Gå til innhold

Mamma, jeg synes du skulle vaske deg

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden du ser skitten ut siden du har brun hud!! (med et triumerende glis rundt munnen)

Jaggu, og når man minst venter det. Her tror man at man har alminneliggjort at folk er forskjellig og har forskjellig hudfarge osv osv, så kommer altså sånt...

Anonym poster: 78d727ee2506947656292ca1f46695aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke kidden legger noe vondt i det, gitt....

• Liker 4
Skrevet

Det er fra barna man får høre hva dem (og ofte andre voksne) tenker.. :/

Anonym poster: c3734bb0426f918b77a5bb3b25cd6878

• Liker 4
Skrevet

Forstår jeg det riktig sånn at "brun" fargen din stammer fra solarium og ikke av etnisk opprinnelse?

Anonym poster: 2deb6372a535c807f270b3bea39ee65d

Skrevet

Forstår jeg det riktig sånn at "brun" fargen din stammer fra solarium og ikke av etnisk opprinnelse?

Anonym poster: 2deb6372a535c807f270b3bea39ee65d

Etnisk opprinnelse. Vi bor på et "fargerikt " sted og har gjort fra dag en. En av grunnene var jo at jeg ønsket å naturliggjøre blant annet fargeforskjeller blant oss. Nå håndterte jeg situasjonen helt elendig.

Sårt punkt I guess til tross for at jeg selv er stolt av hudfargen min. Ser at det nok ikke er grunn til å bli skuffa her, men blir det allikevel. Hun er jo selv litt mørkere enn mange norske barn. Så var det dette gliset da, triumferende ville jeg kalt det... TS

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

unger pusher grenser og sier ting de vet er feil for å se hva slags reaksjon man får. Sånn er det bare og speiler veldig lite av hvordan du er som mor. Du kunne vært jordas mest perfekte mor, og ungen din ville fortsatt prøvd å teste grenser.

• Liker 4
Skrevet

Er ikke ungen brun/mørk også da siden du er mørk?

Skrevet

Er ikke ungen brun/mørk også da siden du er mørk?

Hun har norsk far, jeg er indisk, så hun er ikke like mørk som meg, men litt mørkere enn mange "fullstendig" norske barn.

Skrevet

Kanskje hun bare vil ha en bekreftelse på at hun er bra som hun er? Har noen sagt lignende ting til henne? Da vil din reaksjon fortelle henne hvor ille det er...

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for:

* Noe som strider mot norsk lov.

Innlegg som oppfordrer til voldshandlinger, eller som forherliger voldsbruk, voldtekt og lignende.

Mvh Sulosi, mod.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun bare vil ha en bekreftelse på at hun er bra som hun er? Har noen sagt lignende ting til henne? Da vil din reaksjon fortelle henne hvor ille det er...

Hun er nok hva jeg vil kalle over gjennomsnittet vakker, selvfølgelig i mine øyne, men også i andres øyne, og får høre dette titt og ofte, Selv er jeg veldig bevisst på både å fortelle henne dette, men også at det er de indre verdier som er viktig og hun får høre hver eneste dag at jeg elsker henne og er glad i henne. Det at hun er god og snill, morsom, og hensynsfull, smart osv... for hun er virkelig et fantastisk menneske, full av klokskap og godhet. Lett å ha med å gjøre, sosial, ja, listen er lang over hennes gode egenskaper. hun får høre disse tingene ved seg selv men er samtidig veldig forfengelig og opptatt av hva andre synes om henne, Hun kan stå i speilet å si , se så pen jeg er nå mamma, normalt for barn tenker jeg. Men hun er samtidig 5 år og kan bli veldig usikker av så mangt. Men hun får bekreftelser på at hun er fantastisk ofte så at det skulle være saken, klarer jeg ikke helt å se... med mindre du mente noe annet? TS

Skrevet

Hun er 5 år, og hun trodde sikkert at hun sa noe morsomt :-) For henne er du helt sikkert et av verdens mest fantastiske mennesker, og hun har nok snappet opp kommentarer ute som hun ikke skjønner betydningen av. Vi voksne har andre assosiasjoner til ordet skitten enn et lite barn har, assosiasjoner som snuskete, ussel, mindreverdig og lignende. En 5-åring tolker ting mer konkret, og har tanker om blanding av hvit vannfarge med andre farger, og å få flekker på genseren, nærmere i sin bevissthet enn raseteorier og fordommer mellom mennesker. Hun er stor nok til å legge merke til (eller få kommentarer fra jevnaldrende) at mamma ikke ser ut som den gjennomsnittlige norske mamma (men fortsatt så liten at hun virker å ikke ha reflektert så mye over at hun selv ikke ser helt hvit ut) :-)

Jeg forstår godt at det kjennes som et stikk å høre kommentarer som oppleves rasistiske fra sin aller nærmeste, når det kommer helt fra blå himmel og du ikke er forberedt. Når du får kommentaren litt på avstand, tror jeg det blir lettere å se dette som en del av din datters utvikling, at hun nå er stor nok til å gjøre sammenligninger mellom dere og andre, og utforske og tolke de forskjellene hun finner.

Du kan jo fortelle henne på en enkel og konkret måte, om årsaken til forskjeller i hudfarge mellom etnisiteter, og hvor bra det er at naturen er slik at de folkeslagene som bor i landene med veldig mye og kraftig sol, også får brunere og sterkere hud, slik at de ikke får så mye skader av solen. I Norge er det så lite sol at det ikke spiller så mye rolle om man har mørk eller lys hud, mens f.eks i Australia bodde det for lenge siden bare aboriginerfolk med helt mørk hud, som tåler å gå i solen hver dag med lite klær på seg, men senere har mange engelskmenn og andre hvite flyttet dit, og de blir brent av solen hvis de ikke bruker solkrem hele tiden, og mange også blir alvorlig syke av solen (hudkreftsentre på hvert gatehjørne), fordi den lyse huden ikke klarer så mye sterk sol. Før fantes det ikke solkrem, og da var det lurt å ha en hudfarge som passet til det landet man bodde i. Før var det heller ikke vanlig å flytte til andre land, og da var det heller ikke vanlig at det bodde folk med forskjellige hudfarger i samme by. Nå flytter folk mye mer rundt i verden, men de bytter ikke hud hver gang de bytter land. Derfor ser folk forskjellige ut.

Skrevet

Svært glad for godt svar <3 takk :) TS

• Liker 1
Skrevet

Hun er 5 år, og hun trodde sikkert at hun sa noe morsomt :-) For henne er du helt sikkert et av verdens mest fantastiske mennesker, og hun har nok snappet opp kommentarer ute som hun ikke skjønner betydningen av. Vi voksne har andre assosiasjoner til ordet skitten enn et lite barn har, assosiasjoner som snuskete, ussel, mindreverdig og lignende. En 5-åring tolker ting mer konkret, og har tanker om blanding av hvit vannfarge med andre farger, og å få flekker på genseren, nærmere i sin bevissthet enn raseteorier og fordommer mellom mennesker. Hun er stor nok til å legge merke til (eller få kommentarer fra jevnaldrende) at mamma ikke ser ut som den gjennomsnittlige norske mamma (men fortsatt så liten at hun virker å ikke ha reflektert så mye over at hun selv ikke ser helt hvit ut) :-)

Jeg forstår godt at det kjennes som et stikk å høre kommentarer som oppleves rasistiske fra sin aller nærmeste, når det kommer helt fra blå himmel og du ikke er forberedt. Når du får kommentaren litt på avstand, tror jeg det blir lettere å se dette som en del av din datters utvikling, at hun nå er stor nok til å gjøre sammenligninger mellom dere og andre, og utforske og tolke de forskjellene hun finner.

Du kan jo fortelle henne på en enkel og konkret måte, om årsaken til forskjeller i hudfarge mellom etnisiteter, og hvor bra det er at naturen er slik at de folkeslagene som bor i landene med veldig mye og kraftig sol, også får brunere og sterkere hud, slik at de ikke får så mye skader av solen. I Norge er det så lite sol at det ikke spiller så mye rolle om man har mørk eller lys hud, mens f.eks i Australia bodde det for lenge siden bare aboriginerfolk med helt mørk hud, som tåler å gå i solen hver dag med lite klær på seg, men senere har mange engelskmenn og andre hvite flyttet dit, og de blir brent av solen hvis de ikke bruker solkrem hele tiden, og mange også blir alvorlig syke av solen (hudkreftsentre på hvert gatehjørne), fordi den lyse huden ikke klarer så mye sterk sol. Før fantes det ikke solkrem, og da var det lurt å ha en hudfarge som passet til det landet man bodde i. Før var det heller ikke vanlig å flytte til andre land, og da var det heller ikke vanlig at det bodde folk med forskjellige hudfarger i samme by. Nå flytter folk mye mer rundt i verden, men de bytter ikke hud hver gang de bytter land. Derfor ser folk forskjellige ut.

Nydelig skrevet :)

Anonym poster: 08b569f05f9d80bdade82e477052eb05

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer litt på at du sier du forteller henne at hun er vakker. Jeg har ikke noe tro på å gjøre det til små barn. Det drar fokus mot utseende, og det synes jeg man skal holde på avstand lengst mulig. Barn skal ikke tenke så mye på det. Da blir det naturlig mer fokus på indre verdier. Barnet får bygget grunnleggende substans i tidlige år, kan man si. Jeg har en pen gutt, men har aldri sagt det til ham, da jeg ikke vil han skal tenke på slikt enda. Jeg sier han er god, morsom, snill osv, komplimenter som beskriver personlighet og gjøremål heller enn utseendet.

• Liker 2
Skrevet
Hun er 5 år, og hun trodde sikkert at hun sa noe morsomt :-)

Støtter denne!

Gliset er triumferende fordi hun har forstått vitsen; barnehumor. Det er jo ikke en spesielt god vits, eller noe godt poeng, men det finner de ut etterhvert. Og dessuten fikk hun en anledning til å tøyse med en voksen, å peke litt nese til en voksen; barn synes det er irriterende gøy til tider. De er ikke alltid kjent for å ha den mest slående humoren, det er mye de først må oppdage i språk, assosiasjoner og doble betydninger.

Jeg ville ikke hengt meg opp i det i det hele tatt, med unntak av om det kommer flere slike festligheter. For gjentar det seg, vil jeg tro det er noe hun blir fortalt jevnlig, og da stiller det seg litt annerledes enn om det bare blir med denne ene ganske uskyldige lille vitsen.

Men det går jo fint an å fortelle henne på en enkel måte at sånne vitser ikke er helt gangbare, nettopp på bakgrunn av din egen reaksjon da hun kom med den.

Anonym poster: e4c10c988d164f169c7b1cbe60d4ef4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...