Gjest Gjestinnen Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Her er en fantastisk historie om en autistisk jente. http://www.dagbladet.no/2012/09/26/nyheter/dbtv/handicap/autisme/23589449/ Det som dog er ganske sjokkerende er beskjeden mor fikk hos legene da ungen ble født: "Glem ditt nyfødte barn, få heller et nytt" Og dette er ikke mer enn 10 år siden...... Jeg blir rett og slett bare trist av slike holdninger, og det hos helsepersonell. Skjønt, når man tenker etter er det kanskje ikke så overraskende når man i dag er vitne til at samfunnet raskt går mot et sorteringssamfunn, også i Norge. Barn med handicap har i stor grad mistet livets rett, og kun et fåtall får lov å bli født. Tipper at om 10-20 år fødes det ikke lengre barn i Norge med f.eks. Downs.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Hun har nok vært svært heldig med valg av foreldre, denne jenta :-) Ikke bare fordi de har elsket henne, men for at de har vært ressurssterke nok til å sørge for at hun ble satset på og får utvikle seg maksimalt. Jeg har dessverre opplevd noe i nabogaten under min utdanning til å bli lege. Barnelegen stod overfor en nyfødt i en barneseng, barnet var stabilt og tilsynelatende ubesværet, men hadde misdannelser på flere fingre og annerledes form på ørene, og var under utredning for om det hadde et spesielt syndrom. Han kommenterte da tørt at ...."dette burde de jo kunnet se på ultralyden". Underforstått: Dette barnet burde ha blitt avlyst før fødsel. Det er vanskelig å motgå holdninger om at det er greit å velge vekk barn med spesielle behov, når det samtidig er så stor aksept for abort på friske fostre, f.eks fordi man ikke vil kombinere å ferdigstille utdannelsen med å ha omsorg for et barn. De fleste normalt ressurssterke er jo egentlig i stand til å ta seg av et uplanlagt barn, ved å legge litt til rette, være innstilt på å jobbe hardt, og fire på kravene om det absolutt perfekte familieidyllbildet. Hvis vi ikke tilkjenner disse fostrene noen verdi eller rettigheter, er det vanskelig å forvente at foreldre som venter syke eller funksjonshemmede fostre, ikke skal vegre seg for å få barnet, og heller satse på at de kan unnfange et friskt barn i stedet.
ViljaH Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Pluss fra meg til gjest (hvorfor går ikke det?)
sommermor Skrevet 27. september 2012 #4 Skrevet 27. september 2012 Den jenta er helt herlig og hun er kjempeflink til å danse. Slike holdninger gjør meg trist og lei meg,som mamma til et barn med spesielle behov gjør slike holdninger vondt. Dessuten så er det ikke alle syndromer og handicap som kan oppdages på ultralyd. Selv trodde jeg at jeg hadde fått et friskt barn,men min prinsesse har et kanskje et sjeldent syndrom. Men om jeg hadde fått vite det før fødsel,hadde det ikke forandret så mye.Jeg kunne aldri ha valgt henne bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå