Gå til innhold

Formelen på en bra hjemmeoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del nærmer det seg med en hjemme-eksamen på syv dager. Sist gang jeg hadde eksamen av denne form, kunne jeg pensum - men oppgaven min fikk en dårlig karakter.

Så, er det noen som vil være snille og dele noen gode tips med en litt stresset psykologistudent? Hva skal til for at en oppgave blir bra??

:kari:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les oppgaven nøye og sørg for at du forstår det som står der. Svar på det som oppgaven spør om, ikke dra inn andre ting fra pensum(som ikke har noe med oppgaven å gjøre), for å "vise hva du kan" av pensum. Ikke skriv rene definisjoner på fremmedord, men bruk fremmedordene sammen med dine egne ord på en slik måte at betydningen av fremmed ordet og din forståelse av dette kommer frem. Skriv oppgaven(tekst og referanser) i den stilen skolen sier at du skal gjøre(APA kanskje? eller andre)

Skrevet

kort forklart: Si hva du skal si, si det, og si hva du har sagt.

husk referanser underveis

• Liker 1
Skrevet

Begynn med innledning. Her sier du hva problemstillingen er og hvordan du har tenkt til å svare på den. F.eks. hvis det er ett eller annet om Piaget, så skriver du problemstillingen og sier at du skal svare ved å vise til hans teori om barnas utvikling og hvordan blablabla. Så kommer hoveddelen. Der skriver du det du allerede har sagt at du skal skrive, bare mye mer utfyllende. Redegjør for teorier og drøft rundt dem. Til slutt kommer avslutningen. Her sier du kort hva du har skrevet om og hva du har kommet frem til.

Du kan gjerne også ta med en avgrensning i innledningen. Altså, hvis det er noe du velger å ikke ta med, så skriv det, og skriv hvorfor du velger å utelate det fra oppgaven (NB: "det er ikke plass" er ikkeen grunn til å utelate noe).

Anonym poster: aa4f5348481faf26245c88b41830cab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...