Gå til innhold

Angående fotograf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å også kunne få RAW format av bildene som blir tatt av bryllupsfotografen? Og er 300 dpi vanlig oppløsning å få eller høyere?

Anonym poster: d5b7d29d226b576cbf31728128d27b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer nok veldig fra fotograf til fotograf. vi har sett på endel frilansfotografer, og der er det vanlig å få høyoppløselige jpg, har jeg inntrykk av. Uten at jeg er sikker på hvor høy oppløsning det er. Mange av frilanserne er veldig fleksible og serviceinnstilte, så jeg kan godt tenke meg at noen er villig til å gi dere RAW-filene også, mot et tillegg i prisen. Samtidig ser jeg for meg at noen vil være mer restriktive med dette siden det nettopp er en RAW-fil som jo kan endres noe lettere. Da har de mindre kontroll med hvordan bildene ser ut når de ev videreformidles (takkekort, fb og slikt). Og det kan slå tilbake på dem selv.

• Liker 1
Skrevet

Noen gjør det, mot et tillegg i prisen. Veldig mange gjør det ikke, nettopp pga det Pingting sier, ingen kontroll med resultatet. De fleste som livnærer seg som fotografer er avhengige av godt navn og rykte, og i det ligger det blant annet at man leverer et ferdig produkt man kan stå inne for. En amatør med gratisprogramvare (eller enda verre, piratkopiert photoshop) vet ofte ikke hva han driver på med. I disse instagram-tider kan det være karrieremessig selvmord å gi ut uredigerte råfiler. ;)

• Liker 1
Skrevet

Ok. Vi gifter oss i Norge men bor i utlandet og vil gjerne ta med oss RAW formatet så vi kan utarbeide bildene når vi kommer hjem hos en fotograf der vi bor. Derfor jeg spør :-)

TS

Skrevet

Du må nok bare høre med den enkelte fotograf. :)

Skrevet

Jeg ville aldri i verden gitt fra meg raw-filene og latt en annen fotograf redigere mitt arbeid. Jeg vet jeg ikke er alene om det, så da tror jeg at du må spørre med den enkelte fotograf.

Hvorfor vil dere ha en annen til å redigere bildene enn den som har tatt de? Nysgjerrig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde heller aldri gitt fra meg "uferdige" filer så en fotograf jeg ikke vet hvem er kan redigere de.

Jeg står ikke inne for andre fotografers håndverk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri i verden gitt fra meg raw-filene og latt en annen fotograf redigere mitt arbeid. Jeg vet jeg ikke er alene om det, så da tror jeg at du må spørre med den enkelte fotograf.

Hvorfor vil dere ha en annen til å redigere bildene enn den som har tatt de? Nysgjerrig.

Fordi vi reiser hjem to dager etter bryllupet - og det er enklere å få ordent alt når vi kommer hjem til Australia.

Skrevet

Hva med oppløsingen (eller hva det er hehe) på 300 dpi? Min tilkommende mener at dette er veldig lite hvis man skal forstørre bildene senere og en av fotografene (som vi liker bildene til veldig godt), vil hverken gi fra seg RAW eller gi oss en dvd med mer enn 300 dpi.

Jeg spør, for jeg har ikke peiling på dette.

TS

Skrevet

300dpi er en helt brukbar størrelse så lenge du ikke skal forstørre bildene opp til en meter eller to.

Hvor store bilder (i cm) vil du ha?

Skrevet

300dpi er en helt brukbar størrelse så lenge du ikke skal forstørre bildene opp til en meter eller to.

Hvor store bilder (i cm) vil du ha?

Nei det vet jeg ikke egentlig. Ikke sikkert vi skal ha så veldig store, men i følge min tilkommende så var 300 veldig lite i tilfelle man fant et bilde man ønsker å forstørre litt ordentlig. Ikke i metervis da hehehe

Skrevet

300 dpi er godt nok i massevis. Jeg hadde ikke levert fra meg RAW filene, både fordi det hadde blitt uendelig mange DVDer, og fordi produktet jeg leverer er de ferdige bildene. Hvis brudeparet ikke liker det jeg leverer bør de booke en annen fotograf til å begynne med.

Anonym poster: cf2e0f600edca8fb562cc77bd47fedd9

• Liker 2
Skrevet

Tro meg, 300dpi holder i massevis. Hadde dere skullet lage tapet av bildene måtte dere nok hatt litt større :P

Kan jeg spørre om mannen din jobber med dette eller har det som hobby?

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, 300dpi holder i massevis. Hadde dere skullet lage tapet av bildene måtte dere nok hatt litt større :P

Kan jeg spørre om mannen din jobber med dette eller har det som hobby?

Neida - han er bare en smule "besserwisser" noen ganger ;-), og det er nettopp derfor jeg vil dobbeltsjekke litt mer for jeg har full forståelse for at fotografene ikke ønsker å gi fra seg RAW materialet osv. Men tenkte også at det kunne vært greit å kunne gå personlig med disse til vår lokale fotografbutikk der vi bor og sammen se over og finne ut hva vi ønsker. Nett og mail er bra, men noen ganger er det bedre IRL også synes nå jeg.

Skrevet (endret)

Aha ;) Vel, ta det fra en med praktisk erfaring, 300dpi holder.

Hva er det du ønsker å gå over IRL? Er det størrelser eller redigering?

Edit: Er ikke meningen å gjenta meg selv så himla mye :fnise:

Endret av Cho Kon It
  • Liker 1
Skrevet

Aha ;) Vel, ta det fra en med praktisk erfaring, 300dpi holder.

Hva er det du ønsker å gå over IRL? Er det størrelser eller redigering?

Edit: Er ikke meningen å gjenta meg selv så himla mye :fnise:

Jeg personlig liker best å kunne snakke med folk sånn face to face når jeg gjør noe litt viktig som jeg mener dette er. Kan gjerne maile frem og tilbake og sende div per post i ettertid. Men som sagt så bor vi i Australia så telefoner frem og tilbake er heller ikke så praktisk. Derfor ser jeg for meg at det er enklere og bedre for oss å ta med dvd'n hjem og ordne alt i ro og mak der i ettertid.

Skrevet

Det forstod jeg, tenkte mer spesifikt hvilke detaljer det er du vil gå over. Med tanke på redigering så er det lurt å avklare med fotografen på forhånd hvor mye innflytelse på redigeringsprosessen du har.

Skrevet

Du kan fint printe bilder i Australia og snakke med fotobutikk/trykker face to face selv om bildene er ferdigredigerte fra Norge. 300 dpi er helt standard for print i den skala dere trenger. Det må da være mer styr å få en annen til å redigere en annens fotografs bilder vil jeg tro.

Skrevet

Jeg personlig liker best å kunne snakke med folk sånn face to face når jeg gjør noe litt viktig som jeg mener dette er. Kan gjerne maile frem og tilbake og sende div per post i ettertid. Men som sagt så bor vi i Australia så telefoner frem og tilbake er heller ikke så praktisk. Derfor ser jeg for meg at det er enklere og bedre for oss å ta med dvd'n hjem og ordne alt i ro og mak der i ettertid.

Er forresten blitt vanlig å få DVD med redigerte, høyoppløselige filer for å gjøre nettopp det, men med raw blir det verre tror jeg-altså at noen vil gi det fra seg.

• Liker 1
Skrevet

Men altså... jeg ser argumentasjonen og alt det der, men en såpass stor investering som en fotograf hadde jeg ikke ville gamblet med på den måten. For det første har fotografen vært der, så han/hun vil lettere kunne gjenskape stemningen og fremheve det sentrale i bildene. Og for det andre så er det et håndverk dette - knipsing og redigering går hånd i hånd. Klart man kan få helt fine bilder på den måten du skisserer, men jeg tror nok "det lille ekstra" kan være utenfor rekkevidde da. Alt det kommer jo selvfølgelig an på hva slags bilder dere tar og. De vanlige, "oppstilte" bryllupsbildene er nok enklere å gi bort til en annen fotograf enn bilder som er tatt under vielsen, på festen etc.

Uansett: det mest fornuftige dere kan gjøre er vel å sende noen mailer til ulike fotografer og høre hva de synes.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...