Gå til innhold

Umyndiggjøre psykisk utviklingshemmet bror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som har to yngre søsken, en bror (heretter kalt U) i starten av 20-årene som er psykisk utviklingshemmet og en søster som er 19 år. Foreldrene våre er nylig separert etter å ha levd i et horribelt ekteskap så lenge jeg kan huske. Faren min er en tyrann, selv om han aldri har mishandlet oss fysisk så har han klart å ødelegge familien sin så godt han kan. Han er notorisk utro, paranoid, selvforherligende, splittende, økonomisk utviklingshemmet, utspekulert, stormannsgal, løgner og manipulerende, og har sannsynligvis en psykisk diagnose, men nekter for at han er syk og nekter dermed å la seg undersøke. Og nå skal altså foreldrene mine endelig flytte fra hverandre. Jeg tror min søte, snille mor ønsket å vente til søstra mi flyttet hjemmefra, men egentlig burde hun nok ha gått fra ham tidligere...

Det var litt av bakgrunnen. Problemet angår U. Han er nå den eneste av oss tre som bor hjemme, og det ble søkt om bolig til ham for noen år siden, siden han nå er voksen og bør forsøke å bo litt for seg selv (selvsagt i en tilrettelaget bolig). Dette har nå min far lagt ned veto på, og han har manipulert U (som dessverre er veldig lett å manipulere) til at han nå sier at han vil bo hos vår far. Så nå har kommunen fjernet U fra ventelista, som han har stått på i et par år...

Greia er at faren vår har bevist flere ganger at han ikke kan ta vare på U. Han passer ikke på at han spiser, vasker seg eller ikke skader seg. U var med faren vår på hytta en uke, og da han kom hjem gikk U i de samme klærne (inkludert underbukse og sokker) som han hadde på seg da han dro, alle andre klær lå rene og brettet sammen i bagen som de gjorde da mamma la de ned før de dro. Han var skitten og luktet vondt, var helt utsultet og så uttørket ut. I tillegg hadde han blåmerker i panna og manglet en del hår på siden av hodet (han dunker hodet i veggen og drar seg i håret når han blir stressa). Han kan altså ikke bo alene sammen med faren vår!

Jeg skulle så ønske at broren min fortsatt var under 18 år, slik at vi kunne koblet inn barnevernet. Men nå har vi egentlig ingenting vi skulle sagt, så lenge U selv sier at han vil bo hos vår far.

Er det noen som vet om man kan umyndiggjøre kun for en periode? Vi vil jo ikke at U skal miste all selvbestemmelsesrett over livet sitt, men vi vet ikke hva vi skal gjøre nå. Ser på umyndiggjøring som eneste utvei for å redde ham... :(

Anonym poster: c5d35c1a38f92630a089eccd41e43b39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare si at det med hytteturen ikke var den eneste gangen han har bevist at han ikke kan ta seg av sønnen sin, det har skjedd flere ganger. Men tok det bare med som et eksempel.

TS

Anonym poster: c5d35c1a38f92630a089eccd41e43b39

Skrevet

Ta konakt med fastlegen og få en vurdering av din bror samtykkekompetanse i forhold til selv å avgjøre hvor han skal bo.

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som vet om man kan umyndiggjøre kun for en periode? Vi vil jo ikke at U skal miste all selvbestemmelsesrett over livet sitt, men vi vet ikke hva vi skal gjøre nå. Ser på umyndiggjøring som eneste utvei for å redde ham... :(

Man har i praksis erstattet umyndiggjøring med oppnevning av hjelpeverge, som er en mindre inngripende løsning enn umyndiggjøring. Den som får oppnevnt en hjelpeverge er fortsatt myndig, men ellers ligner det mye på en umyndiggjøring.

Her er en link til et søknadsskjema, som sendes til overformynderiet i den kommunen der broren din bor. Lege må skrive under på at broren din trenger hjelpeverge og at han ikke kan gi samtykke til å få oppnevnt hjelpeverge. Du eller moren din kan stå som søkere, og du eller moren din kan oppnevnes som hjelpeverge for ham.

http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=482

Hjelpevergeoppnevningen kan begrenses både når det gjelder omfang og i tid, men diagnosen til broren din er vel permanent, så han trenger nok hjelpeverge livet ut.

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Din bror er myndig og han trenger slik du forteller det hjelpeverge.

Du sier ikke noe om at han har det.

Siden han er myndig er det ingen som formelt sett har tilgang til det som regnes som privat.

Har han ikke hjelpeverge kan du hjelpe han og f.eks. foreslå hjelpeverge.

Linken over kan hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...