jeg har krystallsyken!! Men jeg har det altså. Har ikke drukket smooties, har ikke maskin så kan mose frukt og bær. Har drukket masse at næringsdrikkene fra apoteket. Levde på det og tomatsuppe uten makaroni i en uke samt masse vann. Drikkene er fryktelig dyre når man må ha 5 stk. til dagen. Legen bagatelisere dette og sa at mange lever på suppe og næringsdrikk og hun så ingen fare med det store vekttapet jeg har hatt. Prøvene jeg har tatt viser ingen mangel på vitamin og viktige ting. Det var så fælt en stund at jeg spurte henne om jeg skulle sulte ihjel. Har tross alt en sykdom som i utgangspunktet ikke er farlig. Når man er syk så er det forbanna at man må bruke så mye tid på og bli hørt.... har hatt gastroskopi før så vet hva det går i. Ønsker og bli dopa ned men det gjør man visst ikke uten man går til privat klinikk der får man det. Aner ikke om de får ned slangen. Tror jeg skal melde meg inn på en privat klinikk for selv om den tjenesten koster flesk så får man hjelp har jeg hørt. Anonym poster: c89dfd7556b3730eba0b368c69227e7e
Gjest inox Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Kjære vene altså...! Nei da har jeg ikke så mange andre forslag, kan bare sende over en trøsteklem Narkose tenkte jeg ikke på nei enda så har ei venninne av meg fått det ved gastroskopi. Så du kan få det på vanlig sykehus om det er behov. Er det mulig å få næringsdrikken på blå resept kanskje......? Det er jammen tøff jobb å være syk Endret 2. oktober 2012 av inox
Gjest Fleecejakke Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Bytt fastlege! Jeg fikk mye dop før gastroskopi, men kom til undersøkelsen med allerede innlagt veneflon så vet ikke om det hadde noe å si. (Alltid beredt ). Jeg var ikke på privat, men fastlegen henviste meg.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2012 den 19.30): Noen her som plutselig har fått problem med og svelge mat? Følels som om jeg har en klump i halsen hele tia og maten setter seg i spiserøret. Legen tar dette ikke seriøst. har vært syk en stund og slitt med å få ned mat pga ekstrem kvalme. Da dette ble bedre så plutselig setter det seg i halsen. Vært hos fysio som sier jeg har stramme halsmuskler og jeg aner ikke om det er derfor. Kan kun spise suppe og brød som er bløta opp. Er så dyrt og bestille privat gastroskopi at jeg klikker snart. Har vært ganske anspent de siste månedene pga sykdommen men er jo blitt mye bedre. Har gått ned ca 15 kg pga sykdommen jeg fikk så det er ufrivillig vekttap. Må påpeke at jeg har ikke spiseforstyrrelser av noen slag eller er gravid. Anonym poster: c89dfd7556b3730eba0b368c69227e7e Fant du ut av dette? ❤️🙏 Anonymkode: e842b...bb5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #11 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fant du ut av dette? ❤️🙏 Anonymkode: e842b...bb5 Svaret er å ta kontakt med fastlegen. Bli undersøkt. Er det ikke noe fysisk så gjelder det å få medisiner og/eller angstbehandling. Anonymkode: 315f2...7c4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Svaret er å ta kontakt med fastlegen. Bli undersøkt. Er det ikke noe fysisk så gjelder det å få medisiner og/eller angstbehandling. Anonymkode: 315f2...7c4 Nå spurte jeg ts, ikke deg. Anonymkode: e842b...bb5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fant du ut av dette? ❤️🙏 Anonymkode: e842b...bb5 Nå må du slutte!! SØK HJELP! Anonymkode: 7a03d...39f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #15 Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2012 den 19.30): Noen her som plutselig har fått problem med og svelge mat? Følels som om jeg har en klump i halsen hele tia og maten setter seg i spiserøret. Legen tar dette ikke seriøst. har vært syk en stund og slitt med å få ned mat pga ekstrem kvalme. Da dette ble bedre så plutselig setter det seg i halsen. Vært hos fysio som sier jeg har stramme halsmuskler og jeg aner ikke om det er derfor. Kan kun spise suppe og brød som er bløta opp. Er så dyrt og bestille privat gastroskopi at jeg klikker snart. Har vært ganske anspent de siste månedene pga sykdommen men er jo blitt mye bedre. Har gått ned ca 15 kg pga sykdommen jeg fikk så det er ufrivillig vekttap. Må påpeke at jeg har ikke spiseforstyrrelser av noen slag eller er gravid. Anonym poster: c89dfd7556b3730eba0b368c69227e7e Vet noen som har fått det når de har hatt sykdommer som f.eks parkinson. Hva med å ble om utredning? Bytt lege eller gå privat. Anonymkode: acbd6...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå