Gå til innhold

Katt med sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe kattepsykolog, så diagnosen er ren gjetting :P

Katten min er meeget sær. Jeg tror hun har en form for sosial angst, både når det kommer til mennesker og andre dyr. Er det mulig at dyr kan ha det? Hun har vært sånn siden vi fikk henne og hun var kattunge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter har forskjellige personligheter, og noen er mye mer sky enn andre. :)

Anonym poster: c51f3403a2e255328dabe35b7989cf13

Skrevet

Katter har forskjellige personligheter, og noen er mye mer sky enn andre. :)

Ja det stemmer jo for både dyr og mennesker.

Men spørsmålet mitt beveger seg mer på det som påvirker personligheten da. Et menneske med angst, er ikke nødvendigvis et menneske som er sky. Det er bare angsten som påvirker personligheten.

Jeg tror at man må skille mellom personlighet og det som påvirker den.

men.. det er jo ikke akkurat som om at jeg kan få katta til å prate ut om det som feiler hu.. så =P hehe

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja klart en katt kan ha sosial angst. Være redd for fremmede og alt nytt. Min katt var ingen sosial festløve akkurat. Men det kom seg. Passet alltid på at hun hadde mulighetere til å "flykte" om det kom folk i hus. At hun alltid følte hun hadde en mulighet til å slippe unna. Det er viktig å la katten få lov å nærme seg på egne initiativ. Etter hvert vil den kanskje falle mer på plass og tørre å ta mer kontroll.

Skrevet

Men spørsmålet mitt beveger seg mer på det som påvirker personligheten da. Et menneske med angst, er ikke nødvendigvis et menneske som er sky. Det er bare angsten som påvirker personligheten.

men.. det er jo ikke akkurat som om at jeg kan få katta til å prate ut om det som feiler hu.. så =P hehe

Jeg har en sky og sjenert pusegutt her. Han er skeptisk til fremmede mennesker, og bruker lang tid på å bli venn med nye. Den andre pusegutten hilser alle fremmede med høylytt mjauing og halen i været, han går direkte i frydefull kosemodus.

Begge virker fornøyde med sine "særheter" (vi snakker jo om katter her?)

Skrevet

Jeg hadde et kattekull med 3 katter, innen de 12 ukene jeg hadde alle tre viste de helt forskjellig oppførsel selv med lik behandling.

En gjemte seg og var høyst skeptisk når det kom besøk, en skulle kose med alle og en skulle klatre og leke på alle. Slik var de nesten fra fødsel av.

Synes man skal være forsiktig med å bruke seriøse diagnoser på "bare" dyr for å forklare problemet, og jeg velger dermed å bruke ordet "sky".

sky2

verb trans. sky ( v4) [ʃyː] holde seg unna, frykte

sky store høyder

sky3

adj. sky ( a2 / a3) [ʃyː] engstelig og sjenert

være sky overfor fremmede

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...