Gå til innhold

Tips til å lage egen seremoni på navnefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå!

Nå er tiden snart inne for å feire den lille, og da dåp ikke er noe for oss blir det en navnefest i stedet. Men jeg liker godt ideen av å ha en seremoni. Er det noen som har laget en egen selv, eller erfart noe lignende? Eller noen som har noen gode ideer generelt?

Jeg liker den ideen av at man kan tenne et lys for barnet mens man sier et ønske, men jeg tviler på at det ville fungert så bra i denne familien, da prestasjoner ikke er vår sterke side. Så tenkte jeg kanskje at alle kunne skrevet det ned på en lapp og lagt det i et fint skrin vi kan spare på til hun blir eldre.

Men jeg strever altså med hvordan jeg skal putte dette sammen til en seremoni uten at det blir skikkelig kleint. Vi har også kjøpt lerret og "hudmaling" så vi kan "støpe" føtter og hender, noe som også kanskje kunne blitt brukt på denne dagen. Eller?

Jeg har lyst på noe skikkelig koselig noe, romantisk og minnerikt, og jeg trenger masse forslag og ideer. Noen som kan hjelpe? Det er bare å pøse på! :nigo:

:helen:

Skrevet

Vi har ikke lyst til noe offisielt på den måten, bare noe helt hjemmelaget. Så blir det ikke bare at gjester kommer og spiser middag for så å gå igjen, men noe morsomt og minnerikt i tillegg :)

Skrevet

Vi har ikke lyst til noe offisielt på den måten, bare noe helt hjemmelaget. Så blir det ikke bare at gjester kommer og spiser middag for så å gå igjen, men noe morsomt og minnerikt i tillegg :)

Hvor gammel er du egentlig? Dette høres ut som et typisk "unge mødre" prosjekt.

Anonym poster: 54f5ce98fd1ed72840f3571962831db2

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vi hadde dåp da! Men vi filmet alle gjestene, vär for seg eller i par. Der alle måtte si en hilse til barnet, som hun skal få se når hun blir konfirmant( dere kan jo bare vise det ved en annnen anledning). Ingen vet hva de andre har sakt. Og de fleste har sikkert glemt filmen om 15 år. + at oldeforeldrene desverre kanskje er döde. Så det blir nok fint å få en Hilsen sånn. ( tenkte at oldeforeldrene skulle få se filmen För da)

Endret av sajk
Skrevet (endret)

Vi hadde ingen seremoni, barnets far sa noen ord og barnets farmor leste en tekst fra en bok. Også hadde vi middag og kaker.

Jeg hadde kjøpt en bok ment for scrapping og penner/fargeblyanter, og alle gjestene tegnet og skrev en hilsen til barnet. På de tomme sidene som ble igjen, er det limt inn bilder fra dagen.

Da eks-mannen og jeg giftet oss, hadde toastmasteren ordnet med en haug hvite lys og noen fine, små ark. Så fikk alle gjestene skrive en hilsen på et ark og det ble bundet med hyssing rundt et lyst. Veldig fint, selv om jeg nå har de fleste av disse lysene igjen uten å være gift mer, kan kanskje gjøres i en slik fest for barnet også? Så kan dere f.eks. "åpne" et lys hver bursdag eller noe slikt.

Endret av Marmot
Skrevet

Vi driver og forbereder det samme, da dåp er uaktuelt og datoen for HEF navnefest ikke passer. Og til den som lurte på alder og unge mødre; jeg er 37. Så blæh til deg. :)

Vi skal ha "faddere", en venn/venninne av oss hver. Seremonien så langt blir å overrekke fadderne et pent ark med "oppgavene" deres i forhold til lillegutt, og få deres ja på at de tar på seg oppdraget. Oppgavene blir deres "spesialiteter", ting de er særlig interessert i og som vi ønsker at lille kan få ta del i oppgjennom. De er selvsagt forespurt på forhånd. Vi skal også ha en fin bok hvor vi limer inn bilde av barn og fadder, og minst en gang i året må vi ta nytt bilde av dem sammen. Og sikkert skrive noe fint. Denne skal være hjemme hos oss. Og så skal de få et pent bilde av ham.

I tillegg skal jeg/vi ha en PowerPoint-/lysbildefremvisning med bilder av lillegutt fra han var født, de han ligner på, ting han liker og ikke liker osv. Så snakker jeg litt til bildene. Dette fordi ikke alle har fått følge ham frem til nå, noen få har ikke hilst på ham engang. Hvis vi får filmet dette, blir det fint for ham å kikke på når han blir større.

Jeg vet at mange syns alt annet enn kirkedåp er bare fjas, men JEG syns DÅP er bare fjas, stå i kirka med et digert ljugekors, nei takk. Vi ønsker å samle familien hans og dele ham med dem, og kose oss sammen. Og hadde vi gjort det for gavene, hadde han nok hatt mer igjen for at vi satte inn pengene festen koster på sparekontoen hans.

Skrevet

Vi driver og forbereder det samme, da dåp er uaktuelt og datoen for HEF navnefest ikke passer. Og til den som lurte på alder og unge mødre; jeg er 37. Så blæh til deg. :)

Gamle mødre er ofte litt spesielle de også ;)

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du egentlig? Dette høres ut som et typisk "unge mødre" prosjekt.

Hvordan da?

Anonym poster: 55cf1c0c3c26a59a4c6a0fefaacefb0a

Skrevet

Dåp er bedre synes jeg, men det er jo min mening da <3 :)

Skrevet

Gamle mødre er ofte litt spesielle de også ;)

Ja, da har du jo helgardert deg, når både de unge og de gamle er noen raringer etter din standard. :)

Er visst ikke så altfor mye hjelp å få foreløpig, TS.

Skrevet

Dåp er bedre synes jeg, men det er jo min mening da <3 :)

Men da bør man vel helst være kristen og se det som et poeng at barnet skal oppdrag i kristen tro? Jeg mener det er rimelig hyklersk mot kirken å døpe uten at dette ligger til grunn.

Anonym poster: ce9bdd433bf2301aa351da05aecb9fd4

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde bare en fest hjemme på 6mnds dagen hennes:) Hadde koldtbord og kaker, var en kjempe koselig dag! Første gangen familiene våre møttes. Vi hadde ikke noen sermoni eller oppsett for dagen

Skrevet

Vi hadde bare en fest hjemme på 6mnds dagen hennes:) Hadde koldtbord og kaker, var en kjempe koselig dag! Første gangen familiene våre møttes. Vi hadde ikke noen sermoni eller oppsett for dagen

Er slik det skal være. Flott opplegg :)

Skrevet

Er slik det skal være. Flott opplegg :)

Ja var kjempe kjekt! Var litt redd for hvordan det skulle bli, siden enkelte i familiene våres var sure fordi vi ikke ville døpe henne. Men ble en vellykket dag allikevell heldigvis:)

Annonse
Skrevet

Det får være så ung mor-aktig som du bare vil ha det til, jeg synes det er koselig å gjøre noe litt spesielt ut av en slik dag :) Slik gjestebok hvor gjestene kan tegne eller skive noe fint var en god idé, så det har jeg nå vært og kjøpt.

Bildefremvisning blir det også, ettersom ikke alle har fått så mye tid med babyen.

Videobeskjeder er en veldig kul idé, men vi har ikke videokamera og kjenner ingen som har heller :fnise:

Faddere tror jeg ikke vi skal ha, da venner/familiemedlemmer enten har ulikt livssyn eller bare generelt er rotehoder som ikke egner seg til å passe barn, så i stedet for tenkte vi å gi løfter til den lille som vi skriver selv. Som i et bryllup, bare ikke til hverandre, men sammen til henne. Evt. skrive under på noe også, slik som faddere ofte gjør. Muligens gi en gave til henne, som for eksempel et lite kompass med noe inngravert. Tenker litt på at det er en ting hun kanskje vil sette pris på når/om vi en dag skulle bli borte... :vetikke:

Så skal vi kjøpe et fint skrin som blir en ønskeboks hvor alle gjestene kan skrive ned deres beste ønsker til babyen, som hun kan få når hun blir stor nok.

Utover kvelden skal vi sende opp en lanterne også :)

Skal prøve å gjøre det uten at det blir for cheesy :fnise:

Skrevet

Noe sånt vil jeg også gjøre! Mange gode forslag her syns jeg. Har ikke noe å bidra med sånn umiddelbart men vil ønske TS lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...