Gå til innhold

Canon EOS objektiv - hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har siden 2009 hatt et Canon EOS 450D som jeg er ganske fornøyd med! Isteden for å kaste bort masse penger på dyrt objektiv mens jeg ikke var så flink til å knipse bilder lærte jeg meg heller alle "funksjonene" på kameraet med standardlinsen. Nå, derimot, kjenner jeg at jeg ikke lenger er like fornøyd med bildene jeg tar (syntes de blir litt uskarpe, ikke like lett å ta "gode" bilder) og har til slutt bestemt meg for å investere i et nytt objektiv.

Er det noen som har noen tanker på hva slags objektiv som kan være fint? Tar bilder av det meste (alt fra mennesker til natur til objekter) og ønsker et som fanger bra lys, er skarpt og som helst har zoom. Autofokus er også fint, men stabilisator kan jeg klare meg uten.

Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda et spørsmål mens jeg er i farta: passer alle canon objektiver på canon kameraer? Eller har de forskjellig feste?

Skrevet

Så bra at du har lært deg med kameraet først. Vet der er mange som går motsatt vei. Kjøper en masse utstyr som de ikke vet om de trenger, og så sitter de der med en masse dyrt de aldri kommer til å bruke.

Du sier at bildene er uskarpe, har du prøvd med stativ? Fokusert på riktig punkt?

Ta forresten en titt her på hvilke bilder folk har tatt med objektivet ditt: http://pixel-peeper.com/lenses/?lens=25 Et "dårlig" objektiv *trenger* ikke stoppe en god fotograf!

På diskusjon.no er det kategori for foto hvor der er mye gode anbefalinger: http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=114

Kanskje du kunne vurdert et par gode fastobjektiver? Då får du litt mer lyssterke og skarpe objektiver til mer overkommelige priser (og som ikke veier flere kilo).

Skrevet

Jeg ville kanskje gått for en 50 mm f 1,8, det er ikke at for dyrt, og ett mye mer lyssterkt objektiv. Ellers så er de fleste fullformat objektiver til canon en mye bedre byggekvalitet, og ikke minst veldig kjekt om du en gang bestemmer deg for å kjøpe fullformat kamera. Men det er ikke alle objektiver med fullformatsensor du vil få like stort utbytte av når du bruker den på ett crop kamera. Jeg ville heller gått for ett par gode fastobjektiv fremfor å kjøpe en zoom. Det er også mye morsommere og bruke fastobjektiv syns nå jeg. Men gå til en god fotobutikk og prøv deg frem .)

Skrevet

Enda et spørsmål mens jeg er i farta: passer alle canon objektiver på canon kameraer? Eller har de forskjellig feste?

De har to fatninger som passer ditt kamera , EF-S og EF (alle objektivene de gir ut i dag passer). I tillegg slipper de et speilløst med en M-fatning (disse passer ikke uten videre) og eldre objektiver fra 1980 og tidligere vil ikke passe. Alt som er merket med EF-S eller EF vil altså passe.

Problemet med objektiver med zoom er at man må gjøre mange kompromisser. De vil ikke være like lyssterke og skarpe som fastobjektiver uten å koste en formue og veie en hel del. Du finner flere forskjellige objektiver i området 17-55 (ca) med en blender på 2.8 fra forskjellige produsenter (Canon, sigma, tamron, tokina). Disse vil være bedre enn objektivet du har.

Det kan imidlertid hende at du vil ha mer glede av fastobjektiver. Canon 50mm f/1.8 (eller f/1.4) vil være fine til portretter og de er ganske rimelige. Vil du ha noe videre kan du se på f.eks. Canon 35mm f/2 og Canon 28mm f/1.8.

Til bilder innendørs vil jeg anbefale en blits som du kan fyre mot en vegg eller taket for å skape indirekte belysning. Dette vil hjelpe deg med å få skarpe bilder (trenger ikke å bruke lang lukkertid) og det ser mye penere ut enn å bruke den innebygde blitsen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kanskje gått for en 50 mm f 1,8, det er ikke at for dyrt, og ett mye mer lyssterkt objektiv. Ellers så er de fleste fullformat objektiver til canon en mye bedre byggekvalitet, og ikke minst veldig kjekt om du en gang bestemmer deg for å kjøpe fullformat kamera. Men det er ikke alle objektiver med fullformatsensor du vil få like stort utbytte av når du bruker den på ett crop kamera. Jeg ville heller gått for ett par gode fastobjektiv fremfor å kjøpe en zoom. Det er også mye morsommere og bruke fastobjektiv syns nå jeg. Men gå til en god fotobutikk og prøv deg frem .)

Så du mener objektiver med EF-fatning har bedre byggekvalitet enn de med EF-S fatning? Det stemmer ikke. Canon slipper mang objektiver i forskjellige prisklasser og flere EF-S objektiver har meget god byggekvalitet. Mange EF-objektiver har relativt dårlig byggekvalitet.

Med crop-kameraer benytter du deg bare av "midten" av EF-objektivene, altså området objektivet typisk er skarpest. Dermed kan man jo si at man får veldig godt utbytte av EF-objektivene. Det eneste er at bildeutsnittet ikke blir likt det det hadde vært på et fullformatkamera, men da må man se an hva man har behov for.

Skrevet

Ellers så er de fleste fullformat objektiver til canon en mye bedre byggekvalitet, og ikke minst veldig kjekt om du en gang bestemmer deg for å kjøpe fullformat kamera.

Du tenker nok på "L" objektiver!?

Skrevet

Jeg vil anbefale deg et fast objektiv, 50 mm f1.8 eller f/1.4. Da vil du få masse lys inn på linsa, og i og med at det er fast objektiv vil du se god forskjell på skarpheten.

Jeg gikk samme veien som du gjorde. Begynte å lære med kamera (nikon)for så å investere. Kjøpte ei linse som er 17-55mm f/2.8 blender. Denne gir bra med lys, men skarpheten var bare såvidt bedre enn standardobjektivet som fulgte med kameraet. En ny verden åpnet seg for meg etter jeg kjøpte 50mm f/1.4. Det blir så fint lys på bildene og skarpheten er perfekt!

Skrevet

Jeg har en 18-200mm F3,5-5,6 og en 50mm f. 1,8 til mitt Canon, og med de valgene de to objektivene gir så føler jeg at de fleste behovene er dekket. Jeg savner et objektiv med litt mer zoom, så det kommer jeg til å investere i etterhvert.

Anonym poster: 3ec547de1d76457c30b4ee5b5f12e150

Skrevet

Jeg har gjort som deg, hadde i mange år mitt canon Eos 400 D. Etter at jeg nå har gått en del kurs og lært meg mer så har jeg investert i ett 60D og er superfornøyd med det.

Før jeg kjøpte nytt kamera har jeg kjøpt litt forskjellige objektiver. Det jeg absolutt bruker mest er Sigma 17-70 mm. Dette har bra lysstyrke og dekker det daglige behovet for litt zoom.

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Standard-zoom/Sigma-17-70mm-F28-4-DC-HSM-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-125666-p0000141677.aspx

Ellers kjøpte jeg for noen år siden en 50mm og har også brukt den litt.

For ett år siden så kjøpte jeg meg en 70-300 mm og denne har jeg ofte med meg. Ellers har jeg også kjøpt brukt en 120-400 mm. Ett litt stort og tungt objektiv, men blir kjekk å ha når jeg skal på safari i Uganda i desember!

Har iallefall nå fått meg diverse objektiver som dekker de fleste behov.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe fastoptikk til allround hverdagsbruk. Da er en normalzoom (rundt 50 mm) eller en telezoom (f.eks 70-200 mm) å foretrekke.

Om man vet man skal fortsette med foto som hobby så ville jeg hoppet rett i det og kjøpt L-optikk. Alt annet kommer man til å angre på senere

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe fastoptikk til allround hverdagsbruk. Da er en normalzoom (rundt 50 mm) eller en telezoom (f.eks 70-200 mm) å foretrekke.

Om man vet man skal fortsette med foto som hobby så ville jeg hoppet rett i det og kjøpt L-optikk. Alt annet kommer man til å angre på senere

Hvorfor ikke? Jeg ville aldri brukt noe annet :) Det er jo veldig individuelt hva man foretrekker, man må neste bare prøve seg frem.

En normalzoom (?) vil jo være rundt 17-50 mm på cropkameraer, brennvidden 50mm blir en kort tele på crop. En 70-200 blir fort trangt dersom man ikke har var noe videre i tillegg (men det var kanskje nettopp det du mente at man har?).

Jeg ser ingen grunn til at man vil angre på å kjøpe annet enn L-objektiver! Dersom man ikke har tenkt til å gå over til fullformat vil man ofte komme bedre ut av det ved å velge å kjøpe andre objektier enn de fra L-serien. En 24-70 kan bli trangt, og mange vil ha mye større glede av f.eks. Canon EF-S 17-55 f/2.8. Det finnes jo haugevis av gode objektiver uten "L". Jeg tror for eksempel ikke tS vil ha så mye mer glede av Canon 35mm f/1.4 til ca 12 000 over Sigma 30mm f/1.4 til rett oevr 3000 kr.

Dessuten er det ikke verre enn å selge objektivene igjen hvis rød ring blir viktig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...