AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Er 32 år nå, og fremdeles barnløs. Ønsker meg i hvert fall 2 barn. Har googlet litt rundt dette med alder, og fått med meg at fertiliteten synker fra 30 års alderen, og at ideell alder for å få barn er i 20- årene. Uæhh, får angst av mindre!! Problemet er at samboer absolutt ikke har noen hast. Han vil ha barn med meg, men "det haster jo ikke"... Blir gal! Så... er det noen av dere som rett og slett har ventet for lenge? At eventuelle problemer med å bli gravid skyldes alder, og kunne vært unngått dersom man hadde begynt tildligere? Håper å kunne klare å overbevise sambo om at jo... faktisk så haster det litt...! Tusen takk for svar! Anonym poster: d578d779469d9cfd1884aae7d75b3ddc 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Uff, samboeren din kan da ikke nekte for at det faktisk er sånn at fertiliteten reduseres med årene. Hva sier han dersom du viser ham nettsidene og artiklene du har googlet deg frem til? tror han ikke på dem? En løsning kan jo være å dra fyren med til legen, så kan legen forklare det for ham. Anonym poster: 2b629c83dfd43174e76573e64dd10908
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Husk at dette også er individuelt. Noen sliter med å bli gravid i 20-åra, mens andre blir lett gravid etter 30. Så ikke få helt panikk. Anonym poster: a7a800594583ac9bf6284d49b7d0362c
Athene Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Jeg begynte å prøve som 27 åring, fordi vi da fikk en indikasjon på at det kunne bli problemer. Det viste seg at jeg allerede hadde ventet for lenge. Hadde jeg prøvd å bli gravid tidlig i 20 årene hadde jeg nok klart det, nå får jeg nok aldri egne barn. Alle eggene de henter ut ved prøverør er "for gamle". Ei venninne av meg på 43 ble nettopp gravid med nummer 1, i andre prøveperiode. Så svaret på det du spør om er at dette er veldig individuelt. Ingen kan forutse dette før man er i gang med prøving og eventuell utredning. Men de aller fleste blir gravide uten problemer også i 30 årene.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #5 Skrevet 26. september 2012 Takk for svar! Har prøvd å vise han litt artikler og slikt, men finner ikke noe som sier det i klartekst. Bare generelle anbefalninger osv.. Typisk nok så har endel vennepar fått barn litt opp i tredveårene. Så derfor er han overbevist om at det ikke er noe problem, og henviser bare til dem. Hans mor fikk 3 barn etter fylte 30, og det nevnes jo også ofte..Frustrerende! Ts Anonym poster: d578d779469d9cfd1884aae7d75b3ddc
Isrose Skrevet 26. september 2012 #6 Skrevet 26. september 2012 Hva med denne? http://www.overgang.no/tema/173/article/item/null/barn-i-siste-liten
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #7 Skrevet 26. september 2012 Takk for svar! Har prøvd å vise han litt artikler og slikt, men finner ikke noe som sier det i klartekst. Bare generelle anbefalninger osv.. Anonym poster: d578d779469d9cfd1884aae7d75b3ddc Hva med denne? Første setningen i artikkelen lyder slik: Fruktbarheten nedsettes allerede fra 27 års alder. Det må da være klartekst nok for ham. Men jeg skjønner hva du mener, det er alltid noen som kommer med den klassiske "Nei, statistikken stemmer ikke, det vet jeg, for jeg kjenner noen som blablabla" Anonym poster: 2b629c83dfd43174e76573e64dd10908
Silfen Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Du kan alltids ta en test for å sjekke amh og fmh, er det ikke hva eggreserver og sånt heter?
Athene Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Du kan alltids ta en test for å sjekke amh og fmh, er det ikke hva eggreserver og sånt heter? FSH eller AMH. Ja, det kan gi en indikasjon. Men det er likevel veldig upålitelig. Folk med lave tall kan lett bli gravide, og folk med normale tall kan ha problemer med eggkvalitet og andre aldersrelaterte ting som ikke slår ut på en test som måler eggreserver. Man vet heller ikke hvor raskt tallene går nedover, så målingen gir i det hele tatt lite. Utover at man kan si til enkelte at de sannsynligvis vil ha store problemer med å bli gravide i og med at eggreservene er lave.
Silfen Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 Ja, ok. Ser bare folk bruker dette mye.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2012 #11 Skrevet 28. september 2012 Ja, jeg ventet for lenge.. Var 28 når vi begynnte å prøve. Gjennom utredning fikk jeg konstantert POF- prematur ovarian failure. Har eggstokkene til en 50 åring omtrent. Det var på bakgrunn av AMH og FSH resultat. Hos en privat klinikk har vi fått lov til å prøve IVF, men har fått under 5% sjanse for å lykkes. Nå er dette veldig uvanlig, og jeg vil ikke advare noen mot å vente pga dette. For de fleste går det jo greit å bli gravid i 30 årene. Det er også vanskelig å si hvor lenge jeg har hatt dette, men muligheten ville nok mest sannsynlig vært mye bedre om vi begynnte å prøve som 20 åring. Når vi snakket om å få barn visste deg seg at mannen min ikke hadde fått med seg at det kan ta tid å bli gravid, og deretter går det jo ni måneder. Så det er jo ikke sånn at man sitter med en baby i morgen akkuratt! Derfor fann vi ut at vi liksågodt kunne begynne-selv om vi begge kunne tenke oss å vente noen år. Anonym poster: 2ed34aa9403585009a566b02835f1bf0
Violen Skrevet 28. september 2012 #12 Skrevet 28. september 2012 Vet ikke om dette er seriøs nok kilde, men kom på denne artikkelen da jeg leste denne tråden. Her står det litt om hvordan fare for spontanabort og kromosomfeil øker med alderen og litt om andre komplikasjoner som også øker med alderen. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/bligravid/article529556.ece
Gjest Cupcakegirl Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 Det går fint! Jeg ble gravid lett for 5 mnd siden og er 30. 4 mnd prøving, var ikke spesielt aktiv prøver en gang. Mora mi fikk meg da ho var 27 og strevde LEEEEENGE. Kjenner flere som får barn i 30-årene uten problemer! En må bare sette i gang og prøve:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå