AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #1 Skrevet 27. september 2012 Holder på med en oppgave om privatisering, og lurer på om noen har noen sider eller gode kilder der jeg kan få et innblikk i positive og negative sider med privatisering. Gjerne innen helsesektoren, da det er dette vi har valgt å trekke frem som eksempel. Anonym poster: 2941a92d35a91f6c052439f7e2a76b61
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #2 Skrevet 27. september 2012 Kan gi deg negative sider: -Større samfunnsforskjeller -Større forskjeller mellom rike og fattige -Det er størrelsen på lommeboka som teller. -De rike får det best, mens de med mindre penger må nøye seg med det som er dårligere. Anonym poster: 339a3e660cbfabd5bfbd196dc0f3f826 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 Tusen takk! Alle innspill hjelper på! Synes det er vanskelig å finne noe lettfattelig og konkret om dette... TS. Anonym poster: 2941a92d35a91f6c052439f7e2a76b61
Gjest meh Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 (endret) - Konkurranse som igjen resulterer i lavere priser. - Raskere generell utvikling innen området, folk må tenke nytt hele tiden for å utkonkurrere de andre. - Frihet, hvis du ser på det som positivt. - Øker ofte kvaliteten på arbeidet, henger sammen med konkurransen, bedrifter har som regel mye mer å tape på å gjøre feil og forårsake ulykker enn statlige instanser. Bare se til alle sykehustabbene f.eks, folk må bare finne seg i det, private sykehus som ved uaktsomhet tar livet av pasientene sine vil boikottes av kunder. - Man får selv det man betaler for (helsevesen, utdanning o.l). Endret 27. september 2012 av meh
Guybrush Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Dessverre ble rapporten fra de sykehjemmene som ble privatisert i Trondheim begravd da de rødgrønne tok over og de anseatte tvunget over til det offentlige igjen. Disse viste at både brukerne, de pårørende og de ansatte var mer fornøyd. Fordeler med private helsetjenster om de får fungere i et åpent marked: - du som pasient/bruker får selv velge det sykehjemmet for eksempel som du liker best. Synes du maten og servicen er viktigst kan du velge dem som leverer det best - og om du er missfornøyd kan du skifte. Hvis alle gjør dette er det kroken på døra for bedriften. I det offentlige skjer ikke dette. Du har i realiteten ingen å klage til siden det er bukken som passer havresekken. Får noen "bot" tas jo bare penger fra kommune og gis til stat. - det er pasienten/brukeren som står i fokus og ikke de ansatte. Spør du meg er dete egentlig en selvfølge. Idag streiker folk for bedre vilkår for de som jobber, mens beboerne overses fordi de ikke har noe valg. - man vil få forskjellige modeller. Noen sykehjem kan fokusere på landlig plassering, bruk av dyr i tilbudet, eller kanskje de har egen tjeneste for å kjøre brukerne til byen for shopping eller tilsvarnede. Poenget er at enhver som har noe unikt vil kunne konkurrere - private foretak bruker mye mindre penger på byråkrati. For hver lege ansatt i offentlige sykehjem er det minst 2 byråkrater ansatt som hever minst like stor lønn. Å flytte penger og ha masse kokker gir som kjent masse søl. - kvaliteten blir enklere å kontrollere samt at de ansatte kan i større grad få belønning for jobben de faktisk gjør. Slik det er nå forsvinner alle i en mølje og får generelt lønnsøkning uten at det ses på innsatsen. Hvis man ser på private barneskoler tiltrekker disse bedre lærere som opplever å bli mer verdsatt og kunne påvirke arbeidsdagen sin uten å benytte halvparten av tiden på papirarbeid. - privatisering vs offentlige tjenester er stort sett et spørsmål om politikk. Som trondheims ordfører sa (AP) "det spiller ingen rolle om private sykehjem er bedre og rimeligere i drift. De SKAL være kommunale!". Prinsippet er altså viktigere enn "kunden". Hvis du tenker på tidligere tjenester som før var monopolstyrte og offentlige: - tvmonopol - radiomonopol - telemonopol - strømmonopol - bilmonopol Hvor mange av disse har blitt dårligere som følge av private tilbud? Og hvor mange vil gå over til slik det var før? Satt på spissen. Hvis Rema1000 fikk monopol på å drive salg av matvarer i norge og ingen kunne klage på prisen og kunne ikke handle andre steder. Tror du tjenestene ville blitt bedre og rimeligere? 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Gjør leksene dine selv! Anonym poster: 746072e2fd5b76b0480cb9eb7ab8a401 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Åh! Dere hjelper ei stressa sjel her! Spennende å lese argumenter. Jeg har egentlig aldri satt meg helt inn i dette her. Usikker på hvor jeg står enda. Men hvordan er det med rettighetene til de som jobber innen offentlig sektor VS de som jobber i private? De i offentlig sektor vil vel ha større/bedre rettigheter enn de som jobber privat? Eller? TS. Anonym poster: 2941a92d35a91f6c052439f7e2a76b61
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Gjør leksene dine selv! Anonym poster: 746072e2fd5b76b0480cb9eb7ab8a401 Jeg spør for å få større forståelse. Jeg kan ikke bruke noe av dette i oppgaven uansett, da jeg må referere til pålitelige kilder... TS. Anonym poster: 2941a92d35a91f6c052439f7e2a76b61
Guybrush Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Addecco private sykehjem i oslo - 300 arbeidsmiljølovbrudd og mistet avtalen de hadde. Trondheim kommunale sykehjem - 24 000 arbeidsmiljølovbrudd, ingenting skjedde. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 Det offentlige har veldig gode avtaler ja, men hvis det private utkonkurrerer det offentlige og gjør det bra så kan jo lønningene økes deretter. De kan trekke til seg de best kvalifiserte søkerne fordi de kan betale mer. Anonym poster: 09b914b4c0c34dfd430d7e832c75f6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå