AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Sitter med den nye biltema-katalogen som akkurat kom i posten, hvor de selger bilsete til baby for 279 kr. Kan denne være noe å gå for til en "av-og til"-stol? Jeg har et barnebarn som bor på et annet sted i landet, og får besøk noen få ganger i løpet av det første leveåret. Tenkte å kunne ha et sete her slik at de slipper å dra med seg så mye utstyr på fly hver gang de reiser. Det ser OK ut, det er godkjent, jeg slipper "base" (er det det det heter?) og har ikke vært kollisjonsutsatt. Hva sier du? Anonym poster: 366c843362fa8165daf724855f179546
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Jeg hadde nok ikke kjøpt det nei. Godkjent er ikke det samme som sikkert. En ulykke kan fort skje(med fatalt utfall) en av de få gangene det brukes. Om det er dårlig i utg.pkt blir det ikke noe sikrere av å brukes en gang i blant. Om jeg trengte et ekstra sete hadde jeg heller kjøpt et brukt av et kjent merke framfor et billig og ukjent merke. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed 3
ViljaH Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 NEI sier jeg. Kjøp et ordentlig sete, eller la de ta med seg sitt ordentlige. Hvis du kjøper ordentlig sete brukt, så pass på at det er fra kjente så du vet det ikke har vært i kollisjon.
Tolly Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 Noen velger jo å ha bilstolen med inn i flyet likevel:)
charactouy Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Jeg ville heller kjøpt brukt av kjent merke. Godkjenningen av bilstoler blir en vits når man vet at det finnes et oppblåsbart sete som er godkjent... 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Altså, Biltema har ikke en egen "bilsetefabrikk" som det er mange som tror. Oljen du kan kjøpe der er fra statoil, bare billigere og det sår ikke merke. Sånn er det vel med bilsetet også. Du kan evt. ringe sjefen av Biltema Norge, så kan vel han finne ut om hvilket merke egentlig bilsetet er. Anonym poster: 24928f4308e88253ebc4ad6814e3d851
Concertina Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 (endret) Altså, Biltema har ikke en egen "bilsetefabrikk" som det er mange som tror. Oljen du kan kjøpe der er fra statoil, bare billigere og det sår ikke merke. Sånn er det vel med bilsetet også. Du kan evt. ringe sjefen av Biltema Norge, så kan vel han finne ut om hvilket merke egentlig bilsetet er. Anonym poster: 24928f4308e88253ebc4ad6814e3d851 Det er mest sannsynlig ikke et sete fra et merke, det produseres mye "no-brand"-produkter i verden, altså (billige) produkter firmaer kan kjøpe og sette sitt eget merke på uten at de har vært med på noen utvikling av produktet. Men et no-brand-sete er garantert IKKE testet og utviklet for å være best mulig, da hadde det ikke kostet 279 kr. Du får det du betaler for. Jeg ville heller kjøpt et brukt babysete av et kjent merke som faktisk bruker tid og krefter i å utvikle et så godt produkt som mulig. Det er mange ting man kan kjøpe billigprodukter av, bilseter er ikke en av de. Endret 27. september 2012 av Concertina
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Jeg kunne fint ha gjort det i deres situasjon! Det er snakk om ett sete som bare skal brukes ett fåtall ganger, og babyeseter er uhorvelig dyre!!! Vi var heldige å arvet ett babysete, men aner i grunn ikke hvor det kommer fra... Soo wat? Det var nesten nytt og uten skader. Da vi skulle ha bilsete nr 2 kjøpte vi ett ukjent merke, men som var godkjent, det sparte vi myyye penger på! Vi har ikke masse penger å sløse bort, og ikke har vi bil heller, så det er bare for å ha noe de gangene ungene skal til besteforeldrene... Jeg synes folk skal slutte med dette bilsetehysteriet sitt!! Virker som folk tror at kunn de kjente setene til flerfoldige tusen kr, er de eneste som kan brukes.... Ungen sitter fortsatt tryggere i ett billigsete enn uten sete.... Anonym poster: db6a395ddb7cd8ea5b79a5e5879fb061 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Jeg kunne fint ha gjort det i deres situasjon! Det er snakk om ett sete som bare skal brukes ett fåtall ganger, og babyeseter er uhorvelig dyre!!! Vi var heldige å arvet ett babysete, men aner i grunn ikke hvor det kommer fra... Soo wat? Det var nesten nytt og uten skader. Da vi skulle ha bilsete nr 2 kjøpte vi ett ukjent merke, men som var godkjent, det sparte vi myyye penger på! Vi har ikke masse penger å sløse bort, og ikke har vi bil heller, så det er bare for å ha noe de gangene ungene skal til besteforeldrene... Jeg synes folk skal slutte med dette bilsetehysteriet sitt!! Virker som folk tror at kunn de kjente setene til flerfoldige tusen kr, er de eneste som kan brukes.... Ungen sitter fortsatt tryggere i ett billigsete enn uten sete.... Anonym poster: db6a395ddb7cd8ea5b79a5e5879fb061 Å sikre barna sine skikkelig i bil er IKKE hysteri. Det er ansvar. Det er få situasjoner utfallet kan bli så fatalt som i en kollisjon i bil. Tror du dyre bilseter blir laget for å loppe foreldre for penger og at testene er gjort for å lure folk til at barn bør sitte bakovervendt? Enhver tar det ansvaret de vil, men uansett bør de som tar lettere på det holde seg for god til å kalle de som følger anbefalingene for hysteriske. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed 9
ablaze Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 Jeg blir stadig forundret over hvor korttenkte noen er.. "Setet skal kun brukes noe få ganger..." Forstår dere ikke at sannsynligheten for at bilen barnet sitter i blir utsatt for en ulykke er like stor selv om barnet er på besøk (kun et par ganger i året)?! Sikkerheten til et lite barn bør komme først uansett. Som forelder vil jeg selv dra med meg min egenkjøpte bilstol halvveis rundt landet dersom det betyr at jeg vet at min lille sitter like trygt i f.eks. tante sin bil som i min egen. Jeg ville ikke latt "tante" ha med seg min datter i en bilstol kjøpt på Biltema siden "tante" skulle spare penger på en stol som ikke skulle brukes så mye... 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #11 Skrevet 27. september 2012 Det er da ikke uvanlig at de dyreste produktene blir anbefalt fordi de har opparbeidet seg ett godt merkenavn, og da kan de ha unødvendig høye priser! Men det behøver ikke å si at billigere produkter ikke KAN være like bra.... Dessuten må man se an behovet sitt. Det er forskjell på å kjøre hver dag og 3-4 ganger i året... Anonym poster: db6a395ddb7cd8ea5b79a5e5879fb061
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #12 Skrevet 27. september 2012 TS her: Jeg lurer nå mest på om noen av dere kan vise til en test hvor akkurat dette setet scorer så dårlig at det ikke anbefales, selv med godkjenning? Det setet de har nå, er for stort til å ta med inn i flyet, det fikk ikke plass i hattehylla og måtte derfor i innsjekket bagasje (har prøvd). Da blir det mye bagasje "å drasse på" (det vet dere som har prøvd det, med baby + toåring + alene på flyturen....) Anonym poster: 366c843362fa8165daf724855f179546
ablaze Skrevet 27. september 2012 #13 Skrevet 27. september 2012 (...) Det er forskjell på å kjøre hver dag og 3-4 ganger i året... Anonym poster: db6a395ddb7cd8ea5b79a5e5879fb061 NEI!! Det er jo det som er hele poenget!!! 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #14 Skrevet 27. september 2012 TS her: Jeg lurer nå mest på om noen av dere kan vise til en test hvor akkurat dette setet scorer så dårlig at det ikke anbefales, selv med godkjenning? Det setet de har nå, er for stort til å ta med inn i flyet, det fikk ikke plass i hattehylla og måtte derfor i innsjekket bagasje (har prøvd). Da blir det mye bagasje "å drasse på" (det vet dere som har prøvd det, med baby + toåring + alene på flyturen....) Anonym poster: 366c843362fa8165daf724855f179546 http://www.forbruker...markedet-testet De fleste billige seter er stort sett ikke med i testene. Nettopp fordi det koster å teste setene. Om de skulle testet de, ville nok prisen på setet blitt vesentlig høyere. Jeg er vel over snittet opptatt av bilsikring og har satt meg en del inn i temaet. Og utifra det jeg vet, så er jeg ganske sikker på at en så billig stol ikke ville gjort det særlig bra i en test. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #15 Skrevet 27. september 2012 Klarer hvis ikke å lage link her, men setet er beskrevet på www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/barn-i-bilen/Barnestol/Spedbarnssete-39802 Anonym poster: 366c843362fa8165daf724855f179546
charactouy Skrevet 27. september 2012 #16 Skrevet 27. september 2012 Det er en grunn til at antall trafikkdrepte har sunket dramatisk de siste 30 årene til tross for en dramatisk økning i trafikken - nemlig et økt fokus på trafikksikkerhet. Hadde du vært mitt barns bestemor, hadde jeg heller selv kjøpt et nytt barnesete, som jeg visste kom meget godt ut i seriøse tester, til full pris i barneutstyrsbutikk for å ha hos deg, enn å la deg kjøpe det setet som det ikke finnes annen informasjon om enn at det er merket som godkjent. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #17 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes setet fra biltema så veldig likt ut som flere seter fra kvalitetsmerker. De hadde vel ikke fått selge det i Norge hvis det ikke oppfylte de samme kravene som andre bilseter? Anonym poster: 0678cb7d83cb83a9904af5530a357105
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #18 Skrevet 27. september 2012 http://www.forbruker...markedet-testet De fleste billige seter er stort sett ikke med i testene. Nettopp fordi det koster å teste setene. Om de skulle testet de, ville nok prisen på setet blitt vesentlig høyere. Jeg er vel over snittet opptatt av bilsikring og har satt meg en del inn i temaet. Og utifra det jeg vet, så er jeg ganske sikker på at en så billig stol ikke ville gjort det særlig bra i en test. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed Setet har jo ikke noe navn en gang, ingen indikasjon på hvem som er produsent eller noe. Så det er jo vanskelig å søke opp for å prøve å finne noe info om det, eller for å sjekke om det er testet. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes setet fra biltema så veldig likt ut som flere seter fra kvalitetsmerker. De hadde vel ikke fått selge det i Norge hvis det ikke oppfylte de samme kravene som andre bilseter? Anonym poster: 0678cb7d83cb83a9904af5530a357105 Eneste kravet er at det skal være godkjent, og kriteriene for å bli godkjent er dessverre ikke så strenge. Men heldigvis har vi produsenter som setter sikkerheten i høysetet og stiller litt mer krav til sine produkter enn at de bare skal være godkjent. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 Eneste kravet er at det skal være godkjent, og kriteriene for å bli godkjent er dessverre ikke så strenge. Men heldigvis har vi produsenter som setter sikkerheten i høysetet og stiller litt mer krav til sine produkter enn at de bare skal være godkjent. Anonym poster: 26abebef324d6deea285b557cfa9a5ed Hvordan vet man at biltema/produsenten ikke setter sikkerheten i høysetet? Det ville jo slått særdeles dårlig ut for dem om setet var med i ulykker med fatale utfall. Ser for meg at biltema kan kjøpe opp varer i ekstra store kvanta, og derfor selge billig. Jeg sier ikke at dette setet er topp, og jeg har ikke slike billigseter selv, men synes ikke man skal avfeie det helt heller, når man ikke har så mye mer enn "det er for billig" i bygge oppunder med. Anonym poster: 0678cb7d83cb83a9904af5530a357105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå