Spiralis Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Er det egentlig grunnlag for konflikt? Jeg er "ikke-åndelig", en personlig sekulær, men intenst interesert i andre menneskers oppfattelsesrammer, inkludert religion. Syntes denne forelesningen om kosmologi (og paradigmer ) av videnskapsmannen og jesuitten Guy Consolmango viser hvordan tro og videnskap ikke trenger å være i konflikt. Forsåvidt en humørfylt forelesnig som utvider horisonten og gir et historisk innblikk i hvorfor vi stiller oss de spørsmålene vi stiller oss i moderne videnskap.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Konflikten? Den dypeste, filosofiske konflikten er det eldgamle skillet mellom rasjonell og mytisk tenkning. Det førstnevnte har fornuftig argumentasjon, logikk, empiri, osv. som ideal, det siste har blind tro som ideal. Går du mer inn på de spesifikke religionene blir det mye enklere å se konfliktene. Ta for eksempel de abrahamittiske religionene (kristendommen, islam og jødedommen). Disse trosretningene bygger på at de bibelske fortellingene, i alle fall til en viss grad, er sanne. Vitenskapen har vist oss at Bibelen gir et fullstendig galt bilde av kosmos. Skapelsberetningen er motbevist, syndefloden, flukten fra Egypt... det er en bok full av faktafeil (vitenskapelige og historiske). Dette er ikke nødvendigvis en konflikt i seg selv, men det gir ingen mening å tro at universets skaper sitt eneste vitnemål om seg selv skal være en bok full av løgn og fanteri. Anonym poster: c47eac8765f8531be4e9db6a41b913f7 1
Spiralis Skrevet 26. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2012 Konflikten? Den dypeste, filosofiske konflikten er det eldgamle skillet mellom rasjonell og mytisk tenkning. ** ----**r ikke nødvendigvis en konflikt i seg selv, men det gir ingen mening å tro at universets skaper sitt eneste vitnemål om seg selv skal være en bok full av løgn og fanteri. Anonym poster: c47eac8765f8531be4e9db6a41b913f7 Har du sett forelesningen eller svarer du på bakgrunn av ryggmargsrefleksen?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Har du sett forelesningen eller svarer du på bakgrunn av ryggmargsrefleksen? Har ikke tid til å se den for øyeblikket (over en time!), så dette var først og fremst ryggmargsrefleks. Du kom med en problemstilling, og dette er jo tross alt et diskusjonsforum... har hørt teistenes argumenter rundt dette emnet, om igjen og om igjen, så jeg slengte ut mine fem øre. Hvis noen kan sette meg på plass, ser jeg gjerne at det skjer. Anonym poster: c47eac8765f8531be4e9db6a41b913f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå