AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Hei er en kassemann i en butikk som nektet meg å selge alkohol til meg! Han mener at jeg har falsk ID, og han truet også med å ringe politi og hele pakka. Bare sånn det er sagt så er jeg 18 år, har ikke falsk ID og -jeg vet ikke om det er positivt- men har hørt at jeg ser eldre ut enn jeg er, klarte også å kjøpe det uten å vise leg da jeg var 16år. Har han noen rett til å gjøre det? Jeg er 18 år og det er en ekte legimitasjon. Hvordan kan jeg gå frem når han hele tia nekter meg å kjøpe det? Anonym poster: d71b726c8a20ba99afd17b3e3dc03695
saltvann Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Ta med et førerkort/pass som ekstra "bevis". Hvis ikke det hjelper så må han da bare få lov til å ringe politet, så kan de bekrefte at du er gammel nok.. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Hadde nesten vært fristet til å la ham ringe politiet, og dermed sett ham drite seg ut. Eller rett og slett sluttet å handle i den butikken. Anonym poster: 8cc8732ecacbb040e38482780fb5c8d6 9
karkl Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Be om å få snakke med daglig leder og forklar problemet. Slik oppførsel mot en kunde er ikke akseptabel, og jeg tipper sjefen ikke vet om at han har ansatt en reservepolitimann.. 6
Vulpes Skrevet 26. september 2012 #5 Skrevet 26. september 2012 Ta med ekstra leg ja, og be om en beklagelse.
TheHairyToothfairy Skrevet 26. september 2012 #6 Skrevet 26. september 2012 krev at han gjør alvor av det. hvis det virkelig er slik at du har falsk id, og han avslører det - så skal han jo anmelde deg. politiet vil enkelt motbevise ham, og du kan handle øl. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #7 Skrevet 26. september 2012 Haha, hvor er dette? Det var en slik fyr på nærbutikken min når jeg bodde i trondheim. Til tross for at jeg er 25(!!), har et helt normalt bankkort med et helt nytt bilde hvor man tydelig kan se at det er meg, så nektet han plent å selge øl og snus til meg og truet med å ringe politiet. Han ringte selvfølgelig aldri politiet. Jeg begynte å gå på andre butikker som var lenger unna når jeg skulle ha snus. Når samboeren var med så sendte jeg han inn for å kjøpe for meg Følte meg som en fjortis igjen. Anonym poster: 706116c02ede9d74d8e29f1c0fde3839
Noir Skrevet 26. september 2012 #9 Skrevet 26. september 2012 Jeg ville gått i banken og bedt om å få et nytt bilde, evt. tatt med et annet legitimasjonsbevis neste gang. Mange har så gamle og bortrispa bilder at det kan være vanskelig å se. Og ja, de som sitter i kassen skal alltid nekte deg dersom det er tvil om det er deg på legitimasjonen, sånn er det bare. Han har gjort det han skal etter de reglene butikkene har, jeg hadde hvertfall følt meg dum om jeg gikk tilbake og krevde en unnskyldning for det. 3
Strixvaria Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Bedre at de nekter litt for mange enn at de lar litt for mange kjøpe, synes jeg. I nærområdet mitt (Oslo) er det en del vgs-ungdommer som bestandig prøver å lure betjeningen i dagligvareforretningene med falsk ID (eller "åå, jeg har ikke med meg ID da!" - sæææærlig, og det bankkortet du står med i hånda, som du hadde tenkt å betale snusen med da, hmm?) for å få kjøpt snus og røyk, så her er de stort sett veldig nøye. Det er nok ikke noe å kreve unnskyldning for, vil heller si at det er på tide med et nytt bilde + at du jo kan ta det som et kompliment. Jeg blir alltid glad når jeg blir spurt om leg jeg, for da tenker jeg at "yes, jeg ser hvertfall ikke gammel ut!" Undertegnede ser for øvrig ut som et narkovrak på sitt bankkortbilde, og benytter derfor førerkortet som legitimasjon inntil videre.. :gjeiper: 1
Glynis Skrevet 26. september 2012 #11 Skrevet 26. september 2012 Hva slags legitimasjon bruker du, da? Et gammelt bankkort? Hvis han faktisk truet med å ringe politiet hadde jeg bare latt ham ringe, det hadde jo ordnet den saken, i tillegg til at de hadde fått ham til å føle seg flau ved å bry dem med noe så dumt. Hvis jeg faktisk trengte alkohol hadde jeg tatt med passet mitt.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. september 2012 #12 Skrevet 26. september 2012 (endret) Du tar med passet til butikken, ber om å snakke med sjefen og forteller oppførselen til den i kassa. Om det skjer igjen etter det, så sier du at du krever at politiet kommer, akkurat som de andre her sier. Endret 26. september 2012 av Evilposelos
Noir Skrevet 26. september 2012 #13 Skrevet 26. september 2012 Du tar med passet til butikken, ber om å snakke med sjefen og forteller oppførselen til den i kassa. Om det skjer igjen etter det, så sier du at du krever at politiet kommer, akkurat som de andre her sier. Og sjefen kommer til å rose sin ansatte for å holde rutinene. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #14 Skrevet 26. september 2012 Jeg vet ikke om jeg synes det er så positivt at barn på 18 år kjøper alkohol jeg da. Barn ja, de fleste er barn i dag frem til i hvert fall midten av 20-årene. Anonym poster: 7c1684297be71542a9d3e15d2872ce45
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. september 2012 #15 Skrevet 26. september 2012 Og sjefen kommer til å rose sin ansatte for å holde rutinene. Nei, ikke om det man hadde var gyldig legitimasjon. Den kan ts ta med også. Det er ikke rutine på å bevise at noen har falskt legitimasjon i butikken. Det vet jeg, for har jobbet i butikk selv. 2
Gjest Fairydust Skrevet 26. september 2012 #16 Skrevet 26. september 2012 Jeg vet ikke om jeg synes det er så positivt at barn på 18 år kjøper alkohol jeg da. Barn ja, de fleste er barn i dag frem til i hvert fall midten av 20-årene. Anonym poster: 7c1684297be71542a9d3e15d2872ce45 Pisspreik.... som noen sier. 4
Noir Skrevet 26. september 2012 #17 Skrevet 26. september 2012 Nei, ikke om det man hadde var gyldig legitimasjon. Den kan ts ta med også. Det er ikke rutine på å bevise at noen har falskt legitimasjon i butikken. Det vet jeg, for har jobbet i butikk selv. Jeg har også jobbet i butikk, og rutinene var at om bildet var utydelig, ba man om å få se annen legitimasjon. Da er det kundens ansvar å fremskaffe det. Ellers får man ikke kjøpe.
Gjest Skrevet 26. september 2012 #18 Skrevet 26. september 2012 Den ansatte har ikke gjort noe galt i denne situasjonen, er man i tvil så skal man heller ikke selge alkohol/tobakk til kunden. Om det var bankkort du hadde så kunne du jo sagt du skulle betale med kortet. Sjelden at de som har fake leg faktisk bruker kortet. Om dette ikke var godt nok for kassereren ville jeg ha bedt ham om å ringe politiet. Bare det at du står der og sier at det ikke gjør deg noen ting kan være nok til at du blir "trodd på". Jeg ville ha vurdert å få et nytt bilde da.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Og sjefen kommer til å rose sin ansatte for å holde rutinene. Men er det ikke en ganske alvorlig beskylding å påstå at noen har falsk legitimasjon? Anonym poster: 8cc8732ecacbb040e38482780fb5c8d6 2
Miah Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 Vi i kassen har faktisk et ansvar for at vi ikke selger til mindreårige. Juvente er av og til innom for å teste oss, og ved eventuelle feil fra vår side kan det få store konsekvenser for oss. Om jeg ikke er 100% sikker at personen jeg har forann meg er samme som er avbildet på førerkortet/bankkortet, så spør jeg om vedkommende har enda et bevis. De aller fleste over 18 har mer enn en ting, om det så bare er et skolebevis (som egentlig ikke er gyldig), så kan jeg i det minste dobbeltsjekke. Når vi tar folk med falsk ID, så får de ikke kortet tilbake. Glem det. Det leveres til politiet. Men vi anklager ikke folk lett for noe slikt, det er jo utrolig flaut å bli anklaget når man er over 18. Mitt tips til TS: Ta med deg ekstra leg! Om du VET at det kan være vanskelig å se at det er deg, så tar du med deg noe annet. Pass, bankkort, førerkort. Vi har lov å ringe politiet om noen har falsk ID, men vi pleier som regel kun å levere det til politistasjonen. Politiet har ikke tid til å ta hånd om 16-åringer som vil ha alkohol eller snus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå