Gå til innhold

Barnehagefotografering, hvordan skjer dette hos dere? Og er kvaliteten god?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter her med bildepakke fra årets barnehagefotografering. Kjenner at jeg nok i utgangspunktet var litt negativt innstillt, på grunn av at første vi fikk fra fotografen var et bestillingsskjema. Der måtte man krysse av for om man ville ha en pakke med portrettbilder, eller gruppebilde, eller begge deler. Dette er en drøy måned siden. På bestillingsskjemaet står det med liten skrift at bestillingen ikke er forpliktende, men man måtte alikevel signere der det sto "Kjøp pakke"

Og i dag kom bildene. Gruppebildet er løst, mens resten av pakka ligger i en plastmappe merket med "Ingen returrett ved brutt forsegling". Så da er det eneste jeg ser et 20*30 portrettbilde på den ene siden, og et etterbestillingsskjema på den andre siden. Hva mer som er i pakka kan man bare gjette seg til.

Er dette en OK fremgangsmåte? Bør jeg ikke kunne få se hvor mange og hvilke størrelser jeg evt vil kjøpe?

Jeg forsøkte å ringe dem for å høre og ble møtt av en dame som ikke kunne skjønne hva jeg mente, for de fikk jo såååååå mye positivt tilbake. Og grunnen til innpakkingen var at de mente at folk ville scanne bildene uten å betale hvis det ikke var sånn. Da jeg prøvde å si at det hadde jo vært kjekt å se hvor mange og hvilke størrelser det var i pakka ramset hun fort opp en masse tall og cm-mål. Hvem klarer å få med seg det sånn på telefonen liksom?

Og så lurte hun på om jeg hadde tenkt å scanne bildene siden jeg var så ivrig på å åpne pakka. Da jeg sa at ja, jeg hadde tenkt å scanne dem, men selvfølgelig betale også ble hun litt småhissig. Hvorfor jeg skulle scanne dem? Jo for å justere på fargetonene vel, jeg har fått et bilde av en gråblek jente med feil hårfarge og feil farge på klærne. Da mente hun at jeg heller burde ta med meg barn og klesplagg ned til dem en dag, dvs avtale en time. Så kunne fotografen justere det for meg og så kunne vi avtale en ny time der jeg kunne komme og si om jeg var fornøyd nå eller ikke. Og så snakket hun litt sånn vagt om at det ikke var lov å scanne bildene de har tatt.

Kjenner at dette firmaet har jeg IKKE lyst til å hverken bruke tid på eller penger på. Men så er det jo det gruppebildet da... jeg merker jo at barnet synes det er stas å ha hele barnehagegruppa på ett bilde. Og hun ser jo ikke at gruppebildet også er uklart, ufokusert og merkelig i fargene.

Hvordan er bestillingsopplegget når dere får barnehage eller skolebilder? Og hvordan er kvaliteten? Og hva hvis man klager?

Endret av Kvist
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom bildene faktisk er uklare, og ufokuserte er det jo bare dumt å bruke penger på dette. Hos oss har jeg ikke vært storfornøyd med de siste to enkeltbildene av mitt barn, så for vår del er det like godt å ta enkeltbilder selv.. Gruppebilder (som er fokuserte og klare) er jo en annen sak.

Vi har også måttet velge enten det ene eller det andre "pakkeopplegget" så vidt jeg kan huske. Jeg har aldri klagd til fotografen.

Anonym poster: a736fe0b9ec819c5305516b117ac3824

Skrevet

Vi har vært veldig fornøyd med barnehagefotograferingen (så langt), men vi har ikke samme opplegg som dere.

I forkant av fotograferingen må vi si fra om vårt barn skal være med og om det skal tas enkeltbilder og evt søskenbilder i tillegg til gruppebilde. I etterkant kan vi velge hvor mange bilder vi vil ha (kan velge bare gruppebilde, bare portrettbilde etc og hvor mange kopier vi vil ha av hver type). Mulig man må velge at man skal ha hvertfall et gruppebilde og et portrettbilde/søskenbilde i forkant, det husker jeg faktisk ikke fra forrige gang... Men det kan uansett etterbestilles flere bilder i etterkant (til samme pris) dersom man ønsker det.

I tillegg har fotografen vært veldig flink, på gruppebildene skal det nå godt gjøres å få hele barnegruppa til å smile like pent, men de sitter nå stille i det minste ;) Og portrettbildene har vært både klare, i fokus og tatt utendørs slik at vi har fått en veldig fin ramme rundt det hele (med høstløv etc).

Skrevet

Første gangen vi hadde barnehagefotografering så ble bildene bra, da beholdt vi ett bilde (og scannet det inn slik at det ble med i fotobok...), i fjor var bildene begredelige, ingen av ungene var noe fine, så da beholdt vi kun gruppebildet (som er for ungenes skyld). Begge de gangene så fikk vi alle bildene i en konvolutt, 2-3 forskjellige motiver og 2-3 forskjellige størrelser. Så har vi valgt selv hvilke vi ville beholde, resten måtte returneres.

I år har vi heldigvis alt digitalt, vi får brukernavn og passord, og kan deretter sitte hjemme og velge hvilke bilder vi vil ha. Greit å slippe alt søpla tenker nå jeg.

Er glad vi ikke har hatt noen bestilling på forhånd, for når man tar mye bilder selv så er det ikke nødvendigvis slik at barnehagebildene er noe bedre enn de man tar selv.

Skrevet

Har bare hatt en barnehagefotografering så langt.

Og da fikk vi først en forespørsel om vi ville la vårt barn bli fotografert og hvilken type bilder, gruppebilde og portrett.

Noen dager etter fotograferingen fikk vi mail med et passord slik at vi kunne gå inn på fotografens hjemmeside og se på bildene og så bestille de vi ville ha fra den siden.

Veldig greit syns jeg.

Kvaliteten på bildene var også god(selv om han som ble tatt bilde ikke så ut til å væe helt fornøyd på alle bilder :) )

Anonym poster: fc251e8f8d4c73ebf32c13269fcf32a8

Skrevet

Vi bestiller gruppebilde og så pakker med bilder av bare vårt barn evt. med søsken, og da er det mulig å beholde bare gruppebildet. Jeg beholder gruppebildet uansett. Pakkene er x antall bilder i forskjellige størrelser, det er tre pakker å velge mellom. Vi kan ikke sende tilbake deler av en pakke.

At bildene sendes ut forseglet er kjempedumt, men jeg skjønner dem, fordi det er så mange som scanner bilder og så sender dem i retur. Hun du snakket med har helt rett i at det ikke er lov, og jeg skjønner ikke at folk får seg til å gjøre sånt engang. At du vil kunne se skikkelig på dem før du bestemmer deg for å beholde eller ikke, sjønner jeg godt, men siden du kan si noe om feil farger, har du tydeligvis sett godt nok, mener jeg.

• Liker 1
Skrevet

Vi har kun gruppebilder vi. Barnehagen har hatt så dårlige erfaringer med profesjonelle fotografer at de har de siste årene tatt gruppebilder selv. Og det har faktisk blitt fine bilder. Vi har da betalt ti eller tjue kroner for å få bildet tilsendt på mail. Synes det er en veldig kurant løsning jeg. Jeg har ingen behov for å betale mye penger for et gruppebilde fra barnehagen, men ungen synes det er fint å ha, så da har vi det jo liggende..

Men altså; du har jo fått sett bildet, og vet hvordan portrettbilde ser ut? Det er selve størrelsene som finnes i pakka du er usikker på? Rart det ikke er oppgitt under hva pakka inneholder. Det er jeg enig er merkelig. Men så lenge man har sett ett bilde, så er vel de andre helt like, bare andre størrelser?

• Liker 1
Skrevet

I forkant av fotograferingen må vi si fra om vårt barn skal være med og om det skal tas enkeltbilder og evt søskenbilder i tillegg til gruppebilde. I etterkant kan vi velge hvor mange bilder vi vil ha (kan velge bare gruppebilde, bare portrettbilde etc og hvor mange kopier vi vil ha av hver type). Mulig man må velge at man skal ha hvertfall et gruppebilde og et portrettbilde/søskenbilde i forkant, det husker jeg faktisk ikke fra forrige gang... Men det kan uansett etterbestilles flere bilder i etterkant (til samme pris) dersom man ønsker det.

Samme her- vi registrerer oss i forkant og velger bilder i etterkant, og alt går digitalt.

Stort sett har vi fått veldig fine bilder selv om de ikke er helt perfekte, men det er artige minner å ha. Er likevel glad for at vi kan velge mer selv nå enn vi kunne i starten (da eldste gikk i barnehage gikk ALT på papir), slik at vi ikke har haugevis av bilder. Og så er det moro å kunne bestille kopper, kortholdere etc.

Skrevet

At bildene sendes ut forseglet er kjempedumt, men jeg skjønner dem, fordi det er så mange som scanner bilder og så sender dem i retur. Hun du snakket med har helt rett i at det ikke er lov, og jeg skjønner ikke at folk får seg til å gjøre sånt engang. At du vil kunne se skikkelig på dem før du bestemmer deg for å beholde eller ikke, sjønner jeg godt, men siden du kan si noe om feil farger, har du tydeligvis sett godt nok, mener jeg.

Du misforsto meg tror (håper) jeg. Jeg trenger strengt tatt ikke å se alle bildene, da jeg går ut i fra at det er samme motivet. men det kunne ha vært greit å se hvor mange bilder det er, og i hvilke størrelser. Særlig siden alternativene er alle eller ingen. Sånn som dette ble levert har jeg ingen formening om det er med 2 eller 20 kopier i tilegg til det kjempestore som synes fra utsiden.

Og mener du virkelig at det er ulovlig å scanne bilder man har betalt for? Hvor finner du dekning for å si det? Å scanne dem uten å betale for å printe selv blir jo tyveri, så det er jo selvsagt ulovlig, men sier du at jeg ikke har lov å scanne et bilde jeg har kjøpt for å f.eks justere på det i photoshop?

Vi har kun gruppebilder vi. Barnehagen har hatt så dårlige erfaringer med profesjonelle fotografer at de har de siste årene tatt gruppebilder selv. Og det har faktisk blitt fine bilder. Vi har da betalt ti eller tjue kroner for å få bildet tilsendt på mail. Synes det er en veldig kurant løsning jeg. Jeg har ingen behov for å betale mye penger for et gruppebilde fra barnehagen, men ungen synes det er fint å ha, så da har vi det jo liggende..

Men altså; du har jo fått sett bildet, og vet hvordan portrettbilde ser ut? Det er selve størrelsene som finnes i pakka du er usikker på? Rart det ikke er oppgitt under hva pakka inneholder. Det er jeg enig er merkelig. Men så lenge man har sett ett bilde, så er vel de andre helt like, bare andre størrelser?

Nettopp dette var det jeg mente. Dårlig kvalitet kombinert med høy pris og ingen informasjon om hva pakka inneholder. Det må man faktisk kjøpe pakka for å få vite. Og ja, jeg prøvde også fotografens nettside for å se på pakkeinnhold, men der står det bare at de tilbyr pakke.

Samme her- vi registrerer oss i forkant og velger bilder i etterkant, og alt går digitalt.

Stort sett har vi fått veldig fine bilder selv om de ikke er helt perfekte, men det er artige minner å ha. Er likevel glad for at vi kan velge mer selv nå enn vi kunne i starten (da eldste gikk i barnehage gikk ALT på papir), slik at vi ikke har haugevis av bilder. Og så er det moro å kunne bestille kopper, kortholdere etc.

Så ålreit måte å gjøre ting på. Dama jeg snakket med før i dag forklarte meg nemlig at dette ikke var mulig, da jeg spurte om elektronisk løsning. Og hun sa også direkte at deres måte med forseglede pakker var den eneste måten det blir operert på i bransjen. Da skal jeg jammen se om jeg finner en fotograf med en litt mindre utdatert fremgangsmåte og foreslå den for barnehagen neste gang. Det kommer jo tydelig fram av flere svar her at det er mulig å løse dette langt bedre.

Skrevet

Og mener du virkelig at det er ulovlig å scanne bilder man har betalt for?

Det vet jeg faktisk ikke, men jeg svarte utifra at hun du snakket med trodde du skulle scanne dem for så å sende dem tilbake. Å redigere og bruke andres åndsverk er derimot ikke lov, så jeg tror du er helt i grenselandet for om det er lov det du beskriver eller ikke.

Jeg forstår jo at du vil vite hvor mange bilder og hvilke størrelser, men står det virkelig ingenting om dette utenpå? I så fall er det temmelig dårlig, ja.

Skrevet

Her er jeg veldig fornøyd med opplegget. Da vi skulle fotografere, fikk fotografen mailadressen vår. Bildene blir så sendt på mail, men de er vannmerket (eller hva det heter), slik at det ikke blir fint om man prøver å skrive dem ut (tror jeg, evt. at det ikke går an å prøve å skrive ut). Men bildene vises, og man kan da velge antall og størrelse som man bestiller. :)

Skrevet

Egentlig dumt at man må bestille hele pakka. Uansett om man vet hvor mange de inneholder eller ikke. Høres ut som det finnes bedre løsninger ja. Ville absolutt sjekket ut andre fotografer. Du er sikkert ikke eneste forelder som ikke er fornøyd med opplegget slik det er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...