Gå til innhold

Hvordan få middagen inn i rutine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på diett, og innser jeg blir nødt til å spise en sunn og god middag, men jeg klarer rett og slett ikke!

Har aldri vært noe stort fan av middag, og etter at jeg flyttet for meg selv orker jeg ihvertfall ikke lage meg middag.

Jeg spiser 2 brødskiver til frokost og har ikke behov for å spise før kveldsmat!

(Det er ikke fordi jeg slanker meg!)

Ingen middager frister rett og slett. Enda mindre frister det å lage maten. Det er usunt og jeg har lagt på meg av dette, da jeg kan finne på å erstatte kveldsmaten med snop. Jeg skal begynne å trene når jeg har fått måltidene på plass, men nå trenger jeg tips til hvordan jeg kan klare det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Jeg skal begynne på diett, og innser jeg blir nødt til å spise en sunn og god middag, men jeg klarer rett og slett ikke!

Har aldri vært noe stort fan av middag, og etter at jeg flyttet for meg selv orker jeg ihvertfall ikke lage meg middag.

Jeg spiser 2 brødskiver til frokost og har ikke behov for å spise før kveldsmat!

(Det er ikke fordi jeg slanker meg!)

Ingen middager frister rett og slett. Enda mindre frister det å lage maten. Det er usunt og jeg har lagt på meg av dette, da jeg kan finne på å erstatte kveldsmaten med snop. Jeg skal begynne å trene når jeg har fått måltidene på plass, men nå trenger jeg tips til hvordan jeg kan klare det?

Det handler egentlig mest om gode rutiner. Litt som med trening egentlig. Dersom man har vært på ferie, eller slurvet en stund av ulike årsaker, så er det tungt å dra seg ned på treningsstudioet eller ut på sykkelen eller hva det måtte være. Men bare man tvinger seg til det noen ganger så kommer lysten tilbake.

Sånn er det egentlig med middag også. Til slutt er det en selvfølge at man lager middag hver dag. Det koster ingenting fordi det er bare en del av den normale dagen. I starten er det så klart litt knoting: Hva skal jeg lage, hvordan lager jeg det, også blir det litt feil, smaker ikke sånn som det burde osv. Men etterhvert som man får perfeksjonert rettene, så får man det i fingrene. Det sitter hver gang.

Jeg vet ikke helt hva du liker, men jeg kan nevne noen gode middagsretter som jeg har i min rutine..

Pasta bolognese. Enkelt og greit og med knuste tomater og tomatpure, stekt løk og hvitløk samt squash og litt revet parmesan over, samt godt med krydder (og smak!).

Fårikål. Tiden for det nå. Godt og sunt og svært enkelt å lage. Bare tyll kål og kjøtt ned i ei gryte og la det koke noen timer.

fiskekaker Enkelt og greit. Stek dem og spis med litt marmelade ved siden. Man kan også lage seg potetpuré/stappe som alternativ til de litt kjipere kokte potetene. Man kan også ha kålrabistappe.

Ja, ellers, masse man kan lage, og det gjelder egentlig bare å lære seg og lage mat. Kanskje du kunne tatt et matkurs? Når man forstår litt av hvilke matvarer som passer sammen, hvordan man lager ting riktig så smaker maten bedre. Mange kan jo ikke engang koke torsk eller pasta. Det skal smake GODT, ikke vondt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spist kjip pasta eller overkokt seig torsk. Forskjellen på f.eks en kokt torsk kan være fra helt forferdelig til fantastisk gourmetmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...