Gå til innhold

Hunden min er plutselig nervøs blant andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden har hunden min blitt så pysete med andre hunder. Hun begynner å hyle og glefse til hunden når den bare snuser på henne... Jeg slækker alltid båndet hennes når hun skal hilse på en annen hund, eller bare slipper henne løs. Men jeg er også litt skeptisk for å slippe henne løs, fordi hun blir så sinna og løper rundt og glefser og bjeffer på den andre hunden. Eieren blir jo litt sånn "Hva skjer?" og prøver å holde hunden min bort. Jeg blir jo litt sånn... flau over oppførselen hennes og må kjefte.

I dag tok jeg for første gang med henne på et hundetreff, fordi jeg har lyst til å sosialisere hunden min oftere med andre hunder og få den frykten hennes til å forsvinne. Men det gikk ikke såå bra... det begynte med at èn hund kom, og hun hylte og bjeffet og løp alltid bort til meg osv. Hopper opp på meg og rett og slett bare er vrang. Det er en Jack Russell terrier, tispe som dere sikkert forsto med "hun".

Jeg har tenkt å ta med henne til hundetreffet litt ofte framover for å få henne til å venne seg til å være sammen med en og flere hunder på en gang. Men hvordan skal jeg gjøre det på best mulig måte? Skal jeg ha med godbiter og rose henne hvis hun er rolig og høflig mot den andre hunden for eksempel?

Det KAN skje at hun hilser høflig på en annen hund, men det skjer sjeldnere og sjeldnere nå. Som om hun har blitt mer nervøs med alderen...

Jeg har også i det siste blitt litt strengere mot henne. Men hun blir SÅ redd når jeg blir sint, som om jeg skal skade henne og alt det der. Det eneste jeg har gjort når jeg blir ordnetig sint, er å ta henne i nakken, men ikke så hardt og jævlig at hun får smerter. Hun burde da tåle å bli tatt LITT i nakken? Det er vel hva hennes mammahund ville gjort?

Litt tips og råd hadde vært til stor hjelp! :)

Anonym poster: 31f293277d133289081e11589501dfd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først , slutt å ta hunden i nakkeskinnet.Du er ikke hundemor men et menneske og du vil aldri klare å bruke samme trykk som en hundmor.Dessuten i hundeverden ,et nakkegrep det samme som en ekstrem trussel. Hvorfor påføre hunden din smerte og frykt ?

Det kan være grunnen til forandringen du ser i henne.

Andre, hvor gammel er tispa? Løpetid snart ?

Slutt å være sinna på tispa fordi hun sier i fra. La henne heller være med hunder HUN er trygg på og går godt sammen. Noen hunder er utrygge på andre og liker ikke neser opp i baken.Ute at hunden er "sinna" eller aggressiv . Det er flere tisper som ikke liker slikt. Og jeg personlig synes det er helt greit at hun sier ifra til andre at de skal la baken hennes være i fred .

Noe annet som har skjedd som kan ha utløst adferden ?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte at det IKKE er farlig å ta de litt i nakken, det er bare for å vise at "nå gjorde du feil!" etc. Men skal undersøke litt mer rundt på akkurat det jeg...

Og hun bjeffer MED EN GANG hun og en annen hund nærmer seg hverandre. Det er ikke alltid den andre hunden engang får rukket å snuse henne i ræva, før hun klikker helt med en gang. Altså, klikker hun egentlig bare fordi den andre hunden ER DER...

Er noen få mnd siden hun ble ferdig med løpetid, forventer ikke ny løpetid før til vinteren igjen ca. Desember etc.

Og selvfølgelig kan man få lært opp hunden sin til å kunne omgås andre hunder, uansett hvilken hund det er, så lenge hunden er snill. Det er det jeg vil. Jeg orker ikke å gå tur og bli redd for at hunden min skal bjeffe og glefse på en annen helt uten grunn. Jeg vil at hunden min skal føle seg trygg og være høflig mot andre hunder og eiere når vi går tur. Jeg vil at hun skal få seg noen hundevenner hun kan ha det gøy med.

Hvis hun for eksempel bader på en strand da, og vi har vært alene en stund, og så kommer det en anenn hund, og den hunden er nysgjerrig på min hund, så er det såvidt den hunden får lov til å gå mot henne, for da løper hun bort og glefser til. Som om hun sier "Forsvinn herfra! Mitt område!"

Jeg syns det ikke er noe koselig og hun får jo sikkert ingen god følelse selv. Jeg vil bare at hun skal være glad og fornøyd uansett og ikke tro hun eier en hel skog eller bare kan glefse til en annen hund uten grunn.

Dessuten kjefter jeg ikke på henne når hun er sammen med mange hunder etc. Men jeg kjefter (og da kjefter jeg aldri voldsomt. Jeg har alltid snakket rolig til henne) men jeg snakker til henne hvis hun løper fra meg (uten bånd) uten å høre på meg når jeg sier "Nei kom her!" fordi hun ser en annen hund og SKAL hilse på den. Men istedenfor å hilse, begynner hun å hyle og bjeffe og så blir eieren og hunden litt småforvirra ikke sant. Så må jeg løpe fram og stoppe henne osv. Det er ikke SÅNN det skal være.

Derfor ber jeg om RÅD, TIPS og HVA som helst for å kunne endre på de tingene. Jeg ba ikke om KJEFT eller hva annet som kan feile henne. Hun er en superhund sånn ellers!

Skrevet (endret)

Du sier du ikke bad om kjeft eller annet som kan feile henne.Ingen som har kjefta,bare kommet med forslag. Men etter din siste post,sier jeg lykke til,for tydligvis motsier du deg selv og er egentlig ikke motivert til å finnet ut hva som kan være en årsak til plutselig adferdsendring.

Fortsett å ta hunden i nakken og si nei .Lykke til

Endret av Kårky
Skrevet

Hun høres redd ut. Og hun glefser, knurrer og "angriper" andre hunder for å få dem bort fra seg.

Jeg ville forsøkt kinderegg-metoden med henne. Dropp hundetreff, ikke hils på andre hunder på tur (det har de ikke behov for, det holder i massevis med 3-4 faste hundevenner som kan lekes med i ny og ne). Hundejorder er drepen for en normal skrudd sammen hund, så dit ville jeg aldri tatt henne med (altså frislipp med 15-20 hunder). Frykten vil ikke bli bedre av at du sosialiserer henne på den måten, tvert i mot. Hun trenger tid, hun trenger å lære seg at andre hunder ikke vil henne vondt. Det tar gjerne litt tid. :)

Begynn med god avstand (så langt unna at hun ikke reagerer) til en annen hund. Belønn mye og ofte og gå nermere hunden for hver økt. Er du for nærme (altså hun reagerer) så må du tilbake dit hun ikke reagerer. Du trenger en samarbeidspartner med en rolig og snill hund, og en veldig stor dose tålmodighet. Unngå hunder så mye som mulig, og oppsøk dem ikke på tur. Møter du folk på tur som vil hilse kan du bare si at hun ikke skal hilse, eller at hun har lus ;)

Tror du bør bruke klikker når du trener, da jeg mener at du vil få mer presis belønning og hunden din vil lettere forstå hva den gjør riktig :) Innlæring av klikker tar ikke lang tid hvis du ikke bruker det fra før (Klikk=Godbit)

(Og for å påpeke det, det er ikke meningen at alt dette skal gjøres på en dag. Og hunden din skal ikke hilse på "treningshunden")

Det å ta hunden i nakken syntes jeg ikke noe om, men det har Kårky sagt noen ord om.. Men jeg syntes ikke det er lurt å straffe en hund fysisk når den fra før av er ganske nervøs av seg. Det kan gjøre vondt verre, både i forhold til hunder og andre ting.

Hvis hun løper fra deg løs har du dessverre ikke god nok innkalling, og bør enten bruke bånd eller trene mer på innkalling med forstyrrelser :)

(Innlegget ble litt surrete, er syk og sliten, men håper du forstår hva jeg prøver å fortelle :) )

• Liker 1
Skrevet

Var på hundetreff igjen i dag og da var det ikke noe problem i det hele tatt. Jeg ble overrasket og glad. Det virker som hun overvant frykten sin eller noe...

Gjest Fairydust
Skrevet

Du kan jo begynne med å slutte å ta hunden i nakkeskinnet!!! Omg så provoserende det er å lese om mennesker som gjør sånt. Ikke rart du får en utrygg, usikker hund når du holder tar hunden i nakkeskinnet.

Skrevet

Er ikke rart hunder blir fucka i huet når de blir tatt i skinnet og dratt med på hundetreff i tide og utide. INGEN hunder har bra av å møte en gjeng med fremmede hunder og det er å be om problemer å ta med hunden dit. ts, foreslår at du tar til deg rådene til bobler her, sant slutter å ta hunden din i skinnet. det er bare urettferdig mot hunden, og dårlig gjort. det er ikke hundens feil at du ikke har trent den bra nok.

Anonym poster: cdfe4841c6c142e620ab016caf15d5fe

• Liker 1
Skrevet

For det første; det som skjer når du kjefter på hunden din for at hun sier ifra, er at hun vil ende opp med å ikke stole på deg (fordi du åpenbart ikke forstår at hun ikke føler seg trygg - og derfor oppfører seg slik), og i tillegg til hun bli enda verre med tanke på nervøsitet blant andre hunder. Ikke bare fordi den hunden er skummel i seg selv (slik hun nå viser) men fordi hun vet at hun får kjeft/blir tatt i nakken dersom hun viser dette. Hun vet med andre ord ikke hva hun skal gjøre, noe som kan eskalere seg til å bli en fryktelig aggressivitet rettet mot andre hunder.

Ikke "kast henne" inn i noe så stort som hundetreff, det er det verste du kan gjøre. Se for deg at du er livredd vann, og blir kastet ut i et åpent hav? Det hadde du nok ikke likt, tenker jeg :)

Det du kan gjøre er å gjøre henne vant med å gå forbi andre hunder. Ikke la henne hilse på noen hunder på tur, og ros henne masse etter at dere har gått forbi. Om hun blir nervøs bare dere går forbi en hund - så gå på andre siden av gaten. Hun vil da assosiere det å være i nærheten av andre hunder med noe godt (siden du roser og gir godbiter når dere går forbi).

SÅ kan du begynne å ha henne med på hundetreff - men hold henne langt unna de andre hundene. Vandre litt rundt omkring, og gi godbiter i nærheten av de andre hundene. Det er dette som er lønnsom sosialisering for henne; å skape et normalt syn på andre hunder. Så lenge hun er redd andre hunder, hvordan kan du tro at hun får noe godt ut av å skulle hilse på og leke med disse? Det er ikke logikk :)

Skrevet

Var på hundetreff igjen i dag og da var det ikke noe problem i det hele tatt. Jeg ble overrasket og glad. Det virker som hun overvant frykten sin eller noe...

I fare for å helle mye bensin på bålet.Men du fikk tydlig advarsler fra flere om at hundetreff kanskje ikke et helt å ettertrakte for hunden din. Virker som du gir blanke søtten i rådene du får og at disse hundetreffene er mer for deg enn for din hund .

Noen hunder er nervøse i hilsesituasjoner ,sån er det bare.En kan trene mye på slikt.Men da med kindermetoden som er nevnt over .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...