Gjest Gjest Skrevet 26. september 2012 #1 Skrevet 26. september 2012 Jeg lurer på hva dere andre foreldre som ikke har bil, gjør når barna skal være med på diverse fritidsaktiviteter? Vi bor sentralt , ikke langt fra en by. Så det er ikke så vanskelig å komme oss rundt med buss. Men jenten min skal kansje begynne på " søndagskole"(bare at den er på en ukedag istedetfor søndag) som , "Søndagsskolen" varer fra 17- 18.30 . Barnet mitt er snart 6 år. Jeg lurer på om det er uforsvarlig å reise med buss så sent som 18.30-19.00 når søndagskolen er ferdig? Virker som nesten alle fristidsaktiviteter er lagt opp for folk med bil. Vil gjerne høre hva andre uten bil gjør? Hvor sent det er forsvarlig å ta buss med barn i 5-7 års alderen?
Gjest Modig mor Skrevet 26. september 2012 #2 Skrevet 26. september 2012 Jeg ville ikke sendt henne med bussen alene, men hvis du følger henne, er det da null problem å ta buss klokka sju om kvelden?
Gjest Violetta Skrevet 26. september 2012 #3 Skrevet 26. september 2012 Min datter lærte tidlig å ta seg frem med offentlig transport. Tror ikke hun var så mye eldre, men det kommer jo veldig an på hvor man bor. 1
gompen Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Vi spør andre foreldre i området, som har barn på samme fritidsaktivitet om vårt barn kan sitte på. Som oftest går det fint, stort sett alltid noen som har en ekstra plass i bilen. Kommer vel an på modenheten til barnet, og at det er vant med buss, om det kan ta buss alene. Kl 19 på en hverdag burde gå greit, du kan jo følge til/ fra bussholdeplassen, og høre om noen ansatte på søndagsskolen kan følge barnet til bussen etter aktiviteten. Om ikke det går, ta bussen sammen med barnet, så kan du ta deg en kaffe imens du venter...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 TS her: jeg mente selvfølgelig at jeg hadde tenkt å være med barnet på bussen, hadde aldri turt å la barnet få reise alene. Men lurte bare om det var veldig unormalt dersom meg og barnet tar bussen i 18.30-19.00 tiden, ser jo vanligvis ikke barn i den alderen på bussen på kveldstid og lurer på hva dere andre gjør? Ser ut til at de aller fleste barnefamilier har bil?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Vi har et barn, men har ikke bil. Dog mener vi at vårt barn bruker energien sin nok i barnehagen, slik at det ikke behøver aktiviteter på kveldstid enda.. Anonym poster: 1d088b0549c3bbefee7eb8cef6fba194
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 Det er da vel ikke unormalt eller oppsiktsvekkende på noen måte å se barn (med foreldre) på bussen i seks-sju-tida. Jeg skjønner ikke helt problemet her... Jeg kjører heller ikke bil, og tar buss med jenta når hun skal på aktiviteten sin. Hun er bare tre år, da. Med tanke på legging er det ikke optimalt å være på farten når klokka nærmer seg sju, men det er jo likedan for dem som kjører bil. Ville ikke tenkt mer på dette om jeg var deg Anonym poster: 184911e4f0e2091a4ac0265ea177b594 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #8 Skrevet 27. september 2012 Hvis det er eget valg å ikke ha bil (altså at det ikke er fordi man ikke har råd) så synes jeg ikke man skal snylte på andre som har bil med å kjøre/hente etc. Da er jo helt klart behovet der og de foreldrene bør ordne transport selv. Man kan ikke seile gjennom tilværelsen på andres bekostning. Anonym poster: b2bdf780af4f97c2eedd7cf20c6bdd98 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #9 Skrevet 27. september 2012 Hvis det er eget valg å ikke ha bil (altså at det ikke er fordi man ikke har råd) så synes jeg ikke man skal snylte på andre som har bil med å kjøre/hente etc. Da er jo helt klart behovet der og de foreldrene bør ordne transport selv. Man kan ikke seile gjennom tilværelsen på andres bekostning. Anonym poster: b2bdf780af4f97c2eedd7cf20c6bdd98 De aller, aller færreste om noen velger å ikke ha bil av andre grunner enn manglende økonomisk mulighet. Nei, jeg hadde ikke giddet å kjøre for å hente andres barn - men om naboungen slenger seg på i bilen så er det helt fint for meg. Det er jo synd om barnet ikke skal få delta i aktivitet av den grunn. Om dette skjer ofte tenker jeg foreldrene til barnet uten bil bør tilby andre tjenester i gjengjeld(klippe plen/hjelpe til med litt malingsjobb/bytte på å følge barn i buss/bil e.l) Når det er sagt ville jeg selv fulgt barnet til aktiviteten, eller valgt aktiviteter som ligger nærmere. Man kan jo også forhøre seg om det er flere foreldre som egentlig ønsker kollektiv transport for barna, er jo tryggere om de er flere som tar bussen(forutsatt at det er kort vei til og fra stopp, og ikke lang vei). Barnet kan jo ha mobiltelefon med seg, og ringe både på vei til bussstopp, sjekke at de er kommet seg på osv. Men det hadde forutsatt at det var veldig lite ventetid, at barnet var selvstendig nok og litt eldre enn eksemplene her. Anonym poster: 774c7d9fbd6653d7192e04048e5d5ebe
Harlekin Skrevet 27. september 2012 #10 Skrevet 27. september 2012 Hvis det er eget valg å ikke ha bil (altså at det ikke er fordi man ikke har råd) så synes jeg ikke man skal snylte på andre som har bil med å kjøre/hente etc. Da er jo helt klart behovet der og de foreldrene bør ordne transport selv. Man kan ikke seile gjennom tilværelsen på andres bekostning. Anonym poster: b2bdf780af4f97c2eedd7cf20c6bdd98 Er det å snylte på andre å ta bussen, altså? 2
Gjest Uanonymbruker Skrevet 27. september 2012 #11 Skrevet 27. september 2012 Ts ta buss med jenta di, det er virkelig ikke verdens undergang.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #12 Skrevet 27. september 2012 Er det å snylte på andre å ta bussen, altså? Hvordan i alle dager kan du trekke den konklusjon ut av dette? Har du røyka sokkene dine? Anonym poster: e248ee0ac076c2daac01aae12de4f41e
Harlekin Skrevet 27. september 2012 #13 Skrevet 27. september 2012 Hvordan i alle dager kan du trekke den konklusjon ut av dette? Har du røyka sokkene dine? Anonym poster: e248ee0ac076c2daac01aae12de4f41e Niks, røyker ikke Jeg siterte et innlegg som var skrevet i en tråd der TS lurer på om det er greit at barnet hennes reiser MED BUSS sent på kvelden.
gompen Skrevet 27. september 2012 #14 Skrevet 27. september 2012 Hvis det er eget valg å ikke ha bil (altså at det ikke er fordi man ikke har råd) så synes jeg ikke man skal snylte på andre som har bil med å kjøre/hente etc. Da er jo helt klart behovet der og de foreldrene bør ordne transport selv. Man kan ikke seile gjennom tilværelsen på andres bekostning. Anonym poster: b2bdf780af4f97c2eedd7cf20c6bdd98 Men hvordan er det snylting? Når de andre foreldrene uansett kjører sitt eget barn på aktiviteten, koster ikke mer i bensin å ha en ekstra passasjer i bilen? Jeg pleier selvsagt å sørge for at barnet møter opp hos de som skal kjøre, og går derfra og hjem etter endt aktivitet. Så det blir ikke noe ekstra kjøring sånn sett. Vi hjelper også såklart til med det vi kan bidra med. Om det er gåavstand til feks en bursdagsfeiring sørger vi for henting og levering av andres barn om vi uansett skal dit.
Orchideae Skrevet 27. september 2012 #15 Skrevet 27. september 2012 Men hvordan er det snylting? Når de andre foreldrene uansett kjører sitt eget barn på aktiviteten, koster ikke mer i bensin å ha en ekstra passasjer i bilen? Jeg pleier selvsagt å sørge for at barnet møter opp hos de som skal kjøre, og går derfra og hjem etter endt aktivitet. Så det blir ikke noe ekstra kjøring sånn sett. Vi hjelper også såklart til med det vi kan bidra med. Om det er gåavstand til feks en bursdagsfeiring sørger vi for henting og levering av andres barn om vi uansett skal dit. Jo man bruker mer bensin. Husker da vi var mindre. Det var alltid noen foreldre som sendte barna med andre, men aldri kjørte selv. Man ble til slutt tatt som en selvfølge. Dette ble samtaletema blandt de som alltid kjørte, og etterhvert "allierte" de seg slik at det ikke ble plass til de barna hvor foreldrene aldri kjørte. Etter å ga gjort det noen ganger ble det en annen tone, ja..
Gjest Uanonymbruker Skrevet 27. september 2012 #16 Skrevet 27. september 2012 Jo man bruker mer bensin. Husker da vi var mindre. Det var alltid noen foreldre som sendte barna med andre, men aldri kjørte selv. Man ble til slutt tatt som en selvfølge. Dette ble samtaletema blandt de som alltid kjørte, og etterhvert "allierte" de seg slik at det ikke ble plass til de barna hvor foreldrene aldri kjørte. Etter å ga gjort det noen ganger ble det en annen tone, ja.. Ja det var en voksen måte å gjøre det på, frys ut barna til foreldrene tar hintet... 2
Mafalda Skrevet 27. september 2012 #17 Skrevet 27. september 2012 Det er da vel ikke unormalt eller oppsiktsvekkende på noen måte å se barn (med foreldre) på bussen i seks-sju-tida. Jeg skjønner ikke helt problemet her... Jeg kjører heller ikke bil, og tar buss med jenta når hun skal på aktiviteten sin. Hun er bare tre år, da. Jeg ser heller ikke noe som helst problem i å ta buss klokka sju med barn, skjønner ikke hva smo skulle være farlig med det? Da mine var sju-åtte år fartet de alene rundt med buss i Oslo (dog ikke etter mørkets frembrudd pga trafikk), jeg synes du gjør dette mye større enn det er. Ta bussen med god samvittighet, og så håper jeg hun koser seg på søndagsskole Og til "bil-avsporingen": Jeg kjører gjerne ungenes treningskompiser og skolekamerater, det gjør meg ingen verdens ting å bruke noen ekstra bensinkroner. Hvis jeg VISSTE at foreldre sendte ungene til meg av ren latskap, så hadde jeg nok irritert meg og kanskje tatt det opp, men hvis det er foreldre som ikke har råd, ikke evner å følge opp, lar ungen seile sin egen sjø- så desto viktigere at vi andre hjelper til. Det kan bety mer enn vi vet.
Orchideae Skrevet 27. september 2012 #18 Skrevet 27. september 2012 Ja det var en voksen måte å gjøre det på, frys ut barna til foreldrene tar hintet... For du tror at det ikke var blitt tatt opp at kjøring måtte deles på? Det kan nevnes at dette var de samme som aldri stilte til dugnad, møter og andre ting. Det var gjerne disse som omtrent heiv ungene ut av bilen på oppmøteplassen for å slippe å kjøre selv. 1
momo Skrevet 27. september 2012 #19 Skrevet 27. september 2012 Kjenner jeg nesten sitter og gråter her jeg leser tråden. At noen av dere kan være så smålige at dere straffer små barn for hva foreldrene gjør. Jeg er selv det barnet som hadde det helt jævlig hjemme, som aldri ble fulgt på en eneste aktivitet, aldri ble fulgt opp med noe. Og jeg husker svært godt de foreldrene som ikke brydde seg om det, men jeg fikk sitte på med de, de tok meg og en gang iblandt med på kino eller andre aktiviteter og spanderte. Selv om aldri mine foreldre bidro med noe. Og det var høydepunktet for meg. Og det var aldri noen som hadde mistanke om at jeg hadde det så grusomt hjemme. De trodde bare foreldrene mine var late og ville spare penger. Takk og pris var de fleste foreldre snille, og noen ekstra snille, og jeg er så taknemlig i dag for det de gjorde for meg. 5
gompen Skrevet 27. september 2012 #20 Skrevet 27. september 2012 Jo man bruker mer bensin. Husker da vi var mindre. Det var alltid noen foreldre som sendte barna med andre, men aldri kjørte selv. Man ble til slutt tatt som en selvfølge. Dette ble samtaletema blandt de som alltid kjørte, og etterhvert "allierte" de seg slik at det ikke ble plass til de barna hvor foreldrene aldri kjørte. Etter å ga gjort det noen ganger ble det en annen tone, ja.. Ja men herremin da, her er det snakk om de foreldre som IKKE HAR bil, de har ikke mulighet til å være med og dele kjøring! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå