Gå til innhold

Når er det lov å fiske(med fiskekort)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en spesiell tid på året som det ikke er lov til å fiske selv om man har fiskekort? Da tenker jeg i vann eid av statskog :)

Anonym poster: 4ddab0edd5e5c92442472ab54a1d6b12

Videoannonse
Annonse
Gjest Filleproletiet
Skrevet (endret)

Er det en spesiell tid på året som det ikke er lov til å fiske selv om man har fiskekort? Da tenker jeg i vann eid av statskog :)

Nei, ikke i utgangspunktet, men det er litt forskjellige bestemmelser. Hvilken art du fisker etter, elver, osv. Endel elver er jo fredet nå utover høsten pga ørretens og laksens gyteperiode. Men ørret i fjellvann, og skogsvann er det som regel fiske på året rundt. Jeg kjenner best til forvaltningsområdet til OFA, altså oslomarka, og med mindre det er spesielle bestemmelser på enkelte vann så er det som regel fritt fram. Husk imidlertid at i Oktober så er alle elver og bekker i Oslomarka fredet, samt 100 meter fra ut-os og inn-os, dvs du må fiske minst 100 meter unna der hvor bekken renner inn eller ut fra vannet.

Dersom det er i Oslomarka du skal fiske, og noen spesielle vann du skal til, så bare si ifra, så kan jeg gi deg litt mer detaljert info om vannet. Ofte greit å følge bestemmelser (dog ikke regler) om slipp av småfisk, eller andre vann hvor man burde ta opp småfisk. Store fisk slipper man som regel ut igjen, da de er gode for vannets fiskekvalitet, og dårlig matfisk.

Endret av Filleproletiet
Skrevet

Tusen takk for godt svar!! Nå ble jeg iallefall litt klokere!

Jeg har tenkt å fiske etter ørret i fjellvann i Sigdal! Er det lov å fiske i elver langt oppå fjellet da?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hør med turistinfoen i Eggedal sentrum - der får du info om fiskekort og alt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...