Gå til innhold

Spennende, barnevennlig sjokoladekake?

Lyra

Anbefalte innlegg

Jeg skal bake kake til min nieses dåp. Mammaen hennes ville ha en sjokkoladekake som "småjentene vil like". Småjentene er da min datter og hennes kusine, begge 20 mnd gamle og de eneste barna i selskapet. Derfor vil jeg ikke bake en helt enkel "kjedelig" sjokoladekake. Noen forslag til en kake som er både barnevennlig og samtidig litt spennende for de voksne? Tenker da at den ikke bør være for mørk eller kraftig på smak først og fremst. Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville laget sjokoladeGLASUR. Ikke noe kaffekrem eller noe. Pynt med nonstop, kakestrø osv. En sikker vinner! Fancy pynt blir gjerne plukket av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanlig sjokoladekake, men helt klart den beste sjokoladekaken jeg noen gang har spist. Barn, ungdom, voksne og eldre elsker den. Den er best om den får stå natta over i kjøleskap for så å stå i romtemp i ett kvarter før den skjæres i. La meg presentere:

Mammas sjokoladekake som har blitt bakt til hver barnebursdag, voksenbursdag, konfirmasjon, bryllup, barnedåp, påske, jul og større og mindre anledning i minst 20 år.

Bunn:

125 g smør

200 gr sukker

4 egg

150 hvetemel

3 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1,5 ss kako

1 dl melk

Visp smør og sukker. Ha i eggene ett og ett. Sikt i alt det tørre vekselsvis med melken. Stek i ovnen, 175 grader i omtrent 30 min.

Fyll:

100 gr smør

300 gr melis

1 egg

2 ts vaniljesukker

2 ss kaffe

125 gr kokesjokolade

Smelt kokesjokolade sammen med kaffe (gir ikke kaffesmak, kan også smeltes med f.eks. fløte eller melk dersom du er livredd for at det skal gi kaffesmak). Pisk smør, melis, egg og vaniljesukker godt. Ha i sjokoladen og pisk igjen.

Del bunnen i to og ha 2/3 av fyllet i. Resten oppå.

Pynt med alt ditt hjerte måtte ønske. Da jeg var barn var det Tommy og Tiger'n, dinosaurer, dyrehager, Nintendo-spaker og katter som pyntet kaka, i dag er det f.eks. hakket Troika og Marsipanbrød med smeltet sjokolade over i tynne striper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan servere de slik, det glemmer barna aldri..

146507794097394349_IXNYQfAu_c.jpg

og samme hvilken kake du lager... stapp inni noe skummlet...

231091024598942688_OHJNxtqN_c.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan servere de slik, det glemmer barna aldri..

146507794097394349_IXNYQfAu_c.jpg

og samme hvilken kake du lager... stapp inni noe skummlet...

231091024598942688_OHJNxtqN_c.jpg

Den nederste der var genial, haha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...