Gå til innhold

Furugulv på barnerom?


havsulen

Anbefalte innlegg

Vi har furugulv på foreldresoverommet, og er så fornøyde med det! Varmt og deilig å gå på. Flott å se på. Kan slipes ned ved behov.

Har svake øyeblikk hvor jeg har lyst til å legge det i gangen mellom soverom og bad, og på barnerommet også!

Feks et oljet og vokset furugulv, ferdig behandlet fra fabrikken.

Men så tenker jeg: furugulv får vel lett riper og flekker! Og de skal helst støvsuges og bare vaskes med bittelitt vann.

Jeg synes ikke det gjør noe om golvet blir slitt. Men jeg vil jo gjerne ha et golv jeg kan vaske ved behov! Og jeg aner ikke hvor mye slitasje et barnerom egentlig blir utsatt for!

Kan noen fortelle meg om dere ofte har behov for å vaske barneromsgulvet med masse vann og såpe? Hva slags flekker og slitasje blir golvet utsatt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at jeg ville valgt furu på et barnerom dersom det lekes der.

Har hatt furugulv i en hel leilighet og det tok ikke lang tid før det ble ganske stygge merker i gulvet.

Mistet en skål i gulvet en gang. En vanlig dessertskål og fikk et kjempestygt hakk midt på gulvet.

Jeg ville muligens ha valgt noe mer holdbart og "hardt". Muligens laminat om det var mye lek på rommet. Det går fint å legge på løse tepper med anti-sklimatte under også.

Om rommet bare brukes til å sove i, så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lakka furugulv i hele huset, og ville aldri annbefale noen å få det!

Da vi kjøpte huset, for 5 år siden, var gulvene nye. Nå ser de helt J... ut!!

Har kjempelyst å legge laminat eller noe, i stedet.

Gulvet er så utrolig mykt, at mister du noe, (som Lea også skriver), så har du et svært hakk. Og når du har barn, da blir ting mistet/kastet i ett sett! Som sagt så er gulvet vårt fullt av stygge krater.

En ting er at det er stygt med selve hakkene, men det som er enda verre, er at det setter seg jo skitt nedi der, som man bare kan glemme å få gjort rent igjen. (Hvis jeg ikke går med Q tips i hver sprekk, over hele 1.etg, som er 111 kvaderat,..., og det gjør jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feather..

Lakkerte furugulv blir fort stygge ja. Men jeg synes ikke oljete furugulv blir fort stygt. Vi har furugulv i stua og på soverommet. Riktignok er det ingen barn som leker der, men det blir vasket både titt og ofte, med grønnsåpevann.

Jeg synes hakkene i et furugulv er noe av sjarmen med det. Vi har endel hakk i våre, men store hakk forsvinner ofte om man legger en fuktig klut på. Et hakkete furugulv er ihvertfall 1000 ganger penere enn ripete parkett. Men det er jo bare hva jeg synes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Vi har furugolv over hele huset unntatt i gangen og badet. Trives veldig godt med det, men ungene er nok ganske indoktrinerte på å være forsiktig med gulvet...

Har også furu på barnerommene, og de er naturligvis de styggeste i hele huset... Men ikke verre enn at de er presentable etter rydding og vask. Vasker ikke spesielt ofte, men støvsuger jevnlig. Kjøkkengulvet trenger nok ganske ofte vasking.

Vi har bare grønnsåpebehandlet gulvene våre, men de er ganse sarte. Lakkering synes jeg ikke er pent, og det blir veldig glatt også. Men oljing går vel an?

Det fine er at de kan slipes etterhvert. Når ungene er over den verste leke/ -tusjeperioden kommer vi til å slipe og får gulv som er helt nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jenter!

Vi har kommet fram til at vi mest sannsynlig velger furugulv som er lutet, oljet og vokset, ferdigbehandlet fra fabrikk. Har selv tenkt å behandle med en spesialsåpe før vi tar det i bruk. Har snakket med selgere som hevder at de etter slik behandling kan vaskes med vann ved behov.

Tenker som LoisLane at golvene kan slipes når barna er over det verste. Er ikke redd for merker, heller - tenker mer på flekker. Men når bordene er behandlet slik at flekker ikke skal trekke så lett inn, og kan vaskes med vann, så er jo det problemet redusert.

Så da må nok det praktiske ved laminat vike til fordel for det estetiske og behagelige ved furugulv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, jenter!

Vi har kommet fram til at vi mest sannsynlig velger furugulv som er lutet, oljet og vokset, ferdigbehandlet fra fabrikk. Har selv tenkt å behandle med en spesialsåpe før vi tar det i bruk. Har snakket med selgere som hevder at de etter slik behandling kan vaskes med vann ved behov.

Tenker som LoisLane at golvene kan slipes når barna er over det verste. Er ikke redd for merker, heller - tenker mer på flekker. Men når bordene er behandlet slik at flekker ikke skal trekke så lett inn, og kan vaskes med vann, så er jo det problemet redusert.

Så da må nok det praktiske ved laminat vike til fordel for det estetiske og behagelige ved furugulv. :wink:

Du får ha lykke til med ditt nye gulv da! Håper dere blir fornøyd! :) (Dere er sikkert flinkere enn oss til å holde det fint.)

...men kom ikke å skyld på meg hvis dere blir missfornøyd! :tunge1::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei! Fulugulv er no dritt!

Snekkeren vår sier at eikeparkett ikke er så mye dyrere enn plank, det er naturlig, hardt og holdbart og kan vaskes og brukes til ungene flytter ut, uten påfølgende sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke legg laminat i hvertfall!

Vi kjøpte DYR laminat i fjor, og la i stua, forrige dagen når vi kom hjem hadde bikkja spydd på gulvet, midt over en skjøt, og laminaten hadde svellet. Kjempestygt. Vi har også fått flere stygge flekker og hakk, laminat tåler faktisk ikke all verden det heller, og er du uheldig å miste tunge ting, eller ting med litt skarp kant, har du stygge hakk, og på laminat får du joikke gjort noe med det. Angrer på at vi ikke valgte parkett eller furugulv, som du jo kan slipe og få pene igjen....

Bumm (ikke innlogget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...