Gå til innhold

Baby bilsete fra Biltema til kr. 279, har du prøvd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ergo KAN dette sete være like bra som ett dyrt merkesete men det er det ingen som vet...

Det "kan" være like bra, man skal ikke bruke det veldig ofte, blabla.. En kalkulert risiko altså? Kanskje ikke noe å ta sjansen på når det gjelder sikkerheten til et barn?

Skrevet

Kanskje dette er mer aktuelt for deg?

Takk for linken! Skal kontakte de aktuelle over helga :-)

TS.

Anonym poster: 366c843362fa8165daf724855f179546

Skrevet

Kanskje dette er mer aktuelt for deg?

Litt off-topic, men hvordan vet man at et leiesete ikke har vært i en ulykke?

Skrevet

Litt off-topic, men hvordan vet man at et leiesete ikke har vært i en ulykke?

Vil tro at det ville kommet frem i en eventuell forsikringssak?

Skrevet (endret)

Vil tro at det ville kommet frem i en eventuell forsikringssak?

Det er jo litt vagt da. Dessuten forstår jeg ikke hvordan dette ville fungert i praksis..

La oss si at jeg havner i en ulykke. Neste dag leverer jeg tilbake setet. Forsikringsselskapet ville vel ikke da advart utleiefirmaet, helt uoppfordret?

Endret av Chloe-
Skrevet

Det er jo litt vagt da. Dessuten forstår jeg ikke hvordan dette ville fungert i praksis..

La oss si at jeg havner i en ulykke. Neste dag leverer jeg tilbake setet. Forsikringsselskapet ville vel ikke da advart utleiefirmaet, helt uoppfordret?

Dersom du leier setet gjennom If, vil jeg tro det går automatikk i det. I tillegg mener jeg å ha lest at de bytter ut setene med jevne mellomrom. Men jeg vet ikke sikkert hvordan det fungerer.

Dette må du jo nesten spørre utleier om, du er sikkert ikke den første som spør.

Skrevet

Dersom du leier setet gjennom If, vil jeg tro det går automatikk i det.

Tja, selv etter ulykker som er så små at man ikke trenger å involvere forsikringsselskapet, skal man jo bytte ut setet.

Skrevet

Boxette er vel et langt tryggere alternativ enn baby løst i bag...

Å hvis man kjører fra en del av landet til en annen å har en lang reisevei er det mest behagelig for et spedbarn å ligge i vognbag med nett over. Babyer skal ikke sitte i bilstol over lengre perioder. Å til TS følg med på barneutstyrs sider på facebook av og til kommer det skikkelige bilstol tilbud. Ei venninne av meg fikk en Britax Rømer babysafe shr helt gratis

Skrevet

Det spiller ingen rolle om bag med nett over er mer behagelig, har du sett hva som skjer i en sidekollisjon? Heller baby med ubehag og hyppige stopp enn død baby!

• Liker 3
Skrevet

Sånn skremselspropaganda, er unødvendig. Man driver ikke å kjører rundt å kræsjer bilen sin hele tiden. Britax har faktisk et bilsete der babyen blir helt liggende, å det er godkjent det også.

Skrevet

Sånn skremselspropaganda, er unødvendig. Man driver ikke å kjører rundt å kræsjer bilen sin hele tiden.

Neida, man gjør ikke det. Helt til den dagen man gjør det da.

• Liker 4
Skrevet

Fordi det har seler. Et barn løs i vognbag'en, selv med nett over, vil knekke nakken om det blir slengt med hodet først mot bagsiden ved en kollisjon. Boxette er en bag MED seler som faktisk gir ungen en sjans til å overleve en kollisjon. Det er langt forbi min fatteevne at det fremdeles er lov å kjøre rundt med baby i vognbag!

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Å hvis man kjører fra en del av landet til en annen å har en lang reisevei er det mest behagelig for et spedbarn å ligge i vognbag med nett over. Babyer skal ikke sitte i bilstol over lengre perioder.

Dette stemmer ikke. Dette sier Trygg Trafikk:

Helt fra første stund kan og bør barnet sitte i en bakovervendt babysete. Sikkerhetsmessig er dette det beste, selv om det finnes andre alternativer.

Det er ingen spesiell grense for hvor lenge barnet kan sitte i setet.
Hvis barnet sover og virker tilfreds kan dere fint kjøre noen timer - barnets rygg tar ikke skade. Men ta gjerne lange, gode pauser når dere først stopper. La barnet strekke på seg, og ikke bli sittende i stolen. Babysetet skal ikke være en oppbevaring- eller soveplass utenom når dere kjører bil.

Premature barn kan festes i godkjent bag med nett den første tiden, da tester har vist at de aller minste kan få lavt oksygennivå og problemer med pusten ved å sitte så oppreist.

(Kilde: Overlege Tor Einar Calisch ved Barneintensiven på Ullevål universitetssykehus)

Svenske Folksam (svenskenes svar på Trygg Trafikk) sier at vognbag/boxette kun bør brukes hvis barnet har en form for funksjonshemning eller eventuelt andre spesielle grunner som gjør at barnet må ligge. De anbefaler da folk å forhøre seg med lege først.

Endret av Concertina
  • Liker 3
Skrevet

Neida, man gjør ikke det. Helt til den dagen man gjør det da.

Nå er det vel lettere å kollidere med en annen bil på en trafikert vei enn på en vei med ingen trafikk? Tenk på alle barna som overlevde selv med bilbarnestoler som så ut som ei bøtte. Fakta er at etter at loven om at barn skal være sikkret i bil så har mange fler overlevd selv i de første stolene som kom,barnevognsbag med nett,nye bilstoler osv.

Skrevet

Det er vel heller en begrunnelse for å sikre barnet sitt best mulig, ikke en begrunnelse for å bruke minimumet av sikring som er påkrevd...

Sunn fornuft tilsier at barnet er tryggere i en godt testet bilstol som er riktig montert, enn liggende løst i en vognbag. Jeg hadde ikke turt å ligge løst i bilen i 80km/t, og da skal heller ikke barnet mitt gjøre det.

• Liker 3
Skrevet

Tenk på alle barna som overlevde selv med bilbarnestoler som så ut som ei bøtte.

Tenk på alle de barna som ikke overlevde. Det var flere av dem før enn det er nå.

• Liker 1
Skrevet

Tenk på alle de barna som ikke overlevde. Det var flere av dem før enn det er nå.

Å enda flere før det kom lov om sikring i bil, eller bilbelte for den saks skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...