Gjest agnesb Skrevet 26. september 2012 #1 Del Skrevet 26. september 2012 Hei! Var på kontroll idag, jeg er 36 uker idag og det er akkurat 1 mnd til termin. Legen mente at hodet lå ned, og neste kontroll er hos jordmor om 2 uker så blir spennende og se hva hun sier, jeg har enda ikke vært hos jordmor, bare legen min! BT var greit, 104/73 og for 2 mnd siden var det 121/83 om jeg leser riktig her. De fant litt proteiner i urinen men legen mente det ikke var noe farlig. Men hva vil egentlig "litt proteiner" si.. hvordan måles det, og når kan man bli bekymret??? Jeg er i ellers tipp topp form så jeg har vel ingen grunn il og bli bekymret, det er bare det at jeg har hatt ett helt problemfritt svangerskap til nå og da lir jeg så redd når det er noe "galt", selvom hun sa det ikke var farlig. wææææ noen trøstende ord til bekymret førstegangs gravid som mest sannsynlig overreagerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 26. september 2012 #2 Del Skrevet 26. september 2012 wææææ noen trøstende ord til bekymret førstegangs gravid som mest sannsynlig overreagerer? Hmm, hva med å sitere jordmor? hun sa det ikke var farlig. At legen/jordmor finner "litt" i urinen, kan være så mye- for eksempel et ikke gullende rent glass. Tro meg, JM reagerer hvis det er noe å reagere på! Relax Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 26. september 2012 #3 Del Skrevet 26. september 2012 Proteiner i urinen er helt normalt, og kan komme av alt fra utflod til rester etter sex. Med litt proteiner ville jeg kanskje sagt 1+? 3+ er det høyeste om jeg ikke tar helt feil. Jeg har alltid proteiner i urinen, hadde det forrige gang også. Da jeg var 12 uker på vei hadde jeg 2+ og prøven ble sendt videre for analyse. Men så lenge blodtrykket ditt holder seg fint er det ingen grunn til å bekymre seg. Det skader ikke å være obs på de typiske symptomene som hodepine, flimring foran øynene, vondt i magen og plutselig mye vann i kroppen, men proteiner er altså like normalt som det er ''unormalt''. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnesb Skrevet 26. september 2012 #4 Del Skrevet 26. september 2012 Proteiner i urinen er helt normalt, og kan komme av alt fra utflod til rester etter sex. Med litt proteiner ville jeg kanskje sagt 1+? 3+ er det høyeste om jeg ikke tar helt feil. Jeg har alltid proteiner i urinen, hadde det forrige gang også. Da jeg var 12 uker på vei hadde jeg 2+ og prøven ble sendt videre for analyse. Men så lenge blodtrykket ditt holder seg fint er det ingen grunn til å bekymre seg. Det skader ikke å være obs på de typiske symptomene som hodepine, flimring foran øynene, vondt i magen og plutselig mye vann i kroppen, men proteiner er altså like normalt som det er ''unormalt''. hehe okei, takk for svar! Har bare alltid hørt at protein i urin er fyfy og siden jeg aldri har hatt det så visste jeg ikke hva som er farlig. Men jeg har helt klart ingen grunn til bekymring! Nå er det jo kontroll om 2 uker igjen så da følger de jo med! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. september 2012 #5 Del Skrevet 26. september 2012 Tisser du en skvett FØR du tisser i glasset? Det kan hjelpe for å få en "renere" prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agnesb Skrevet 26. september 2012 #6 Del Skrevet 26. september 2012 Tisser du en skvett FØR du tisser i glasset? Det kan hjelpe for å få en "renere" prøve. Nei jeg gjorde ikke det idag! Hadde tenkt men glemte av det. Skal huske på det på neste!:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. september 2012 #7 Del Skrevet 26. september 2012 Nei jeg gjorde ikke det idag! Hadde tenkt men glemte av det. Skal huske på det på neste!:-) Da er det kansje derfor du fikk det resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisalisa86 Skrevet 11. oktober 2012 #8 Del Skrevet 11. oktober 2012 bare for å nevne ett par ting. 1) protein i urin kan forekomme etter fysisk aktivitet, feber, infeksjon, graviditet, ol. men skal da forsvinne etter hvert. når legen finner protein i urin kan det være belegg for å ta en ny prøve for å se om det er vedvarende protein i urin, for det skal det ikke være. vedvarende protein i urin kan være et tegn på nyresykdom/skade. protein i urin under graviditet kan være ufarlig, men kan også kreve behandling. 2) sier legen din at dette er ufarlig er det nok det. legen har sikkert vurdert helhetsbildet ditt ift blodprøver og symptomer, og målt gfr og andre nyreparameter for å kunne si at det ikke er farlig. Men ikke undervurder protein i urin som helt normalt og ufarlig som en person skriver lenger opp i tråden. Protein i urin er kanskje normalt som hun/han skriver, men det er også ca 10% av befolkningen som har nyresykdom, med dermed protein i urinen. så det er IKKE nødvendigvis "ufarlig så lenge blodtrykket er bra". dette er direkte feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnesangen Skrevet 12. oktober 2012 #9 Del Skrevet 12. oktober 2012 HEi. Jeg er 36+2 uker idag. hr hatt uslag på proteiner i urin engan hos fastlegen, 3 dager etterpå var det borte. var innlagt 2 døgn på sykehuset denne uka for obs grunnet høyt bldotrykk. (på det høyeste var det 145/110). De tok blodprøver og urinprøver hver dag og sjekket trykket. Urinen hadde spoar av protein, men de var ikke bekymret, så da roet jeg meg også. Fikk tips om å vaske meg godt nedentil før jeg tisset på glasset. Var også lurt å tømme blæra ca halvt før jeg tok prøva, da den urinen som er lenger inn kanskje er renere. Jeg ble utskrevet med trykk på 132/95, men blir fulgt tett opp fordi jeg har hatt et grensetrykk siden uke 30.....jeg var bekymret i begynnelsen, men har nå erfart at så lenge urinene ikke har stort utslag, og jeg ikke har hodepine, flimring foran øynene, blir akutt kvalm eller får vondt under ribbeina, er det greit. Høyt blodtrykk er ikke uvanlig for mange gravide. Skulle du likevel føle deg usikker eller engstelig før neste kontroll, ring til føden eller jordmor og spør dem. De er der for å bistå oss usiker 1.gangsgravide(og andre usikre gravide). Lykke til med innspurten.Vi ligger ganskel likt i løype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Del Skrevet 12. oktober 2012 Blir urinen litt grumsete og "melkefarget" om det er protein i den? Anonym poster: 4e6359ddfb9dbb1b37fcc21237a3bb4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #11 Del Skrevet 12. oktober 2012 Hei! Var på kontroll idag, jeg er 36 uker idag og det er akkurat 1 mnd til termin. Legen mente at hodet lå ned, og neste kontroll er hos jordmor om 2 uker så blir spennende og se hva hun sier, jeg har enda ikke vært hos jordmor, bare legen min! BT var greit, 104/73 og for 2 mnd siden var det 121/83 om jeg leser riktig her. De fant litt proteiner i urinen men legen mente det ikke var noe farlig. Men hva vil egentlig "litt proteiner" si.. hvordan måles det, og når kan man bli bekymret??? Jeg er i ellers tipp topp form så jeg har vel ingen grunn il og bli bekymret, det er bare det at jeg har hatt ett helt problemfritt svangerskap til nå og da lir jeg så redd når det er noe "galt", selvom hun sa det ikke var farlig. wææææ noen trøstende ord til bekymret førstegangs gravid som mest sannsynlig overreagerer? Ta det med ro! Selv hadde jeg dette påvist to ganger, men så gikk det over. Legen ba meg ikke tenke på det. Lykke til med resten av svangerskapet Anonym poster: 41f74de169cc059496340a03df12a8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå