Gå til innhold

Komme i form etter fødsel - tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for 3 uker siden, og som normalt under svangerskap går man jo opp noen kg.

Startvekten min var på 66 kg, endte på 84(!) før fødsel og er nå nede på 73kg igjen.

Jeg er 169cm og har vel et mål om å komme meg ned på ca 60kg - slik jeg var før mitt første svangerskap.

Jeg er ikke noe fan av treningssenter, og med en såpass liten baby og en 3-åring, er det ikke like lett å få til heller.

Kan noen hjelpe meg med litt tips til hvordan jeg kan komme meg i form igjen?

Både når det gjelder mat og aktiviteter.

På forhånd takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne følge med her..

Min trivselsvekt er også rundt 60 kg. Jeg veide 64 før graviditeten og gikk opp 16-17 kg. Er nede igjen på 67 så har liksom igjen noen kg.

Det jeg har gjort hele tiden er å trille turer, men kanskje ikke de meste tunge bakkene da jeg har et litt kranglete bekken.

Ellers har jeg nylig begynt å legge om kostholdet litt. Har kuttet ut alt av søtsaker i uka og prøver i tilegg å ikke spise så mye i helgene heller. Spiser mye knekkebrød, yoghurt med blåbærmusli, havreflakes, havregrøt og frukt. Til middag prøver jeg å spise normale posjoner til tross for at jeg er en stor matelsker!

Gleder meg til å lese andres tips her inne! :)

Skrevet

Sunt kosthold og styrke i starten(masse øvelser på nett en kan gjøre hjemme). I sekundet du kan starte å jogge så vil jeg sterkt anbefale det da det brenner fett som bare fy. Jogging kan du gjøre på morgenen eller kvelden rett utfor døra.

Skrevet

Takk for tips - og koselig at flere "nybakte" vil følge med.

*Maja* : skulle gjerne jogget, men av en eller annen grunn svikter knærne mine med en gang jeg begynner å løpe.

Kan gå fort leenge, men når jeg skal jogge da "klikker" knærne tvert.

Kan rask gange f.eks på tredemølle være et alternativ til jogging?

Foreldrene mine bor rett i nærheten og har tredemølle der man kan justere oppoverbakke etc - da er det også enklere å få trent, for da har jeg jo babyen med meg og rett i nærheten.

Skrevet (endret)

*Maja* : skulle gjerne jogget, men av en eller annen grunn svikter knærne mine med en gang jeg begynner å løpe.

Foreldrene mine bor rett i nærheten og har tredemølle der man kan justere oppoverbakke etc - da er det også enklere å få trent, for da har jeg jo babyen med meg og rett i nærheten.

Hei :)

Jeg veide 60 før graviditeten, endte opp på 84, og er nå 73.. - 165 høy. Jeg vil gjerne følge med her og skal ned i vekt - Kansje vi skal ha sånne weigh-ins jevnlig? :) Jeg tenkte jeg skulle skaffe meg en LTT stepmaskin til å ha hjemme. Jeg tror den er god for de med dårlige knær forresten. :)

Endret av lillevill
Skrevet

Jøss, det var da voldsomt så like mål vi hadde, lillevill ;)

Takk for tips ang stepmaskin :jepp:

Skrevet

Jøss, det var da voldsomt så like mål vi hadde, lillevill ;)

Takk for tips ang stepmaskin :jepp:

Vet :))

Jeg er litt lavere enn deg da, men ja vi har faktisk hatt innmari lik vektoppgang - artig.

Her tror jeg at jeg skal lage mer salat og kutte ut all spekematen som jeg har langet innpå den siste måneden etter fødselen.Og slutte med lettvinte løsninger som pizza... :P

Her gir jeg litt mme på kvelden, så jeg tenkte at jeg skulle begynne med en frisk kveldstur også. :)

Skrevet

Powerwalking er supert ja :) Gjerne i tøff motbakke! Mange har også nytt godt av 30 Day Shred med Jillian dvd'en når de skal komme i gang med styrke så det sammen med powerwalk vil nok sette fart i sakene.

Og så som sagt et godt kosthold. Spis godt med proteiner fra kylling, egg, karbonadedeig, magert skinkepålegg, grønnsaker, grove kornprodukter, nøtter, frukt etc så er du back in shape in no time :)

Skrevet

Heisann;D For snart et år siden var jeg der du er nå... Veide 65 kg før svangerskapet, 96 på det meste i svangerskapet og 85 2 uker etter fødsel;S Føltes som en umulig oppgave å skulle komme seg tilbake til sitt gamle jeg, men jeg har klart det og er nå i bedre form en noensinne;D Begynte så smått med trilleturer 3 uker etter fødsel, 20 min hver dag! Kjøpte meg 30 days shred DVD og fulgte den en periode på 4 uker fra 6 uker etter fødsel, begynte også med håndball igjen 5 uker etter fødsel.. Tok alt gradvis og lyttet til kroppen som heldigvis viste seg å ha ganske rask fremgang;D

Da minstemann var 4 mndr meldte jeg meg inn på treningsstudio og trente der 3 dager i uka mens 3-åringen var i bhg og babyen på barnepassen (han har vært på barnepassen 1-2 timer, 3 ganger i uka siden da, uten unntak). Det har ikke vært noe problem å komme seg ut heller, for jeg måtte jo uansett ut av huset for å levere i bhg liksom;) På treningstudio begynte jeg med en masse apparatøvelser i tillegg til løping på tredemølla (intervaller og pyramideløp). Nå foretrekker jeg å bruke manualer framfor apparater.

Når det gjelder mat har jeg igrunn ikke gjort noen drastiske endringer. Byttet ut brød med fiberknekkebrød med magerost, spiste nutrilett-bar til lunsj, eple/banan som mellommåltid og vanlig middag (hva enn det måtte være, sun eller usunt). Har kost meg med litt godis både fredag og lørdag kveld, men i moderate mengder;)

I dag veier jeg 63 kg og er både stolt og overrasket over meg selv og hva jeg har fått til.. Det er fullt mulig selv om man har barn, full jobb og alt som hører med, man må bare ta seg tiden til det;D Lykke til på ferden!!!

Skrevet

Styrketrening er bra for knærne! ;-)

Anonym poster: 14f3033a10d13b650a6e7bb68e8ed519

Skrevet

Flott at du deler solskinnshistorier, anonymbruker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...