Gå til innhold

Hva er en bra konsekvens når barnet er 5 år og ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

tøyser ved legging?

Du leser, du spør om barnet vil snakke om noe før det natta... du koser litt på fanget, legger og sier god natt sov godt, sees i morra....

men det slutter ikke der

7 ganger HVERTFALL har vesla nå kommet ut. Til slutt sa jeg fra at nå er det NOK. Gå og legg deg og finn søvnen din!!

Hva gjør dere når det er sånne kvelder...? Er det flere som har kvelder der legging varer fra 19- 21.30?

Som regel går det veldig fint, men sjelden hun ikke kommer ut i det hele tatt, men som regel bare en gang. Jeg ser at hun tester meg og det gjør meg mer og mer irritert. Hun blir lei seg når jeg blir streng, men hva faen skal jeg gjøre for å rette opp denne onde sirkelen. Jeg skal jo liksom være pedagog.... herregud så mislykket.

(Nå skal det sies at jenta mi er en liten filosof som har en far som nå har bodd 2 år i Trondheim og vi bor i Oslo. Dvs hun har sett han sjeldent og opplevd mye savn og triste kvelder... og har dermed fått litt ekstra line de gangene det er pappaen som er i tankene...Det skal også sies at hun har litt betenkeligheter med å være førskolebarn og snart begynne på skolen.. og disse tankene kommer selvfølgelig om kvelden)

Anonym poster: 28d433413613ec2464c01e602405e2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke misslykket, dette er du ikke alene om å slite med. Mine gutter holdt på fra 19-23 på de verste kveldene. Jeg forsøkte alt til ingen nytte, de vokste det av seg til slutt.

Skrevet

Det hjelper ikke å sette på en lydbok eller noe da, så hun har noe å høre på til hun sovner?

Anonym poster: 239413e6a9626471b08ea431302cb8cd

Skrevet

Dersom det er koselig/kjekt/morsomt å stå opp, gjør de gjerne det. Ikke gi oppmerksomhet når hun står opp. Ikke prat, bare lei barnet rolig inn til sengen igjen.

Skrevet

Får sikkert pepper for dette svaret, men de gangene mine jenter sliter med å finne søvnen, pleier jeg å sitte ved senga for å gi trygghet. En 5-åring skal ideelt sett ikke behøve det, iallfall ikke hver kveld, men du ser jo når datteren din er lei seg eller har dumme tanker...

Skrevet

Prøv å snu det ved å tilby barnet en belønning når hun har vært flink til å legge seg uten noe styr. :) Det hjalp på min seksåring hvertfall.

Gjest Modig mor
Skrevet

Hos oss fungerte det å ha et "møte" med barnet, altså bare vi to på et tidspunkt hvor vi var skjermet fra resten av familien og hadde god tid.

Jeg forklarte hva jeg syntes var ugreit med kveldene våre (NB, ikke noe "du er så ...", men vekt på at vi alle gjerne vil at kveldene og leggingen skal være hyggelig).

Så spurte jeg om hun hadde noen forslag til hvordan vi burde gjøre det, og skrev ned alt hun sa. Jeg hadde også noen forslag.

Til slutt gikk vi gjennom lista over forslag og strøk alt som ikke gikk an (noen litt for fantasifulle ideer var det jo). Da satt vi igjen med en kjempebra plan, og den har fungert som en drøm.

"Metoden" anbefales på det varmeste!

Skrevet

Tusen takk for svar. Godt å høre man ikke er alene. TS

Anonym poster: 28d433413613ec2464c01e602405e2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...