AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Hei, er det noen som har erfaring med hva en kan gjøre når et nært familiemedlem har alkoholproblemer, men ikke vil ha hjelp? Det går utover familien og en i familien tar snart kvelden pga det. Familiemedlemmet vil ikke ha hjelp og det hjelper uansett ikke hva en sier. Det har gått så langt en gang at h*n sluttet å puste pga for mye alkohol og neste dag bare dro fra sykehuset :/ blir så redd og lei meg Er det noen her som har vært i en lignende situasjon som har greid å fått personen ut av slike problemer? Er møkk lei å bli ringt etter for å hente, og høre på samme gnålet hver gang. Manipulerende og egoistisk snakk.. Blir så ufattelig sur noen ganger at jeg nesten sprekker. I tillegg bor h*n sammen med en som er slem, psykopatisk, slår og er rett å slett et grufullt menneske som har gjort mye slemt mot sine barn tidligere i livet. Håper noen har noen råd å komme med her! Har prøvd å kjefte, la være å ta kontakt, alt føler jeg. Anonym poster: 7f8b4a97e8c0e0b44e31ccaf3927085e
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Vedkommende vil ikke ha hjelp? Da er det vanskelig. For motivasjon bør være tilstede når en vane skal brytes. Hvis vedkommendes rusmisbruk er i fare for h*n selv eller andre, kan man bruke tvang. Da må fastlegen kontaktes og ta det derfra. Men det er sjelden tvang funker, mange ser frem til den dagen de løslates så de kan fortsette sitt rusmisbruk.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Det offentlige har ikke mulighet til å gripe inn i en sånn situasjon. Med mindre det er snakk om vold i fylla hvor fyllearresten er aktuell eller han står i fare for å drepe noen hvor psykatrisk innleggelse kommer inn. Det finnes ingen andre alternativer for de som ikke selv ønsker hjelp. Mitt beste råd er å kutte personen ut av livet ditt permanent. Sånne mennesker (jeg har en forelder) drar alle med seg i dritten og til slutt ender du opp med å få livet ditt ødelagt du også. Anonym poster: 1ceeed993ed9210e0256298f6e4f88c8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Du får dessverre ikke gjort noenting. Vedkommende har ene og alene ansvaret for sitt eget liv, og når han/hun ikke vil innse at de har et problem, er det fint lite du kan gjøre. Men det du MÅ gjøre er å ta vare på deg selv! Det finnes støttegrupper for pårørende til alkoholikere, Al-Anon, hvis du trenger å snakke med noen som har hatt lignende erfaringer. Ellers anbefaler jeg, som AB over meg, at du kutter kontakten tvert. Jeg prøvde i mange, mange år å hjelpe min forelder, men ble bare sliten og nedbrutt av det. Da det ble brudd mellom foreldrene mine, var det en enorm lettelse å kunne kutte ut vedkommende og nå, for første gang på mange år, har jeg det endelig bra med meg selv. Anonym poster: 875a8db9278dafa8b3ca362469af7afe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå