Gå til innhold

likestilling øker skilsmisserisiko

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror de nordiske kvinners krav om å få hele æren for likestillingen og deres tendens til å svartmale mannen og frata ham hans del av æren for at de nordiske kvinner har kommet dit de er, nettopp bidrar til at en del unge menn opplever samfunnet som kvinnestyrt, likestillingen som et rent kvinnedominert prosjekt, og mannen som maktesløs og avmaskulinisert.

De som forsøker å fremstille det som at den nordiske mannen ikke har vært bedre enn menn i middelhavslandene eller i islamdominerte land og at det bare er de nordiske kvinnenes overlegne styrke sammenliknet med kvinner lenger sør kombinert med de nordiske menns tøffelegenskaper og svakhet som ligger bak likestillingen her i nord, bidrar selvsagt til et klima der de nordiske menn heller ikke finner noen stolthet i sin likestilte kultur, i den grad vi læres at dette bare skyldes de nordiske kvinnens eksepsjonelle styrke og de nordiske menns svakhet (sammenliknet med menn fra mindre likestilte kulturer) er det jo ikke så rart om enkelte nordiske menn etter hvert stiller seg lite entusiastiske til likestillingen.

Enten de unge mennene biter på denne bløffen og tror at likestillingen i nord ene og alene skyldes at kvinnene i nord er så mye sterkere enn kvinner andre steder, eller man ser at dette er bløff, men forstår at det er en utakknemlig jobb å være mann og likevel for likestilling, at nordiske kvinner er eksperter på å frata menn som samarbeider med dem all ære og kreditt for det de har bidratt med og skal ha det til at kvinner alltid uten unntak har kjempet frem sine rettigheter på egenhånd, med en samlet mannsbefolkning mot seg.

De mennene som ser poenget med lik fordeling av arbeidsbelastning opplever det ikke sånn.

De bidrar nemlig SELV, og har, som jeg nevnte, dette som en del av sitt verdigrunnlag.

Dessverre er det ikke så mange av dem. De gjør dette til en kamp mellom seg og kvinnene - SELVFØLGELIG får de ikke så stor del av æren. Hadde det vært mange nok likefordelingsforkjempere blant mennene, så hadde jo mennene selv stått bak en mer rettferdig fordeling. Og ergo fått æren for det ;)

For å holde meg i den tabloide verden (har ikke tid til dypere argumentasjon):

Jo mer like(stilte) vi blir jo fortere går vi lei av hverandre.

Å være likeSTILT er ikke det samme som å være LIKE. Å være likestilt går på at begge er interesserte i en lik arbeidsfordeling - der ikke den ene blir sittende igjen med alle de kjedelige, rutinemessige og derav belastende oppgavene, mens den andre velter seg i givende, variert og utviklende arbeid.

Dere har da vært i militæret? Ingen kvinner som tok disse oppgavene for dere der, dere måtte både vaske dassen og de skitne trusene deres selv.

Vi tar gjerne vår del av dette ur-kjedelige arbeidet, men at vi skal ta ALT - glem det. Kvinner har like stort behov for variasjon som menn.

Jeg ser ikke hvordan dette gjør oss like. Men jeg ser hvordan det bidrar til at begge får like muligheter til å gjøre mer spennende ting.

Slik jeg ser det, er hovedproblemet at mange (IKKE ALLE) kvinner henger seg opp i tall. Det skal være 50-50. PUNKTUM, evt. en skjev fordeling, men da i favør kvinnen (dvs. at hun har mindre andel på hjemmebane). 60-40 er altså ok, så lenge det er mannen som har 60.

Jeg mener en hver familie har rett til å bestemme hva de selv vil.

Jeg mener en hver familie som er FORNØYD OG TILFREDS med sin fordeling av husarbeid skal respekteres, og jeg mener også at de ikke gjør noe som helst galt.

Jeg mener media skal slutte å bry seg om privatlivet til folk flest. Hva folk gjør innenfor husets 4 vegger er deres sak, og ingen andres, ikke sine egne foreldres en gang.

Jeg tror de aller aller fleste familiene i dag har en grei fordeling, hvor fordelingen neppe er 50-50, men nogenlunde jevnt fordelt. Så leser man i media at i følge likestillingen er det kun 50-50 som er akseptabelt.

Vi diskuterer ikke hva folk "skal" gjøre hjemme hos seg selv.

Vi diskuterer påstanden om at likestilling fører til flere skilsmisser.

Er folk fornøyde med 40 / 60 i mannens favør, så er det jo greit - SELVFØLGELIG.

Men mange er jo tydeligvis ikke det, og så blir det bråk.

Syns du det er merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel heller mangelen på likestilling som utgjør resultatet i denne forskningen.

Dvs når mannen tar halvparten av alt husarbeidet, men dama ikke følger opp med å ta halvparten andre hjemrelaterte oppgaver som ofte blir utført av mannen som f.eks snømåking, gressklipping, bilrelaterte oppgaver osv..

Har ingenting med at man ikke bør dele på jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

For å holde meg i den tabloide verden (har ikke tid til dypere argumentasjon):

Jo mer like(stilte) vi blir jo fortere går vi lei av hverandre.

Å være likeSTILT er ikke det samme som å være LIKE. Å være likestilt går på at begge er interesserte i en lik arbeidsfordeling - der ikke den ene blir sittende igjen med alle de kjedelige, rutinemessige og derav belastende oppgavene, mens den andre velter seg i givende, variert og utviklende arbeid.

Dere har da vært i militæret? Ingen kvinner som tok disse oppgavene for dere der, dere måtte både vaske dassen og de skitne trusene deres selv.

Vi tar gjerne vår del av dette ur-kjedelige arbeidet, men at vi skal ta ALT - glem det. Kvinner har like stort behov for variasjon som menn.

Jeg ser ikke hvordan dette gjør oss like. Men jeg ser hvordan det bidrar til at begge får like muligheter til å gjøre mer spennende ting.

Da går du i likestillingsfella, som (av en eller annen meningsløs årsak) hevder at menn driver med det som er gøy, givende og variert mens kvinner (stakkar) er pådyttet alt det som er kjedelig, monotont og belastende. Dette er selvsagt både misvisende, uryddig og useriøst.

Dessuten, når du blar opp "lik arbeidsfordeling" så er selvsagt frågan; hva er arbeidsfordeling og hvem definerer hva som er, ikke bare tilstrekkelig men, helt nødvendig? Gjett én gang....

Jeg fatter altså ikke følgende:

1. Når det bables om likestilling så brukes det tradisjonelle mannlige livsløpet som "standarden" som skal etterstrebes.

2. Når det skal evalueres om mannen deltar med sin forventede halvdel på hjemmebane så er det kvinner som er premissgivere i forhold til dette.

Det kan umulig bli suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner nettopp militæret i en likestillingsdebatt..... Merkelig nok gjelder ikke førstegangstjenesten når man diskuterer likestilling. I kvinnenes likestilte verden skal menn fortsatt ha 1 år i førstegangstjenesten, med påfølgende repitisjonsøvelser helt til midt i 40-årene, og i verste fall ofre sitt liv i en evt. krig.

Menn skal bruke ett år av sitt liv på førstegangstjenesten, mens kvinner kan begynne rett på skole og få ett års forsprang i studiene på sine jevnaldrende gutter.

Det er nesten festlig å se all den jamringen i media om at kvinner gjør for mye husarbeid og tjener mindre enn menn, og at dette er et likestillingsproblem.

Vel, i mine øyne må man enten være for 100% likestilling, bl.a. inkludert obligatorisk førstegangstjeneste for jenter, og ikke bare de sakene som gavner kvinnene. Dessverre er vi på vei dit at det kun er saker som passer kvinnene best som "gjelder" i debatten. Verneplikten teller ikke....

Dette er nok noe av årsaken til at folk har problemer med dagens likestilling, og mister respekten for kvinner som står fremst i køa og roper høyest om likestilling i hjem og arbeid, men holder kjeft når saker de ikke anser som vesentlig, bl.a. verneplikten for kvinner, blir tatt opp.

Det kalles hykleri på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo ikke utifra dette si med sikkerhet at det er arbeidsfordelingen som er grunnen til hvor mye eller lite vi skiller oss. Du kan nok sikkert finne mange likheter i type og personlighet i par som deler arbeidet og par hvor kvinnen gjør mest. Disse forskjellene vil også gjøre utslag i forhold til skilsmisse.

Du kan ikke ta ulike par, finne ut om de gjør ulike ting og dermed fastslå at det er noe av det de gjør ulikt som er grunnen til at den en type par skiller seg oftere. De var ulike fra starten og ville kanskje skilt seg oftere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen syting og klaging = urettferdig fordeling, med andre ord?

Jee-zes, jeg har ikke lyst til å syte og klage. Jeg har heller ikke lyst til å være i et forhold der det forventes at jeg, fordi jeg er kvinne, skal ha en større total arbeidsbelastning enn min mann.

Så hva faen mener du vi skal gjøre?

Tenkte å svare CuckOld senere, men du gir jo en grei bekreftelse her da...

Her har vi en sånn klassisk kvinnegreie. En missforstår bevisst og feiltoker så negativt som overhode mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mennene som ser poenget med lik fordeling av arbeidsbelastning opplever det ikke sånn.

De bidrar nemlig SELV, og har, som jeg nevnte, dette som en del av sitt verdigrunnlag.

Jo, hvis du hadde tatt deg tid til å lese hva jeg skriver i tråder om dette temaet, ville du visst at jeg er for lik arbeidsfordeling og like rettigheter mellom kjønnene, og likevel opplever jeg at de skandinaviske kvinnene forsøker å frata meg som skandinavisk mann kreditt for det jeg bidrar med og står for. Så det du sier er herved tilbakevist.

Dessverre er det ikke så mange av dem. De gjør dette til en kamp mellom seg og kvinnene - SELVFØLGELIG får de ikke så stor del av æren. Hadde det vært mange nok likefordelingsforkjempere blant mennene, så hadde jo mennene selv stått bak en mer rettferdig fordeling. Og ergo fått æren for det ;)

Dette viser jo bare hvor ondartet problemet er og hvor dypt det sitter, selv etter at jeg har påpekt problemet holder du fast på at likestillingen i nord har kommet ene og alene fordi nordiske kvinner genetisk er sterkere og mer ukuelige enn alle andre kvinner i verden og at de nordiske mennene ikke har noe med saken å gjøre. Eventuelt utover at de nordiske mennene muligens skal være uvanlig svake og ettergivende og derfor har blitt nedkjempet i harde slag mellom kjønnene der menn i andre kulturer stod imot og vant. Slik er det altså ikke.

Hadde det ikke vært for at de vestlige menn hadde dyrket et samfunn der liberale verdier fikk stadig større betydning og der kvinner og andre svake grupper fikk mulighet til å kjempe for sin sak, ville de vestlige kvinnene ikke vært bedre stilt i dag enn kvinnene i de islamdominerte land. Hadde det ikke vært for at den vestlige mannen så rettferdigheten i at kvinnen skulle få stemmerett ville dere aldri fått det. Det var ikke en eneste kvinne blant de menn som avgjorde at kvinner skulle få stemmerett.

Hvis mennene samlet hadde kjempet mot, ville kvinnene ikke kommet noen vei, vestlige kvinners sterke stilling er en del av en liberal politisk kultur vestlige menn har dyrket frem og som kvinnene har blitt del av og kjempet videre innenfor, en kultur der både kvinner og andre i utgangspunktet svake grupper har fått mulighet til å bedre sine liv. Det var heller ikke slik at slavene i Amerika på syttenhundretallet var så mye dummere og svakere enn slavene på siste halvdel av attenhundretallet; når slaveriet ble avskaffet var det fordi et flertall av de frie amerikanere så uretten i dette, ikke at slavene plutselig fikk opp øynene og frigjorde seg selv.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

En kan jo ikke utifra dette si med sikkerhet at det er arbeidsfordelingen som er grunnen til hvor mye eller lite vi skiller oss. Du kan nok sikkert finne mange likheter i type og personlighet i par som deler arbeidet og par hvor kvinnen gjør mest. Disse forskjellene vil også gjøre utslag i forhold til skilsmisse.

Det forskeren i NOVA egentlig sier er vel at lik arbeidsdeling (hva nå det enn er definert som) reduserer ikke risikoen for skilsmisse. Rapporten og utsagnene kan vi vri og vende på som vi vil, slik gjerne både politikere og andre kverulanter, meg inkludert, gjerne gjør.

Således er det ikke spesielt oppsiktvekkende å hevde at likestillingen ihvertfall ikke har bidratt positivt på skilsmisse/samlivsbruddstatistikken. Eller, for å vri det enda mer, kanskje det er akkurat det den har, gitt at man i all sin forutinntatthet mener at kvinner flest har levd i et regime preget av urettferdighet, undertrykking, mangel på både rettigheter og muligheter og kan nå endelig - takket være likestillingen - bryte opp og ut å bli seg selv. Da snakker vi ikke likestilling lenger men beinhard kjønnskamp spør du meg, basert på demonisering (av menn) og stakkarsliggjøring (av kvinner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det forskeren i NOVA egentlig sier er vel at lik arbeidsdeling (hva nå det enn er definert som) reduserer ikke risikoen for skilsmisse. Rapporten og utsagnene kan vi vri og vende på som vi vil, slik gjerne både politikere og andre kverulanter, meg inkludert, gjerne gjør.

Således er det ikke spesielt oppsiktvekkende å hevde at likestillingen ihvertfall ikke har bidratt positivt på skilsmisse/samlivsbruddstatistikken. Eller, for å vri det enda mer, kanskje det er akkurat det den har, gitt at man i all sin forutinntatthet mener at kvinner flest har levd i et regime preget av urettferdighet, undertrykking, mangel på både rettigheter og muligheter og kan nå endelig - takket være likestillingen - bryte opp og ut å bli seg selv. Da snakker vi ikke likestilling lenger men beinhard kjønnskamp spør du meg, basert på demonisering (av menn) og stakkarsliggjøring (av kvinner).

At enkelte kvinner har levd og lever i ufrie forhold ser eg ikkje grunn til å bestride. Du treng ikkje ha lese lenge her på kvinneguiden for å identifisere par som lever slik. Men dei er færre enn før, og det er veldig bra. I dag kan alle bryte ut og bli seg sjølv, dei som ikkje gjer det manglar støtte, motivasjon eller lyst. Enkelte kvinner trivest kanskje i den typen relasjonar, eg veit at eg ikkje ville trivast slik. At for mange levde saman før i tida som heller burde gått frå kvarandre er nok eit faktum, og i dag og er det enkelte miljø (der til dømes religiøst motiverte moralbod står sterkt) der mange kvinner, og sikkert også menn, ville fått det betre på eigne bein.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvinner og menn er da ganske likestilte når det gjelder husarbeide i dag.

Den eneste grunnen til at menn og kvinner stiller likere i hvor mye tid de bruker på husarbeid, er at kvinnene nå gjør mindre, dermed blir fordelingen likere enn før, skriver forskning.no .

http://www.adressa.n...icle1300687.ece

:rolleyes:

Anonym poster: 3bb2064faf728a643a73ddf668aaccf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Men kvinner og menn er da ganske likestilte når det gjelder husarbeide i dag.

Den eneste grunnen til at menn og kvinner stiller likere i hvor mye tid de bruker på husarbeid, er at kvinnene nå gjør mindre, dermed blir fordelingen likere enn før, skriver forskning.no .

http://www.adressa.n...icle1300687.ece

:rolleyes:

Anonym poster: 3bb2064faf728a643a73ddf668aaccf6

Og den vanlegaste årsaka til at det har blitt slik er at arbeidet med hus og heim er effektivisert og forbetra med nye metodar, teknikkar og produkt for matlaging og reingjering. Men nokon skulle ha funne opp ein ryddemaskin...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp. Har dere lest rapporten? http://nova.no/asset/5912/1/5912_1.pdf (pdf-link)

Jeg gidder ærlig talt ikke å ta denne diskusjonen, for etter mitt syn så har de ikke grunnlag for å hevde at likestilling påvirker skilsmisseraten overhodet.

For det første - det er snakk om så små forskjeller i prosent

Tabell 9.2. Endring i sivilstatus mellom 2007/2008 og 2011 etter deling av husarbeid i

2007/2008.

Kvinnen gjorde mest - 3,1% skilt, likt - 4,6% skilt, mannen gjorde mest - 5,4 % skilt.

Altså, det er snakk om 2,3 % variasjon fra kvinnen gjør mest, til mannen gjør mest. Det er såpass liten forskjell at hva en baserer datagrunnlaget på vil kunne endre resultat.

Så hva baserte de dataene om arbeidsdeling på? Disse 5 spørsmålene:

2.2.1 Deling av husarbeid

Arbeidsdeling er her målt med fem spørsmål om deling av husoppgaver,

nemlig hvem som gjør mest av:

– Rengjøring

– Vasking og stryking av tøy

– Oppvask

– Matlaging

– Innkjøp

med fem svaralternativer: «Alltid du», «Vanligvis du», «Du og partneren

omtrent like mye», «Vanligvis partneren» og «Alltid partneren».

Noen som ser hva som mangler her? Tja, snømåking, plenklipping, dekkskifter, bleieskift, henting og bringing i barnehage, kveldsstell og legging - ja, og helt sikkert en masse annet.

Altså, det sier jo ingenting om et par egentlig fordeler alle de arbeidsoppgavene som er i et samliv jevnt mellom seg. Det er bare tatt hensyn til om de fordeler akkurat disse fem jevnt mellom seg. Et par med mere tradisjonell arbeidsdeling vil komme ut som veldig lite likestilte, til tross for at de begge bidrar med like mye til forholdet.

I call bullshit! :sinna:

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jævla sværmor pleier å si "Nå må du jo stryke skjorte hans"

"Jammen det klarer han fint selv hvis han vill det", svarer jeg.

"Haha, å lille venn. Du vet jo at han ikke klarer det".

Jeg til sværmor "Åå, nå har jeg laget mat i over en uke. Endelig skall herr X lage mat ikveld".

"Jasså skall han det? Det er jo ikke mere rett at du skall lage maten du, du er jo mye flinkere i det. Han klarer jo knappt å koke egg".

"Vet du hva herr X fikk gjort i helgen? :) Han male hele bordet og det ble kjempe fint!".

"Jasså, det tror jeg ikke noe på. Han kan jo ikke sånt han."

"Hvorfor tror du at herr X ikke kan lage mat? Fikk han ikke lage mat med dere når han var liten? Både jeg og mine brødre pleide å lage mat sammen med mamma og pappa en dag i uke minst"

"Jeg prøvde en gang men han gjorde bare feil så da var det jo ikke noe mening med det"

Welcome to my world of 2012! Jeg er dessuten OVERTYGAD om at det er slike mammor som ødelegger. Min stakkars samboere får jo hele tiden høre at han ikke "kan" og "klarer", ikke rart at han aldrig førr har giddet å prøve da! Suck.....

Hehe, jeg husker at når jeg var barn, så bodde jeg mormor & morfar i noen år, sammen med mine 2 kusiner. Vi fikk virkelig stillt krav til oss når det gjaldt å hjelpe til i hus/hage og oss i mellom gledet vi oss til neste generasjon barnebarn kom og tok over drittoppgavene (som vi gjerne fikk som de "yngste"), men neida, der var det nemlig gutter, så man kunne jo ikke vente at de skulle hjelpe til med støvsuging, vasking etc.. Og nå som jeg er voksen, er det jo fremdeles "jeg" som skal gjøre alt, fordi barna "skal få være barn" og skånes for alt som heter arbeid.. ;) Det er jo i oppveksten løypen blir lagt.

Anonym poster: 5a4571046d4446c1277628d560a35613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

For å få litt koselig statestikk inn i debatten :

Lykkeligere med likestilling

og

husarbeid gjør menn glade

:ler:

Er det ikke gøy?

Man finner på en måte det man leter etter med andre ord?

Dessuten, overskriften "husarbeid gjør menn glade" er en gladsak som gjerne avstedkommer lett vennskapelig erting eller unison nikking og litt spissformulerende moro-kommentarer rundt lunsjbordet eller to-kaffen. Det skulle da bare mangle.

Overskriften (hvis den hadde eksistert vel og merke) "husarbeid gjør kvinner glade" ville avstedkommet uttalelser som "nei vett'u hva, skal dere mannsgriser sende oss tilbake til femtitallet nå igjen" med disse tåpelige holdningene deres???? :kjefte:

Likestilling er gøy dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn personlige teori er at kvinner i forhodl der det er 50/50 deleing eller enda høyere andel lagt på mannen er kvinner som er uhyre vanskelige å tilfrdsstille. De blir aldri fornøyde, klager og syter og så stikker de. Jeg ville gjerne sett statestikken for de som fant seg en ny partner hvordan forskjellen er mellom menn og kvinner i andelen andregangs skilte. Jeg tror mennene lærer og finner seg ei mer jovial kvinne, mens damene fortsetter i sitt feministiske kjefte og smelle prosjekt.

Det er jo omtrent det samme som det jeg peker på. Det er jo som oftest kvinnen som bryter ut av forhold her til lands og i andre land der kvinnen kan være sikker på å få den daglige omsorgen for barna hvis hun ønsker det, og med mindre det er mennene som takker for seg i de forholdene der mennene gjør 50 % eller mer av husarbeidet, må det være at de kvinnene som har de greieste og mest likestilte mennene også er de mest kravstore, kvinner som er blinde for alt en mann gir og som bare ser feil og mangler ved menn uansett.

Dette svarer jo i tilfelle til et utbredt fenomen vi ser her i Norden, når nordiske kvinner ser helt bort fra den nordiske mannens fortrinn fremfor menn fra mindre likestilte områder og kulturer og skal ha det til at menn er omtrent like ille overalt uansett kultur. Og hvis de i det hele tatt skal godta at den nordiske mannen er litt mer likestilt enn sine søreuropeiske og muslimske brødre, vil disse kvinnene oppfatte det som resultat av at de nordiske kvinnene har overvunnet ham og dressert ham, nærmest som om det i alle land skulle ha foregått regelrette slag mellom menn og kvinner, og at forskjellen på Nord-Europa og Sør-Europa lå i at det i nord var kvinnene som vant dette slaget (selv om mennene samlet kjempet mot med alle krefter), mens mennene i sør var sterkere og greide å beholde noe av sin priviligerte stilling. Men slik er det selvagt ikke. Når kvinnene i nord er mer likestilt enn kvinnene i sør henger det sammen med kultur, og uten at en betydelig andel av de nordiske mennene hadde hatt liberale holdninger til likestilling mellom kjønnene ville vi aldri kommet hit.

Når menn fra mindre likestilte land og kulturer ser den nordiske kvinnen og hvor liten pris hun setter på den nordiske mannen, vil de jo bare få bekreftet alle sine fordommer, de vil få bekreftet forestillingen om at likestilling er umulig, at kvinnen egentlig ikke kan bli lykkelig med likestilte menn, og at de gjør lurt i å holde sine egne kvinner nede, for belønningen for å gi kvinnene frihet er i tilfelle bare forakt og benektelse av at mannen i det hele tatt har gitt noe som helst, gjerne kombinert med en åpenlys fascinasjon for menn fra mindre likestilte kulturer.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...