AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #1 Skrevet 25. september 2012 Jeg har strikket 6 ruter. 22masker og 22 riller i hver. Har to spørsmål. Første rute ble litt liten for da strikket jeg strammere. Hva kan jeg gjøre med det.Skjøte den eller la den være litt liten og stram? Og hvordan skal jeg strikke de to siste rutene(nr 7 og 8) som skal ligge horisontalt ? Skal jeg fiske opp 22 masker i nederste rutes side? Takknemlig for svar. Forøvrig herlig, fora hvor jeg har lært masse da jeg ikke kunne noe som helst. Har blitt kvitt min mobilavhengighet og begynt å strikke i steden. Mye mere inspirerende! Anonym poster: 49418b57b3b78a581cf88129a0717b83
AnonymBruker Skrevet 25. september 2012 #2 Skrevet 25. september 2012 Firkanttøflene skal toves. Ts Anonym poster: 49418b57b3b78a581cf88129a0717b83
Rødvinspiken Skrevet 25. september 2012 #3 Skrevet 25. september 2012 Jeg hadde latt den første ruten være som den er. Den tover sanynligvis litt mindre enn de andre siden den er strikket strammere, så da blir det nok ganske likt etter de har vært i maskinen. Plukk opp masker fra den nederste ruten til nr. 7 og 8 ja. Når du er ferdig skal strikketøyet se ut som en L - dvs om du bruker samme oppskrift som meg. (Vet det finnes en anne oppskrift også.)
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #4 Skrevet 26. september 2012 Jeg hadde latt den første ruten være som den er. Den tover sanynligvis litt mindre enn de andre siden den er strikket strammere, så da blir det nok ganske likt etter de har vært i maskinen. Plukk opp masker fra den nederste ruten til nr. 7 og 8 ja. Når du er ferdig skal strikketøyet se ut som en L - dvs om du bruker samme oppskrift som meg. (Vet det finnes en anne oppskrift også.) ok, takk for svar. Er nå halvveis på nr to, men ser at jeg strikker denne enda løsere enn hele den førstr L`n..( Hm.. kan jeg regulere forskjellen ved å tove den ene mere eller må jeg strikke to L`r til (fire tilsammen) for å ikke sitte med to helt ulike størrelser. Skiller en cm på hver av remsene i høyde og bredde nå.. Anonym poster: 49418b57b3b78a581cf88129a0717b83
Rødvinspiken Skrevet 27. september 2012 #5 Skrevet 27. september 2012 Om det hadde vært meg så hadde jeg strikket ferdig, sydd dem sammen og tovet dem sammen. Så kan du se om de blir veldig forskjellige. Om de blir det kan du ta den største og slenge den i maskinen en ekstra gang.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2012 #6 Skrevet 27. september 2012 Ok. Takk for svar. Tenkte å tove dem på 90grader Anonym poster: 49418b57b3b78a581cf88129a0717b83
Rødvinspiken Skrevet 27. september 2012 #7 Skrevet 27. september 2012 90 grader er for mye. Du bør tove på 40 eller 60 grader. Jeg tover alltid på 40 grader - slenger gjerne med et badehåndkle eller en dongeribukse i maskinen samtidig. Da tover det mer. Men vet mange også tover på 60 grader. Det kommer litt an på vaskemaskinen din hvom mange grader du bør ha - du må prøve deg frem om du ikke har tovet før. Om du ikke har det vil jeg anbefale å tove på 40 grader, og heller gjenta prosessen om det ikke blir nok tovet. Jeg har aldri hørt om noen som har tovet på 90 grader. Regner med at du får barnetøfler om du tover på 90 grader. Med 22 riller høres det ut som om planen din var å lage tøfler i størrelse 40-42, og ikke til barn
Gjest inox Skrevet 28. september 2012 #8 Skrevet 28. september 2012 Oi. Toving på 90 grader hørtes voldsomt ut ja. Mye bedre å starte på en lavere temperatur, og så heller kjøre en runde til evt på høyere temperatur om det blir for lite tova. Om du ikke har tova i maskina før så ville jeg begynt så lavt som 30 eller 40 grader faktisk, for å få en følelse av hvor lett det tover. Det er heller ikke bare temperaturen som avgjør hvor mye det tover, vel så viktig er hvor mye 'juling' tøflene får inne i maskina. Så vasker du dem alene vil de kanskje tove lite, men sleng inn noen utvaska tøy sånn Rødvinspiken foreslår så vil de tove bedre og også jevnere er min erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå