AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Har ikke noe utdannelse eller cv å vise til, Har hatt en liten vaskejobb i 25 år, bittelite stilling and thats all. Vært hjemme med 4 barn i alle disse årene. Livets skole mao, Er jeg kvalifisert til å være tilkallingshjelp på psykiatrisk? Hvordan er det å arbeide der? Jeg er 43 år, Anonym poster: 66f4f07ffa9d9408e3841a661be7c4bd
Glitnir Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Uten at jeg kjenner psykiatriske institusjoner vil jeg nok tro at sykehjem er et bedre og enklere sted å starte - også med tanke på i det hele tatt å få jobben. Du får da prøvd helse og omsorg uten å stupe rett inn i tilleggsutfordringen med psykiatrien. Sykehjem/aldershjem trenger ofte ekstravakter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #3 Skrevet 27. september 2012 Jeg har bare erfaring som pasient i psykiatrien, men mitt inntrykk er at de går mer etter personlige egenskaper enn utdanning når de skal ansette tilkallingsvikarer. Jeg har møtt en god del slike, noen har relevant utdannelse og andre ikke. Anonym poster: a060535d44fa9205009e0018fefc1d04 1
Gjest annemor30 Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 Hvorfor skal du jobbe i helsesektoren? Kan du ikke bare jobbe butikk. Er det noe rart helsevesenet går på dunken når hvem som helst kan jobbe der? 3
Harlekin Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Hvorfor skal du jobbe i helsesektoren? Kan du ikke bare jobbe butikk. Er det noe rart helsevesenet går på dunken når hvem som helst kan jobbe der? Fordi hun har erfaring med mennesker? Det var en unødvendig stygg kommentar fra deg. 14
Gjest annemor30 Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Erfaring med 4 barn,holder vel ikke akkurat på psykiatrisk eller? Har en ingen utdannelse innen helsevesenet så har en da ikke noe der og gjøre! Jeg vil ikke ha hjelp ifra noen som ikke vet hva de driver med ihvertfall. 2
appelsinjuice Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Erfaring med 4 barn,holder vel ikke akkurat på psykiatrisk eller? Har en ingen utdannelse innen helsevesenet så har en da ikke noe der og gjøre! Jeg vil ikke ha hjelp ifra noen som ikke vet hva de driver med ihvertfall. Hvorfor skal du jobbe i helsesektoren? Kan du ikke bare jobbe butikk. Er det noe rart helsevesenet går på dunken når hvem som helst kan jobbe der? Erfaring med 4 barn,holder vel ikke akkurat på psykiatrisk eller? Har en ingen utdannelse innen helsevesenet så har en da ikke noe der og gjøre! Jeg vil ikke ha hjelp ifra noen som ikke vet hva de driver med ihvertfall. Og hvordan mener du at helsevesnet skal gå rundt uten ufaglært arbeidskraft? Både med tanke på begrenset tilgang på faglært personell og økonomi. Skal vi virkelig betale sykepleiere og hjelpepleiere for å skifte på senger, servere mat og rydde? Det var dagens! 7
Gjest alille Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Erfaring med 4 barn,holder vel ikke akkurat på psykiatrisk eller? Har en ingen utdannelse innen helsevesenet så har en da ikke noe der og gjøre! Jeg vil ikke ha hjelp ifra noen som ikke vet hva de driver med ihvertfall. Javel, da kan jo du takke farvel til dagens helsevesen og håpe at dine ukvalifiserte unger eller noe tar vare på deg når du blir gammel. Helsevesenet hadde kollapset om vi skulle krevd at alle har utdanning for å skifte på senger, drive med enkelt stell, ordne til frokost etc. Så lenge det alltid er noe kvalifisert personale til stede ser ikke jeg problemet med at en ufaglært hjelper gamle Abraham med å gå på do eller lager frokost til Erna. Mulig dette kommer som en sjokkerende nyhet på deg, men man får faktisk opplæring i helsevesenet også. Så man kan fint vite hva man driver på med selv om man ikke har mye utdanning/erfaring. Det er sånn sykehjemmene overlever på sommerstid, uff hvilken skandale... 4
hittah Skrevet 28. september 2012 #9 Skrevet 28. september 2012 Erfaring med 4 barn,holder vel ikke akkurat på psykiatrisk eller? Har en ingen utdannelse innen helsevesenet så har en da ikke noe der og gjøre! Jeg vil ikke ha hjelp ifra noen som ikke vet hva de driver med ihvertfall. Kan godt hende det, men jeg vet andre (jobber selv i helsesektoren i min kommune) og de som benytter seg av psykiattjenesten vil ha hjelp. Uansett. Man MÅ på død og liv ikke ha psykiatrisk utdanning, ller helst JA, men stort sett i småkommunene vil ikke helsetjeneten være i stand til å dekke opp det behvovet som finnes. DESVERRE! Men da kan andre, som feks jeg og andre med interesser og ønsker om det, prøve som best vi kan, å hjelpe personer som trenger hjelp.
hittah Skrevet 28. september 2012 #10 Skrevet 28. september 2012 Javel, da kan jo du takke farvel til dagens helsevesen og håpe at dine ukvalifiserte unger eller noe tar vare på deg når du blir gammel. Helsevesenet hadde kollapset om vi skulle krevd at alle har utdanning for å skifte på senger, drive med enkelt stell, ordne til frokost etc. Så lenge det alltid er noe kvalifisert personale til stede ser ikke jeg problemet med at en ufaglært hjelper gamle Abraham med å gå på do eller lager frokost til Erna. Mulig dette kommer som en sjokkerende nyhet på deg, men man får faktisk opplæring i helsevesenet også. Så man kan fint vite hva man driver på med selv om man ikke har mye utdanning/erfaring. Det er sånn sykehjemmene overlever på sommerstid, uff hvilken skandale... Kunne IKKE sagt dette bedre selv!
Gjest annemor30 Skrevet 28. september 2012 #11 Skrevet 28. september 2012 Og hvordan mener du at helsevesnet skal gå rundt uten ufaglært arbeidskraft? Både med tanke på begrenset tilgang på faglært personell og økonomi. Skal vi virkelig betale sykepleiere og hjelpepleiere for å skifte på senger, servere mat og rydde? Det var dagens! Hadde enda ufaglærte holdt seg til disse oppgavene du nevner så,men det skjer jo ikke. Det ER stor tilgang på kvalifisert personell men ufaglærte prioriteres for de er billigst å ha i jobb. Dessuten får ikke kvalifiserte fast jobb så lenge ufaglærte gjerne jobber. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #12 Skrevet 28. september 2012 Har ikke noe utdannelse eller cv å vise til, Har hatt en liten vaskejobb i 25 år, bittelite stilling and thats all. Vært hjemme med 4 barn i alle disse årene. Livets skole mao, Er jeg kvalifisert til å være tilkallingshjelp på psykiatrisk? Hvordan er det å arbeide der? Jeg er 43 år, Anonym poster: 66f4f07ffa9d9408e3841a661be7c4bd Jeg er selv tilkallingsvikar på psykiatrisk avdeling, men er ikke utdannet innen helse. Det jobber mange forskjellige yrkesgrupper på psyk, de som har ansvar er sykepleiere, men det er også vernepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, sosionomer osv + assistenter. Mangler du relevant utdanning, blir du assistent. Om du kan jobbe der finner du best ut ved å søke. Hvis ledelsen ved avdelingen mener at du kan passe blir sannsynligvis kalt inn til intervju og etterpå får du kanskje noen prøvevakter. Jeg synes det er utrolig fint å jobbe på psyk. Min jobb går stort sett ut på å være sammen med pasienten(e), spille spill, gå turer, spille bordtennis, lage mat, se på tv sammen, løse kryssord osv. Noen vil også gjerne prate, da gjør vi det. Hva man gjør kommer egentlig an på diagnosen. Vi spiller ikke bordtennis eller går i butikker med en som er manisk eller psykotisk, for eksempel... Jeg vil tro at det å være voksen og ha fire barn er en utmerket kvalifikasjon for å jobbe som assistent på psyk. Har du i tillegg empati, er i stand til å sette grenser og kan stå i en utrygg situasjon, enda bedre. Og med respekt og absolutt taushetsplikt: Gull. Søk, du har ingenting å tape. Anonym poster: cb9959603510dbbdbc3f4eed178077b6 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #13 Skrevet 28. september 2012 Glemte å si at man også hjelper med vanlig stell, dusjing, ordne hår, skifte sengetøy og vaske tøy + noen ganger bleieskift/bekken. Anonym poster: cb9959603510dbbdbc3f4eed178077b6
Gjest annemor30 Skrevet 28. september 2012 #14 Skrevet 28. september 2012 Dette handler om teori: en skal kunne begrunne fagligheten bak alt en gjør og det er vanskelig og lære uten skolegang. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #15 Skrevet 29. september 2012 Er mange ganger jeg har møtt på ufaglærte som er mye flinkere enn faglærte. Det handler om se et menneske, å ha empati, og ikke minst bry seg! Det er ikke noe som kan læres på skolebenken. Anonym poster: 4eb8802c5950d43d1443c48383d22a23 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2012 #16 Skrevet 29. september 2012 Hadde enda ufaglærte holdt seg til disse oppgavene du nevner så,men det skjer jo ikke. Det ER stor tilgang på kvalifisert personell men ufaglærte prioriteres for de er billigst å ha i jobb. Dessuten får ikke kvalifiserte fast jobb så lenge ufaglærte gjerne jobber. Har du kilder å vise til som støtter denne påstanden? Hvor er i så fall fagforeningene mens dette pågår? Anonym poster: 2764fcd04fcd079c3ddd15413b4ebc00
appelsinjuice Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 Hadde enda ufaglærte holdt seg til disse oppgavene du nevner så,men det skjer jo ikke. Det ER stor tilgang på kvalifisert personell men ufaglærte prioriteres for de er billigst å ha i jobb. Dessuten får ikke kvalifiserte fast jobb så lenge ufaglærte gjerne jobber. Det er ikke "stor" tilgang på faglært personell, nei. Helsevesnet sliter faktisk med rekrutteringen. Dessuten er det bortkastede ressurser å bruke faglærte til å skifte på senger og servere mat. Jeg vet at jeg i alle fall ikke har lyst til å betale for det gjennom skatteseddelen. Har du hørt om eldrebølgen som er på vei? I følge deg må vi i såfall utdanne en fjerdedel av befolkningen innen omsorgsyrker innen 2050.
Gjest Fleecejakke Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Hvorfor skal du jobbe i helsesektoren? Kan du ikke bare jobbe butikk. Er det noe rart helsevesenet går på dunken når hvem som helst kan jobbe der? Fordi det uten slike mennesker ikke hadde vært nok folk til å få dagene til å gå rundt på de fleste norske sykehjem.
Katniss Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 Er jeg eneste som sitter og håper TS fikk jobb bare for at hun kan vise enkelte brukere feil? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå