Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok kort fortalt:

Jeg starta med høyere utdanning nå i august, dette er en privat høyskole så jg betalte endel penger får å starte her 32000 per semester.

Jeg har mista all motivasjon til å fortsette med studiene, jeg sliter jg får ikke sove om nettene og er trøtt nesten hele døgnet.. kan kanskje ha noe med å gjøre at jg ble slått ned med balltre 2 dager før skolestart men vet ikke:s.

Er det mulig å få første året utsatt til neste høst? og hva skjer eventuelt med lånet jg har tatt om jg dropper ut? Er så mye som feiler meg nå at det å fortsette på skolen bare vil være waste of time... kanskje jg burde snakke med en lege? vil heller ikke at foreldrene mine skal finne ut av dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De pengene du allerede har betalt til høyskolen er hvertfall tapt.

For meg høres det ut som du bør ta deg en tur til legen - dette er tydelige tegn på at du sliter med noen slags ettervirkninger. Det kan være f.eks. en hjernerystelse, at noen nerver har blitt ødelagte/strukket (hvis du er mye stiv i nakken f.eks.) eller annet, men dette er det kun legen som kan finne ordentlig ut av ved f.eks. MR- eller CT-scan. Dersom du skal få utsatt noe som helst skole- og pengemessig må det også legeerklæring til.

Jeg tror det er sånn at dersom du får sykemelding, så kan du få sykestipend av Lånekassen, men dette er totalt for max 4 mnd og 2 uker i løpet av et helt undervisningsår. Er du langtidssykemeldt vil du falle inn under NAV, og da blir det andre stønader som kommer inn i bildet. Du kan ikke få både sykestønader fra folketrygden og sykestipend fra Lånekassen samtidig. Jeg vil tro det kanskje vil være sånn at lånet blir fryst dersom du sender inn sykemelding og sånt, hvis ikke så vil du jo fortsette å motta penger hver måned av Lånekassen (og dermed også bruke opp av de totale årene du kan få støtte!), som - i og med at du da sannsynligvis kommer til å ligge 60 stp bak, ikke vil bli omgjort til stipend, men være 100 % lån. Men dette er jeg litt usikker på, da det er en rekke faktorer inne i bildet. Det lureste er kanskje - etter at du har vært hos lege - å ringe Lånekassen? De kan helt sikkert gi deg de beste og riktigste svarene :Nikke:

Lege først! Masse god bedring :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...