Gå til innhold

Invitasjon: Skikk og bruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt spørsmål. For snart 20 år siden døde min søster. Hun var gift på det tidspunktet. Enkemannen etter henne har forlengst fått seg ny samboer. Så er spørsmålet: Når jeg gifter meg neste sommer er han en person jeg må invitere i henhold til skikk og bruk? Jeg skal sende invitasjoner til onkler og tanter. Jeg hadde ikke andre søsken enn søsteren min, så ingen andre "svogere/svigerinner".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de hadde barn sammen så ville jeg invitert. Om dere har jevnlig kontakt ville jeg og invitert. Men om dere bare hilser på butikken og ikke noe mer så ville jeg latt være.

Skikk og bruk på dette området har jeg ikke peiling på.

Skrevet

De rakk å få et barn sammen før hun døde ja. Og HUN har jeg kjempegod kontakt med, hun er blitt voksen og har to små gutter som jeg da er gammeltante til. Men sist jeg snakket med eks-svogeren min var faktisk i konfirmasjonen til min eldste sønn. Og det er snart 3 år siden. Men det var det med skikk og bruk. Og du har vel et poeng; siden de fikk barn sammen er kanskje "båndet" tettere...

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Skikk og bruk har ikke jeg heller noe peiling på rundt dette. Mulig det er som nevnt over at når de hadde barn sammen er det naturlig å invitere. Men jeg ville nok invitert på grunnlag av kontakt ikke skikk og bruk akkuratt i dette tilfellet.

Slik det høres ut, ut i fra det du har fortalt ville jeg invitert niesen din, men ikke faren hennes, da dere ikke har kontakt.

Ikke helt det samme, men et eksempel fra våre lister er min mors eneste søster. Hun skilte seg for noen år siden og etter det har ikke jeg hatt noe kontakt med min "onkel". Han kommer ikke til å bli inivtert selvom han var der i hele oppveksten min og er far til mine søskenbarn som kommer til å bli invitert.

Kanskje du burde hørt litt rundt med nære venner og familie som kjenner situasjonen bedre hva som er naturlig. Ofte lettere å ta slike valg når man har fått andres meninger.

Skrevet

Jeg synes det er ufint å ikke invitere.

Anonym poster: 16d592e9f672c7128e70c889ec616e1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...